Gå til innhold

Forhandle med inkasso selskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ett forbrukslån som har gått til inkasso. Jeg skal betale det ned i avdrag over noen år. Men renten er skyhøy. Snakket med de men fikk beskjed om at de bruker renten som lånet opprinnelig var på. Er det mulig å forhandle på det? Litt demotiverende at ca 90% av avdraget jeg betaler er renter. 

Anonymkode: 88ded...38f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har ett forbrukslån som har gått til inkasso. Jeg skal betale det ned i avdrag over noen år. Men renten er skyhøy. Snakket med de men fikk beskjed om at de bruker renten som lånet opprinnelig var på. Er det mulig å forhandle på det? Litt demotiverende at ca 90% av avdraget jeg betaler er renter. 

Koster ikke noe å prøve 🐣🤗

Anonymkode: 45a4c...707

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har jobbet med inkasso her? Som vet om det er mulig?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke jobbet med det, men jeg slet med endel inkasso for noen år siden.

Lindorff var litt kjipe, men de andre selskapene var vennlige og hjelpsomme. De strøk både store deler av den samlede gjelden og ga ingen renter i nedbetalingsperioden. (Grunnen til at de strøk nesten halvparten - eller om det var over halvparten - av den ene regningen jeg hadde var at jeg betalte alt i to store avdrag for å bli ferdig med det, så vet ikke om jeg hadde fått det samme om jeg skulle betalt over flere år)

Etter min erfaring er det mulig å få til en bedre avtale så lenge man holder seg til den. 

Anonymkode: df21a...295

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å refinansiere/flytte lånet til en annen plass? Kan gi bedre rente. 

Jeg har erfaring med at det er mulig å forhandle renter eller at noe av beløpet blir slettet, men da må du gjerne gi inkassoselskapet en fordel også. Har du mulighet til å betale litt mer hver måned for eksempel? 

Jeg har hatt mye gjeld, og når jeg styrte med dette i høst, så var de fleste behjelpelige med å slette beløp, men det var nok fordi jeg hadde fått hjelp av familie med et større beløp som kunne betale ned hele gjelden min. Til sammen fik jeg slettet ca. 30 000,-

Santander var de som sa blankt nei. Kundebehandleren var også uhøflig. 

Anonymkode: 8e0d3...bcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som har jobbet med inkasso her? Som vet om det er mulig?

Jeg har, og jobber i bank nå. Det er høyst usannsynlig å få det igjennom i din situasjon fordi inkassoselskapene ikke driver med veldedighet. Rente kan forhandles i de tilfeller hvor det faktisk gagner seg for selskapet. De er villige til å fire på kravene for å sikre innbetalingene sine. Hvis du ikke kan tilby dette så har det ingen vinning for dem at du skal slippe renter.

Eksempler på situasjoner hvor selskapene kan vurdere det kan være at du inngår en avtale med å nedbetale støtte beløp raskere, enten alt på en gang eller i vesentlig større beløp (feks 2-4 innbetalinger). Det kan også være aktuelt i situasjoner hvor skyldner har så mye gjeld at det å fire på kravene gjør at skyldner vil prioritere deres krav og at de derfor slipper å risikere å tape pengene til gjeldsordning eller andre situasjoner hvor de aldri får tilbake pengene. Det vil da være bedre for dem å vinne inn hovedkravet og færre renter enn å ende opp med ingenting. 

Så nei, så lenge du ikke kan tilby dem en bedre avtale vil ikke de tilby deg en bedre avtale.

Anonymkode: db6a8...fbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har, og jobber i bank nå. Det er høyst usannsynlig å få det igjennom i din situasjon fordi inkassoselskapene ikke driver med veldedighet.

Dette! Forretningshoteller til disse selskapene er å utnytte at folk som tar opp forbrukslån ikke forstår at de går inn i avtaler som kan gjøre dem til gjeldsslaver i flere tiår fremover.

Anonymkode: 514aa...4da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette! Forretningshoteller til disse selskapene er å utnytte at folk som tar opp forbrukslån ikke forstår at de går inn i avtaler som kan gjøre dem til gjeldsslaver i flere tiår fremover.

Anonymkode: 514aa...4da

Ja skyld på de som faktisk skal kreve inn pengene som allerede er brukt opp og ikke de som er dumme nok til å ta opp lån de ikke kan betjene 🤪

Det handler ikke om forståelse, det handler om å ikke bry seg om konsekvensene fordi de heller bryr seg om det de vil ha her og nå framfor å faktisk spare og kjøpe når de har nok penger.

Mange får god hjelp av å kunne låne raske penger fordi de har en konkret plan med dem og skjønner hva det innebærer slik at de ikke tar opp mer lån enn det de kan betale tilbake. De fleste som tar opp forbrukslån og betaler tilbake uten mislighold eller problemer er de som faktisk skjønner hva det er de signerer på og hva det innebærer. Så har du disse idiotene som det "er så synd på" og "ikke skjønte hva de gjorde", men pengene er brukt og de har tross alt blir lånt fra en plass. Selvfølgelig skal de betales tilbake. Det nytter ikke å komme i ettertid og skylde på at man var dum og at det er urettferdig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når lånet er gått til inkasso er låneavtalen sagt opp. Da er det hvertfall uhyre viktig å melde fra om at innbetalinger skal dekke hovedstol først. Ellers vil det koste ekstremt dyrt  

Anonymkode: 61c42...b73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja skyld på de som faktisk skal kreve inn pengene som allerede er brukt opp og ikke de som er dumme nok til å ta opp lån de ikke kan betjene 🤪

Det handler ikke om forståelse, det handler om å ikke bry seg om konsekvensene fordi de heller bryr seg om det de vil ha her og nå framfor å faktisk spare og kjøpe når de har nok penger.

Mange får god hjelp av å kunne låne raske penger fordi de har en konkret plan med dem og skjønner hva det innebærer slik at de ikke tar opp mer lån enn det de kan betale tilbake. De fleste som tar opp forbrukslån og betaler tilbake uten mislighold eller problemer er de som faktisk skjønner hva det er de signerer på og hva det innebærer. Så har du disse idiotene som det "er så synd på" og "ikke skjønte hva de gjorde", men pengene er brukt og de har tross alt blir lånt fra en plass. Selvfølgelig skal de betales tilbake. Det nytter ikke å komme i ettertid og skylde på at man var dum og at det er urettferdig. 

Jo, det burde nytte, og det burde føre til at det blir tatt seriøst som samfunnsproblem. Det kan godt hende at det er inkompetente låntakere som er problemet, men det er fortsatt et problem for folk (også lenge etter at de eventuelt har blitt kompetente). Kanskje drives det for aggressiv markedsføring fra bankenes side. Eller det er for lett å ta opp lån i en sårbar situasjon. Det er mange faktorer som spiller inn, men du uttaler deg som om samfunnet ikke behøver å ta noen etiske hensyn til angrende syndere. Der er vi uenige. 

Anonymkode: ef97f...f1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Inkasso selskapene er opptatt av  gebyrlegging raskest mulig,  Kjøpe kravet til minst mulig og selge det videre. Misligholdt gjeld er big business. 

Bankene skal være den profesjonelle part og det blir for dumt og useriøst å skylde på låntakere når de ikke engang utfører kredittvurdering. Det er meget useriøse aktører der ute og Finanstilsynet bør våkne opp og gå disse aktørene mer i sømmene 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Inkasso selskapene er opptatt av  gebyrlegging raskest mulig,  Kjøpe kravet til minst mulig og selge det videre. Misligholdt gjeld er big business. 

