AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Hei folkens, Siden søknadsfristen nærmer seg, engster jeg meg litt til utdanningsvalget mitt. Det er bare sånn at jeg har lyst til å hjelpe mennesker og samtidig ha litt jobbsikkerhet, så prioriteten er sykepleie. Samtidig så har jeg for tiden visse helsekomplikasjoner som kan eventuelt bli værre med alderen, men akkuratt nå står det ikke så ille til for at jeg ikke kan utøve/studere sykepleie. Likevel er det en grunn til bekymring, og i forbindelse med dette har jeg også tenkt på mulige alternativer: 1. Psykologi (6 år, profesjonsstudium) - et nokså trygt valg, krever ikke så solid fysisk helse, men selve studiet er besværligt og langt. Poengsummen er ikke et problem. 2. Bioingeniør (3 år, bachelor) - fra det jeg har sett på finn.no og nav, finnes det få stillinger for bioingeniører i Norge, selv om studiet høres interresant ut. Har dere noen andre forslag? Jeg vil også nevne min interesse for medisin, men jeg mangler Kjemi 1 og 2... Synes dere medisin er en studieretning med stort potensial på fremtidens jobbmarked og noe man bør ta privatisteksamen for? Takk og god påske 🐣 Anonymkode: e81d6...d35
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Eneste yrkene man er garantert jobb er fysiske jobber med lav lønn. Helsesektor, renhold, osv. Anonymkode: c841c...3f0
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 Medisin er ikke det enkleste hvis du tenker helseutfordringer. Mange legejobber krever at du jobber mye. Veien til en spesialitet som er mindre krevende går via LIS1, som er vanskelig å få og gjerne mye vakt (avhengig av hvor du jobber). Anonymkode: 208c5...9de 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Enig i at medisin kan være risky med fysiske helseplager. De vil begrense mulighetene dine, for eksempel hvis kirurgi blir umulig fordi du ikke kan stå lenge, flere andre spesialiteter kan kreve at du må gå raskt/løpe for å komme deg mellom pasienter som kan være langt unna hverandre (særlig på vakt), og du må regne med å jobbe mye mer enn 37,5 time i uka (blir ekstra tungt med fysiske helseplager). Jada, det finnes legejobber som ikke er sånn. Men helsa vil begrense deg. Psykologi virker som et lurt forslag, hvis du er interessert i fagområdet. Anonymkode: ab4c2...2a9
Madah Skrevet 17. april 2022 #5 Skrevet 17. april 2022 Ganske sikret jobb om du studerer IT og programmering, spesielt hvis man er jente. Gode muligheter for hjemmekontor og fleksibel arbeidstid i slike jobber som er et stort pluss hvis man sliter med helsen.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #6 Skrevet 17. april 2022 Optiker. Får garantert jobb etterpå og ikke fysisk tung jobb. Anonymkode: 960cb...f53 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå