Gå til innhold

Hvordan sikre broren min, som ønsker å ta over hus nr 2 på foreldrenes gård.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dessverre ikke skilles ut, og foreldre ønsker å vente noen år før de overfører. Foreldre er også veldig involverte i oppussing av hus 2, og bror er nok avhengig av denne hjelpen for å gjøre huset beboelig.

Kan jeg skrive under på en avtale om at gården blir hans? Eller rett og slett sikre han på et vis? 

Anonymkode: 19c9e...818

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke du arve noe, eller hva er greia? Han han odel på gården?

Anonymkode: 64fcc...4a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du her? Hvordan du skal sikre at broren din får et hus som er dine foreldres? Hva slags avtale ser du for deg å inngå, der du gir bort andres eiendom?

Eller tenker du på arv, som å fraskrive deg arv eller lignende, så bror er sikret? I så fall kan du vel heller bare vente til arveoppgjøret, og gi til ham det du ønsker.

Anonymkode: dc3b3...608

• Liker 1
Skrevet

Hvem arver gården og hovedhuset?

Om verken hus nr 1 eller 2 kan skilles ut så kan han ikke sikres å arve hus nr 2 om han ikke er den som arver hus nr 1.

Det kan skrives bruksrett på åremål/livstid, men når han da går bort vil ikke hans samboer/ektefelle/barn ha rettighet til huset.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at en avtale da må sikre at broren min tar over hele gården. Men må kanskje kjøpe meg ut? (Dette har jeg ikke tenkt så mye over).

Vet at dette er rotete. Men blir vanskelig for han å investere i hus 2, om han ikke har noen sikkerhet for å beholde det.  Jeg har odel, men kommer ikke til å ville benytte meg av den. Vi kommer selvsagt til å bruke advokat, men fisker litt etter erfaringer. Må jo ha vært noen som har vært i samme situasjon?

Jeg har allerede hus og fritidseiendom. Så ønsker ikke å eie mer. (Fritidseiendomen kommer rett nok fra mannens familie).

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere arvinger, eller blir dette en sak mellom deg og broren din? Har dere felles foreldre? Det mangler veldig mye informasjon til å kunne svare på spørsmålet ditt. Når du sier han skal investere i huset, betyr det å legge penger i oppussing av boligen han bor i, men foreløpig ikke eier?

Anonymkode: 64fcc...4a1

AnonymBruker
Skrevet

Felles foreldre. Kun 2 barn. Ja, det er hus 2 han vil bo i og pusse opp. Kanskje senere flytte inn i hus 1, som er større. Men det blir når foreldre flytter ut.

Skrevet

Du kan skrive fra deg odelsretten, da blir det han som kan overta gården og dermed også begge husene.

Dere kan sammen med advokat og foreldre gjøre en avtale der han får forskudd på arv (hvor mye det kan være må advokat svare på), hvor stor sum han må kjøpe ut deg for, samt en avtale om borett for dine foreldre i huset frem til de flytter ut.

AnonymBruker
Skrevet

Skal foreldrene dine drive gården uten hjelp til de dør? :klo: Siden du skriver «kjøpe deg ut». Det vanlige er jo at et av barna overtar gården til odelstakst, også har foreldrene livslang borett. Og da er det ikke snakk om noen arv (før foreldrene dine går bort) 

Så det logiske her er jo at du fraskriver deg odelsretten til fordel for broren din, og at han kjøper gården av foreldrene dine. Arv blir det som evt. står på foreldrene dine sin konto når de går bort, pluss evt. andre eiendeler. 

Anonymkode: 5cea0...843

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...