AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Visste ikke helt hva jeg kunne ha som overskrift, men det er iallefall hovedessensen. Jeg har et søsken som har valgt å bosette seg i Oslo, der boligmarkedet som kjent er helt håpløst. Med de leieprisene det er for ting der og vil det ta år og dag før ek er oppspart, selv med ok inntekt. Vi er mange søsken, så foreldrene våre har ikke mulighet til å hjelpe en, i frykt for at flere forventer det samme. Jeg har god inntekt, kjøpt leilighet for noen år siden og har derfor også opplevd en god verdiøkning på den. Jeg har også vært heldig med et tidligere salg. Alt dette er jo litt fordi jeg er eldst og var heldig med å komme meg inn på boligmarkedet mens det ennå var 10% egenkapital og bankene kunne være litt runde i kantene. Nå vurderer jeg å foreslå for dette søskenet mitt at jeg kan hjelpe med deler av egenkapitalen, la oss si 10%, mot at jeg da eier 10% av boligen. Jeg skal ikke ha bruksrett, men ha 10% av fortjenesten ved salg. Må vi til advokat for å ordne dette? Noen som umiddelbart tenker at dette er en dårlig idé? Anonymkode: c27e4...37e
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Jeg tenker det er fint. Men det beror på søskenforhold både mellom deg og søskenet ditt og alle søsken sammen. Om du tar ansvar for ett vil flere kunne føle at du burde ta ansvar for de også. Og så får du plutselig foreldrerolle og forskjellsbehandlinganklager. Anonymkode: 78adc...a2d 1
Kvalitet Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Visste ikke helt hva jeg kunne ha som overskrift, men det er iallefall hovedessensen. Jeg har et søsken som har valgt å bosette seg i Oslo, der boligmarkedet som kjent er helt håpløst. Med de leieprisene det er for ting der og vil det ta år og dag før ek er oppspart, selv med ok inntekt. Vi er mange søsken, så foreldrene våre har ikke mulighet til å hjelpe en, i frykt for at flere forventer det samme. Jeg har god inntekt, kjøpt leilighet for noen år siden og har derfor også opplevd en god verdiøkning på den. Jeg har også vært heldig med et tidligere salg. Alt dette er jo litt fordi jeg er eldst og var heldig med å komme meg inn på boligmarkedet mens det ennå var 10% egenkapital og bankene kunne være litt runde i kantene. Nå vurderer jeg å foreslå for dette søskenet mitt at jeg kan hjelpe med deler av egenkapitalen, la oss si 10%, mot at jeg da eier 10% av boligen. Jeg skal ikke ha bruksrett, men ha 10% av fortjenesten ved salg. Må vi til advokat for å ordne dette? Noen som umiddelbart tenker at dette er en dårlig idé? Anonymkode: c27e4...37e Hvordan gjør dere det med evt oppussing /oppgradering?
altflyter Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Kvalitet skrev (6 timer siden): Hvordan gjør dere det med evt oppussing /oppgradering? Det lurer jeg også på. Og hvis du skal ha 10% av verdistigningen, må du også dekke 10% av et eventuelt tap hvis boligen ikke stiger i verdi. Skal du dekke 10% av felleskostnader også? Ellers er det underlig å kreve verdistigning om du ikke har tenkt å betale løpende utgifter på boligen. Hva hvis et rør sprekker? Dekker du 10% av kostnaden til dette? 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 Nei men du kan jo gi søskenet ditt 10% av egenkapitalen i gave! Anonymkode: 28096...469
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 Jeg ser jo at det er en del gode spørsmål her, og det er akkurat derfor jeg spør. Jeg har ikke tenkt nøye gjennom alt ser jeg. Vedlikehold og oppussing f.eks har jeg ikke tenkt over. Jeg har jo ingen tanker om hvordan jeg kan gjøre det med det heller. Å gi egenkapitalen i gave er helt uaktuelt. Anonymkode: c27e4...37e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #7 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg ser jo at det er en del gode spørsmål her, og det er akkurat derfor jeg spør. Jeg har ikke tenkt nøye gjennom alt ser jeg. Vedlikehold og oppussing f.eks har jeg ikke tenkt over. Jeg har jo ingen tanker om hvordan jeg kan gjøre det med det heller. Å gi egenkapitalen i gave er helt uaktuelt. Anonymkode: c27e4...37e Du må betale 10% av vedlikehold og oppussing tenker jeg, ellers blir det urimelig ovenfor søskenet ditt. 10% av eiendomsskatt også (hvis det er det i Oslo, det vet jeg ikke). 10% av forsikring (både bygg og i alle fall deler av innbo - dvs den delen som ikke går på ditt søsken sine ting, men alt det innvendige i leiligheten). Altså alt som er nødvendig for å eie en leilighet, minus det som går på rent forbruk (som strøm etc). Anonymkode: d14b4...711
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 Dere må også ha en klar avtale om hvordan dette felles eierforholdet kan eller skal avsluttes. Kan ditt søsken kjøpe deg ut, evt hvordan bestemmes i tilfelle pris? Hva hvis du trenger pengene, og ditt søsken ikke har råd til å kjøpe deg ut, kan du kreve at leiligheten selges? Anonymkode: d14b4...711 1
Summeer Skrevet 17. april 2022 #9 Skrevet 17. april 2022 Jeg kjenner to som har gjort det på denne måten. Men det er mye tunga rett i munnen. Om det er vesentlige oppgraderinger må man ta sin del, men et malingsstrøk er jo ikke sånn at man skal chippe inn på. Det kan være en god investering for søsknet også. hva om du selv skal flytte og trenger å frigjøre din kapital? Det bør være en klausul som gjør at søsken får kjøpe deg ut på et tidspunkt slik at dere kan klippe avhengigheten når søsknet er over kneika og har oppfylt ek kravet på egne ben. Det er som sagt flere som gjør dette, så invester i noen timer hos advokat og sett opp en fair kontrakt så kan dette være en super løsning!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #10 Skrevet 17. april 2022 Jeg gjorde noe lignende. Det var krevd 15% egenkapital. Dette betalte jeg, mot at jeg ble eier av 15%. Avtalen var at jeg ikke kunne kreve leiligheten solgt, før søsken fikk råd til å sitte igjen med den selv. Søsken kunne heller ikke kreve meg utkjørt før det var gått 15 år. Alt av vedlikehold måtte søsken ta. Når leiligheten skulle selges, skulle jeg ta 15%, enten det ble gevinst eller tap. Her endte det med gevinst. En meget god gevinst. Søsken hadde pusset og og oppgradert hele boligen. Søsken krevde meg utkjørt etter 15 år, det var kjipt for min del, men en avtale er en avtale. Jeg vet at søsken følte at det var mye å betale meg ut med, men uten min hjelp, så ville hun muligens fortsatt vært på leiemarkedet… Anonymkode: 74a0d...e00
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #11 Skrevet 17. april 2022 *ikke utkjørt, menn kjøpt ut 🙄 Anonymkode: 74a0d...e00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå