AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Ble dårlig sydd etter første fødsel. Klippet grodde greit men riftene grodde stygt og er fortsatt vonde å ta på. Hvis jeg skal føde igjen og må sy på nytt, er det innafor å spørre om jordmoren/legen er flink til å sy? Og eventuelt be om at det er en erfaren jordmor som syr. Anonymkode: 86971...0b3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Lik erfaring etter fødsel en. Etter fødsel to ble jeg lagt i narkose og sydd av gynekolog. Veldig fornøyd med resultatet. Spørre om det kan la seg gjøre? Anonymkode: b4c6a...819 1
Nuttery Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 Jeg tror ikke det har noen funksjon å "be om noen som er flinke til å sy". Derimot hadde jeg referert til tidligere syjobb, sagt at det fortsatt gjør vondt, spurt om de hadde noen forklaring på hvorfor, og om det fantes en annen måte å sy på som gjorde at det grodde litt annerledes. 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lik erfaring etter fødsel en. Etter fødsel to ble jeg lagt i narkose og sydd av gynekolog. Veldig fornøyd med resultatet. Spørre om det kan la seg gjøre? Anonymkode: b4c6a...819 Er det sant! Det høres jo supert ut. Ble du veldig skadet av nr.2 også? Anonymkode: 86971...0b3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det sant! Det høres jo supert ut. Ble du veldig skadet av nr.2 også? Anonymkode: 86971...0b3 Nei, det var styrtfødsel, så revnet noe. Men, ingen store skader. Jeg skalv så veldig under sying etter fødsel 1, ville derfor ligge i narkose slik at de fikk bedre arbeidsforhold. Det var null stress å få ønsket innvilget. Sykehuset Telemark Anonymkode: b4c6a...819 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 Nuttery skrev (3 minutter siden): Jeg tror ikke det har noen funksjon å "be om noen som er flinke til å sy". Derimot hadde jeg referert til tidligere syjobb, sagt at det fortsatt gjør vondt, spurt om de hadde noen forklaring på hvorfor, og om det fantes en annen måte å sy på som gjorde at det grodde litt annerledes. Janei, jeg vet ikke hva man skal si. Vet bare at jeg er langt fra fornøyd. Har på følelsen av at det kanskje var en student, for de var to stk og brukte veldig lang tid og utilstrekkelig med smertestillende. Anonymkode: 86971...0b3
Nuttery Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Janei, jeg vet ikke hva man skal si. Vet bare at jeg er langt fra fornøyd. Har på følelsen av at det kanskje var en student, for de var to stk og brukte veldig lang tid og utilstrekkelig med smertestillende. Anonymkode: 86971...0b3 Akkurat det er jo ikke helt heldig Hadde likevel gått for tilnærmingen jeg beskrev først! Men definitivt si at du fikk for lite smertestillende sist, det er ugreit - og hindrer de jo også i å få gjort en god jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #8 Skrevet 16. april 2022 Nuttery skrev (9 minutter siden): Akkurat det er jo ikke helt heldig Hadde likevel gått for tilnærmingen jeg beskrev først! Men definitivt si at du fikk for lite smertestillende sist, det er ugreit - og hindrer de jo også i å få gjort en god jobb. Nei 😕 Når tar man opp dette egentlig? Anonymkode: 86971...0b3
Nuttery Skrevet 16. april 2022 #9 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei 😕 Når tar man opp dette egentlig? Anonymkode: 86971...0b3 Det vet jeg ikke, jeg har ikke født selv eller jobber i den sektoren (er sykepleier innen et annet felt). Du kan vel skrive det i fødselsbrev (hvis du skal skrive det), be barnefar være ekstra obs på å nevne det, nevne det når du kommer inn til fødsel + prøve å huske på det etter fødsel (her har pappaen mest ansvar tenker jeg). 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #10 Skrevet 16. april 2022 Flere her som har blitt sydd i narkose? Hvordan foregår det, skjer det rett etter fødselen? Hva gjør de da med "den magiske timen" eller hva de kaller det, med barnet på brystet? (Den ble uansett forstyrret av smertefull sying så vet ikke om det er så krise om den blir utsatt). Anonymkode: 86971...0b3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #11 Skrevet 16. april 2022 I veldig mange tilfeller handler det ikke om hvordan man er sydd, men om hvordan arret gror. Noen får verre arrvev enn andre. Både jeg og en venninne opplevde hastekeisersnitt. Sydd på samme måte. Hun fikk en pølse av et arr, med overheng, mens mitt arr kan man nesten ikke se. Der handlet altså om hvordan kroppen heler seg selv. Kan det ha skjedd med deg? Noen ganger så syr de også rett og slett feil, sånn som når man knepper igjen skjorten feil og man plutselig har et punkt midt på skjorten som ikke er kneppet. Slike arr kan forøvrig fikses på, men bør fikses av en lege og ikke en jordmor. Ville hørt om det gikk ann å reparere ditt arr, og rett og slett be om at legen syr dersom det er nødvendig. Anonymkode: 02238...71e 3
Sjokkert Skrevet 16. april 2022 #12 Skrevet 16. april 2022 Syntes det hadde vært helt legit å spørre om.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #13 Skrevet 16. april 2022 Det handler mer om hvordan du gror enn hvordan du blir sydd, samme med arr alle andre steder på kroppen. Anonymkode: 18196...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #14 Skrevet 16. april 2022 Hva skal de svare? "Eh.. sying er en del av jobben min men jeg er skikkelig dårlig? " ingen svarer det. Bedre som forespeilet over å si at det var dårlig opplevelse sist og at du er redd eet skal skje igjen. Det er umulig å vite hvem som er på vakt når du føder så du får ikke valgt person Anonymkode: 93bdb...563 2
Nuttery Skrevet 16. april 2022 #15 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva skal de svare? "Eh.. sying er en del av jobben min men jeg er skikkelig dårlig? " ingen svarer det. Bedre som forespeilet over å si at det var dårlig opplevelse sist og at du er redd eet skal skje igjen. Det er umulig å vite hvem som er på vakt når du føder så du får ikke valgt person Anonymkode: 93bdb...563 Det er dette jeg tenker også. Jeg er sykepleier selv, og når folk spør "er du flink på ditt eller datt?" blir jeg alltid litt satt ut. Man gjør det jo fordi man er kompetent på det, om det er "godt nok" for pasientens ønsker vet man jo aldri. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #16 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): I veldig mange tilfeller handler det ikke om hvordan man er sydd, men om hvordan arret gror. Noen får verre arrvev enn andre. Både jeg og en venninne opplevde hastekeisersnitt. Sydd på samme måte. Hun fikk en pølse av et arr, med overheng, mens mitt arr kan man nesten ikke se. Der handlet altså om hvordan kroppen heler seg selv. Kan det ha skjedd med deg? Noen ganger så syr de også rett og slett feil, sånn som når man knepper igjen skjorten feil og man plutselig har et punkt midt på skjorten som ikke er kneppet. Slike arr kan forøvrig fikses på, men bør fikses av en lege og ikke en jordmor. Ville hørt om det gikk ann å reparere ditt arr, og rett og slett be om at legen syr dersom det er nødvendig. Anonymkode: 02238...71e Det kan jo ha skjedd at det bare har grodd stygt. Har ikke skjedd meg med andre operasjonssår men det er vel annen type vev så... hva vet jeg. Jeg burde gå for å få en vurdering. Men er vel ikke vits å gjøre noe nå, mens vi fortsatt vurderer å få en til. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva skal de svare? "Eh.. sying er en del av jobben min men jeg er skikkelig dårlig? " ingen svarer det. Bedre som forespeilet over å si at det var dårlig opplevelse sist og at du er redd eet skal skje igjen. Det er umulig å vite hvem som er på vakt når du føder så du får ikke valgt person Anonymkode: 93bdb...563 Hehe nei :p Men en ærlig sak å si "jeg er god til å sy, men min kollega Hanne er dritgod på å sy kompliserte rifter". Sånn er det på min jobb i alle fall, vi har ulike styrker og det er ikke noe dramatikk i å henvise til en kollega. Men jeg jobber med noe helt annet da. Kan vel ikke velge hvilken jordmor man får, men kan vel velge bort hvis det er grunn til det? Synes i det minste at man burde samtykke til å bli sydd av en som er uerfaren. Anonymkode: 86971...0b3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #17 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Flere her som har blitt sydd i narkose? Hvordan foregår det, skjer det rett etter fødselen? Hva gjør de da med "den magiske timen" eller hva de kaller det, med barnet på brystet? (Den ble uansett forstyrret av smertefull sying så vet ikke om det er så krise om den blir utsatt). Anonymkode: 86971...0b3 Her gir vi aldri narkose, men ved store rifter får de en kort spinal. Fødende blir jo stappet i mat hele tiden og er derfor en større risiko og legge i narkose. Små rifter blir sydd i lokal. Opravd har ikke kapasitet til å drive med sånne småting. Anonymkode: 13930...944 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #18 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble dårlig sydd etter første fødsel. Klippet grodde greit men riftene grodde stygt og er fortsatt vonde å ta på. Hvis jeg skal føde igjen og må sy på nytt, er det innafor å spørre om jordmoren/legen er flink til å sy? Og eventuelt be om at det er en erfaren jordmor som syr. Anonymkode: 86971...0b3 Skriv det i fødebrevet! Her sydde de en annen type sting med nummer to fordi de revnet første gangen. Og hun var MYE mer nøye fordi det gikk så dårlig første gangen. Anonymkode: bbcb7...0d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå