Gå til innhold

Tør du å risikere hjertet ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kronikk på nrk i dag: https://www.nrk.no/ytring/kjaerlighet-uten-risiko-1.15923081

Sitat

Problemet er selvfølgelig at kjærligheten sjelden kommer uten risiko. Hvis vi ikke tør å kjenne på at det faktisk er litt stress å virkelig ville noen, men ikke ha noen garanti for at de vil deg tilbake. Ja, da kan du bare date de som egentlig ikke betyr så mye for deg.

Hva mener du, er det noe i det? 

Virker som at mange i dag synes det er mindre skummelt å ligge med noen enn det er å innrømme at de har fått følelser for han eller henne. Er det flaut å gå all in, taper man ansikt om man er den som føler mest? 

Tør du å satse? Risikere et knust hjerte?

Anonymkode: e3c59...516

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Kronikk på nrk i dag: https://www.nrk.no/ytring/kjaerlighet-uten-risiko-1.15923081

Virker som at mange i dag synes det er mindre skummelt å ligge med noen enn det er å innrømme at de har fått følelser for han eller henne. Er det flaut å gå all in, taper man ansikt om man er den som føler mest? 

Veldig enig i dette. Selv er jeg ganske flink til å investere følelser i en relasjon, synes jeg i hvert fall selv. Det er tungt når det går på trynet, men jeg tror det lønner seg i lengden.

Dater en nå som jeg tror, av diverse årsaker, er veldig usikker på om hun skal tørre å satse, mens jeg er all-in. Merker at det blir en veldig skjev dynamikk av det, så det spørs om jeg er i ferd med å gå på en ny smell. Kommer nok for dagen over påske, tenker jeg.

Anonymkode: 6abd4...1c3

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg tør, selv etter to brutte forhold, der det siste virkelig knuste hjertet mitt. Jeg vet også at jeg fungerer motsatt av det ts foreslår: jeg ligger ikke med noen lenger kun for å ligge med noen, det gir meg ingenting da sex er tett knyttet til følelser og nær intimitet for meg. Jeg deler det ikke med hvem som helst, og det krever både tid og tillit å komme dit. Jeg opplever det ikke som skummelt å kun skulle ligge med noen, men det gir meg ingenting av verdi for meg. Det oppleves veldig skummelt å få følelser for en annen, mye settes jo på spill dersom man prøver på et forhold, men jeg vet også at det har et stort potensiale for å berike livet mitt enormt. Det er verdt såpass mye for meg at jeg våger å prøve dersom sjansen byr seg. 

Anonymkode: 17809...cef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og det blir ikke enklere å takle med årene. Nå i femtiåra gjør det like vondt som i tenåra. Samtidig så er jeg en som faller fort og mye. Hjertet har fått kjørt seg endel framgjennom tida.

Anonymkode: c83c3...a63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner får aldri følelser 

Anonymkode: 23626...bc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er super skeptisk på å gå all inn i noe. Det handler ikke om at jeg er redd for at den andre ikke føler det samme nødvendigvis, men heller for å bli stuck i en situasjon. Men også det at det er vanskelig å legge 100% tillit til noen, og tenke at denne personen skal være trofast mot meg resten av livet. Altså, det tror jeg ikke på, generelt sett! Jeg vil si at jeg er sunt skeptisk og jeg er sunt realistisk, men jeg burde nok likevel våge litt mer, men synes det er vanskelig å prioritere noe som er så usikkert, over ting som jeg VET er bra og fungerer i livet mitt. 

Anonymkode: 27f53...edd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kvinner får aldri følelser 

De får aldri følelser for deg? Får du følelser for dem da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er kynisk der. Gir ALDRI 100% i et evt. forhold lenger, fordi menn er søppel. De er kravstore, aldri fornøyd med noe, og gitt sjansen er de utro, uansett. Til og med om du selv er en Ferrari, vil det alltid komme en nyere, sprekere modell på markedet. 

Anonymkode: 33709...f55

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei vil jeg si for egen del.

Jeg vil gjerne ha noen, men jeg vil ikke lenger ha dårlige forhold og men som ikke legger inn en innsats. Så dessverre for å unngå slike forhold så unngår jeg alle forhold, og gir dessverre ikke folk en sjanse i det hele tatt. 

Mine venninner maser alltid om at jeg må slutte å være så skeptisk, og de 2 gangene jeg har våget å ikke følge min magefølelse men "stole mer på folk" som de sier så har det endt i overgrep. 

Så jeg er forberedt på å leve alene resten av livet, og det er kun min egen feil. 

Anonymkode: d1abe...268

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, absolutt. Når jeg treffer noen det klaffer med, så er jeg villig til å gå all-in. Uten forbehold :) 

Jeg er uten foreldre og søsken og etter at jeg ble foreldreløs så tenker at vi har kanskje ikke så god tid som vi tror vi har. Og jeg vil gjerne få med meg så mye som mulig, også kjærligheten. ❤️ 

Ganske så enig med innlegg #3, der var det mange kloke ord :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De får aldri følelser for deg? Får du følelser for dem da?

hele tida

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kronikken passer akkurat med virkeligheten. Sånn er det. Ekte stor kjærlighet er risiko. Vi er ikke alle rustet til å ta en slik emosjonell risiko. Vi ser og hører om folk som oppfører seg helt sinnsykt fordi de er sjalu. Kanskje hadde vi gjort det selv om vi hadde vært redd for å miste den store kjærligheten. Noen kommer aldri dit fordi de ikke tok risikoen og valgte tryggheten. Trygghet og forutsigbarhet kan være nok for et bra liv. Emosjonell risiko er slitsomt. Og for noen destruktivt og fatalt. 

Anonymkode: 54edd...b16

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kronikken passer akkurat med virkeligheten. Sånn er det. Ekte stor kjærlighet er risiko. Vi er ikke alle rustet til å ta en slik emosjonell risiko. Vi ser og hører om folk som oppfører seg helt sinnsykt fordi de er sjalu. Kanskje hadde vi gjort det selv om vi hadde vært redd for å miste den store kjærligheten. Noen kommer aldri dit fordi de ikke tok risikoen og valgte tryggheten. Trygghet og forutsigbarhet kan være nok for et bra liv. Emosjonell risiko er slitsomt. Og for noen destruktivt og fatalt. 

Anonymkode: 54edd...b16

Mener du at trygghet og forutsigbarhet er å velge singellivet? :klo:

Anonymkode: 8c480...ab7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du at trygghet og forutsigbarhet er å velge singellivet? :klo:

Anonymkode: 8c480...ab7

Hvorfor er det overraskende? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg er kynisk der. Gir ALDRI 100% i et evt. forhold lenger, fordi menn er søppel. De er kravstore, aldri fornøyd med noe, og gitt sjansen er de utro, uansett. Til og med om du selv er en Ferrari, vil det alltid komme en nyere, sprekere modell på markedet. 

Anonymkode: 33709...f55

Trist lesning. Jeg er mann og skrev første svar, som jeg håper kan utgjøre en ørliten motvekt til inntrykket ditt.

Anonymkode: 6abd4...1c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så lei meg av ulykkelig forelskelse at jeg i lange perioder har stengt den døren. Da har jeg ikke involvert meg med noen eller vært på utkikk på noen måte, men tenkt at jeg heller får revurdere hvis den rette dukker opp. Det skjedde ikke, og etter en del år tenkte jeg at det kunne være smart å gjøre seg litt følelsesmessig tilgjengelig. 

Så forelsket jeg meg i en veldig fin mann, men som også viste seg å være ha det komplisert når det gjelder kjæresteforhold. Vi er blitt nære venner. Dermed har jeg viklet meg inn i nøyaktig det samme som tidligere i livet, bare i en mer langdryg og "snillere" prosess.

Jeg har vært veldig åpen og sårbar med ham, og han med meg, men jeg har holdt tilbake om mine følelser for ham det siste året. Har tenkt at han skjønner hvor landet ligger, men det er slett ikke sikkert. 

Så nei, nå skal jeg ikke risikere hjertet mitt på nytt på en stund. Føles vondt å tenke på å bygge opp en mur også, men tryggere.

Anonymkode: 545e1...738

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør ikke det lenger, men kanskje om jeg skulle blitt forelsket selv om jeg ikke blir forelsket lenger. Mitt livs store kjærlighet sa han sluttet å elske meg etter vi fikk vårt første barn sammen og det var høyst traumatisk og få denne beskjeden med en nyfødt baby på fanget, 25 år gammel. Viste seg i ettertid at han var deprimert og aldri hadde mistet følelsene, men jeg tok han ikke tilbake da jeg gråt meg i søvn i to år etter dette skjedde.
Ble etter egen overraskelse pang forelsket i en mann som var på ferie i Norge og våget å åpne hjerte for han. Det skulle jeg senere angre på når jeg besøkte han i hans hjemland og han sa han kun ville ha meg på besøk fordi han er besatt av kroppen min og sexen vår, og at han helst ser at vi ikke henger sammen utover dette. Gikk rundt i et fremmed land og gråt som en idiot på flyet hjem.

Så ble jeg forelsket på nytt, og han sa etter lang tid at han aldri hadde intensjon om å bli kjæreste med meg innerst inne siden jeg har et barn og han dater ikke mødre seriøst, men han ville ikke være ærlig om det siden han var så seksuelt tiltrukket av meg.

Osv osv. Når jeg nå dater føler jeg ikke på forelskelse lenger og har et par pulevenner som har følelser for meg og ønsker mer men jeg har fått litt angst for forpliktelse og treffer de om hverandre høyst useriøst. Jeg er motivert for å åpne hjertet igjen men vet jeg uansett ikke kommer til å oppleve at noen jeg liker liker meg tilbake. Så jeg dater ikke lenger og vet jeg forblir singel, er heller singel enn å ta til takke med en jeg ikke elsker.

Anonymkode: ca212...fc8

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Har vært i noen seriøse forhold, og elsket med hele meg. Og en gang hatt virkelig kjærlighetssorg, og det tok meg flere år og komme over det. Men det var helt klart verdt det. Men jeg trenger jo pause etter hvert forhold, tid for meg selv, for å lege hjertet mitt.

Anonymkode: b2663...d84

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det gjør jeg. Har vært i noen seriøse forhold, og elsket med hele meg. Og en gang hatt virkelig kjærlighetssorg, og det tok meg flere år og komme over det. Men det var helt klart verdt det. Men jeg trenger jo pause etter hvert forhold, tid for meg selv, for å lege hjertet mitt.

Anonymkode: b2663...d84

Jeg beundrer folk som dette! Jeg bare veit ikke om det er "lurt". Det er en sjanse å ta, liksom. 

Skrevet (endret)

Jeg forelsker meg lett, og går all in for det.

Har møtt noen som kanskje ikke tør å satse som er i den katogotien, men egentlig tenker jeg at de ikke er interessert nok.

Hjertet mitt har blitt knust fleree ganger, men det går over. Og jeg synes det er verdt å ha elsket selv om bare det var meg.

Endret av exictence
  • Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...