Bankene skal være den profesjonelle part og det blir for dumt og useriøst å skylde på låntakere når de ikke engang utfører kredittvurdering. Det er meget useriøse aktører der ute og Finanstilsynet bør våkne opp og gå disse aktørene mer i sømmene 

Da vet du absolutt ingenting om hvordan bankene jobber eller kredittvurderer 😊 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da vet du absolutt ingenting om hvordan bankene jobber eller kredittvurderer 😊 

Jo det vet jeg absolutt. Og jeg vet de gjør en altfor dårlig jobb, med altfor dårlige rutiner, og det er ikke noen kompetansekrav til de som driver med det. At boliglån er strengere regulert enn forbrukslån er helt hinsides. Få dem vekk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo det vet jeg absolutt. Og jeg vet de gjør en altfor dårlig jobb, med altfor dårlige rutiner, og det er ikke noen kompetansekrav til de som driver med det. At boliglån er strengere regulert enn forbrukslån er helt hinsides. Få dem vekk

Lett å skylde på andre for egne dårlige valg ja 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nå kjenner jeg jo ikke saken, men mye lar seg ordne bare med litt kommunikasjon! Om du får mulighet til å løse inn hele lånet snart eller i fremtiden så er det ikke unomralt at de tilbyr å fjerne renter mot at du betaler hele beløpet, det kan selvfølgelig dreie seg om store penger, men det forutsetter at saken har vart en stund og at alle er tjent med å bare få den ut av verden.

Utover det så kan du nok forhandle ned renten noe mens du nedbetale slik at du faktisk får nedbetalt lånet og at det ikke fortsetter å vokse.

Det er veldig inviduelt fra sted til sted, men de aller fleste er villige til å strekke seg svært langt og gi gunstige tilbud til deg for at dette ikke skal ruinere hele økonomien din.

Anonymkode: 304fe...cd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lett å skylde på andre for egne dårlige valg ja 😊

Skal man være bank så må man også opptre profesjonelt, og ikke konsekvent skylde på låntaker. Hvis 80-90% av utlånene blir misligholdt så gjør banken dårlig valg. Få disse søppelbankene vekk fra markedet. 

logikken din er som å rettferdiggjøre å selge narkotika til ungdom og misbrukere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å legge til -  Både Intrim og Gothia er ofte imøtekommende for å finne løsninger så ikke saken går videre, om du viser interesse for å gjøre opp for deg og er villig til å strekke deg det du klarer så gjør de det også!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

For å legge til -  Både Intrim og Gothia er ofte imøtekommende for å finne løsninger så ikke saken går videre, om du viser interesse for å gjøre opp for deg og er villig til å strekke deg det du klarer så gjør de det også!

Dette er snakk om Modhi. Har sendt ett par mail. Men de er ikke interessert. Har forklart at jeg har mye gjeld jeg betaler på, så lurte på om de kan kutte ned renten litt. Nå betaler jeg det jeg klarer på det, men pga renter går summen opp hver måned og ikke det. Har forklart at jeg kommer til å betale mer når jeg er ferdig med annen gjeld om en stund 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har betalt nesten 500 000 i inkassoer (for mannen min, bak min rygg, ikke meg), siste årene. Har ikke fått ettergitt en krone av de helvetes avskummene av noen inkassoselskaper, og det er mer renter, gebyr og salærer enn faktisk gjeld. Det er en fattigdomsfella og jeg fatter og begriper ikke at det er lov engang. Staten burde kreve inn gjeld, kun faktisk gjeld, og uten ettergivelse,, men også uten at det er mulig at den vokser og voksen mens man faktisk prøver å gjøre opp for seg.

Anonymkode: ebdd8...0a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har betalt nesten 500 000 i inkassoer (for mannen min, bak min rygg, ikke meg), siste årene. Har ikke fått ettergitt en krone av de helvetes avskummene av noen inkassoselskaper, og det er mer renter, gebyr og salærer enn faktisk gjeld. Det er en fattigdomsfella og jeg fatter og begriper ikke at det er lov engang. Staten burde kreve inn gjeld, kun faktisk gjeld, og uten ettergivelse,, men også uten at det er mulig at den vokser og voksen mens man faktisk prøver å gjøre opp for seg.

Anonymkode: ebdd8...0a7

Hvordan klarte du å betale ned så mye på noen år?  En ekstra jobb? Jeg vurderer å få en jobb til. Jobber 100% nå, men en ekstra jobb hadde vært fint 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...