Gå til innhold

Overta et nesten falleferdig hus på landet - hva innebærer det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Påskeferie med familien. I går kom det frem at slekta eier et hus i Vestland, like ved en fjord, med en fantastisk utsikt, fin tomt, ganske for seg selv. Har aldri hørt om det en gang, men nå har jeg sett bilder. Taket skal fortsatt være tett, men pipa er skjev, kledningen grå og delvis råtten, vinduene er spikret igjen, det er ikke strøm eller innlagt vann (men strøm fins i grenda og brønnboring er visst vanlig der).

Jeg kan "få" huset skrevet over på meg, slekta mener den og tomta er ikke verdt noe.

Jeg jobber på hjemmekontor ca 4t hver dag, er alene, har flust med penger, og drømmer allerede om å bo slikt. Dekningskartet til Telenor tilsier at jeg kan få mobilt bredbånd der. Da har jeg alt jeg trenger. 

Men...hva innebærer det å fikse opp et slikt hus? Jeg er litt hendig, men har aldri tatt tak i et slikt prosjekt. Selger jeg leiligheten i Oslo og kæsjer inn nå, er jeg faen meg så rik at jeg kan bruke håndverker på tak, bad, kjøkken, få vann og strøm på plass - lett. Men resten kan jeg gjøre selv. 

Hører gjerne erfaringer fra noen som har holdt på med liknende prosjekt.

Anonymkode: 58c1a...239

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville fått en takstmann eller snekker til å hjelpe med å vurdere hva som lønner seg av oppussing og riving/gjenoppbygging :) det er mye arbeid med oppussing av gamle hus og kan fort bli dyrere og ta mer tid enn å bare jevne med jorden og bygge opp igjen :) 

Anonymkode: 3e2c5...284

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det første du bør gjøre er å få en takstmann til å gå gjennom huset. Ser hva som kan bevares og hva som må byttes. 

Anonymkode: 2b421...995

• Liker 3
Skrevet

Pipa er skjev? Det er rimelig alvorlig. Hørs ut som at det beste vil være å rive huset, i allefall ned til grunnmuren, og så bygge det opp igjen, gjerne i samme stil.

Slike prosjekt har en tendens til å bli mye mer omfattende enn an trodde. Plutselig oppdager du at bunnstokken og bærende bjelkelag er rottent, f.eks...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er i så dårlig forfatning at det vil koste minst like mye å fikse det, som å bygge nytt. Du må sikkert regne med rundt 30 000 kr/kvm, og skal du koble på strøm og ordne vann kan du sikkert legge på en million for det/bearbeiding av tomt også. 

Anonymkode: 10088...540

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville regnet med ihvertfall 2 millioner for å renovere huset,og da er det vel ikke regnet med noen dyre løsninger på kjøkken og bad.

Anonymkode: 380c4...8bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være lurt å se huset i virkelighet, og ikke bare på bilder? Og Vestland er så mye. Det kan være at det står på en solfylt, fin tomt. Eller det kan stå langt inni det mest skyggefulle dalføret du kan tenke deg, der det regner 300 dager i året.

Og er det rett ved en fjord, kan det være kommunen har regler for hva som er lov å foreta seg ved en evnt ombygging/rehabilitering. Mange falleferdige rønner som står plassert på steder som det aldri ville vært lov å bygge i dag.

Anonymkode: 0f9a7...a21

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres vel ut som boligen er mer eller mindre kondemnabel. 

Anonymkode: 67a2c...c52

Skrevet

Begynner du å fikse på et gammelt hus, vil det alltid dukke opp noe nytt. Trolig kommer du billigere unna med å rive det, for deretter å  bygge nytt. Jeg pusset opp et hus som var i vesentlig bedre stand, og brukte noen millioner på det. Selv om både jeg og mannen er over gjennomsnittlig handy, og har håndtverkere i svigerfamilien. 

Eneste grunnen til at vi ikke bygde nytt, var at dette huset hadde mye særpreg. Og ble veldig fint til slutt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble nysgjerrig, så håper du oppdaterer ts!

Anonymkode: fa92c...f0a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan taket være tett hvis pipa er skeiv? Det kan hende det er mulig, men jeg trodde ikke det🙈

Anonymkode: b02a8...59f

Skrevet

Dra dit og se med egne øyne, spør gjerne en håndtverker om å bli med. Snakk med lokalbefolkning om værforhold, lysforhold og hør med kommunen om det er lov å rive for å bygge nytt, evt restriksjoner...

Sjekk også med egen mobil hvor god dekningen er, ikke stol blindt på dekningskart. Kan være fjell, dalføre som gjør at området har dårligere dekning enn påstått.

Renovering kan ofte koste langt mer enn å bygge nytt, men det er også ofte mye sjel i ett eldre hus.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal oppdatere når jeg kommer meg vestpå. Det er planlagt en tur til sommeren, med onkelen min. Han kjenner huset og skal vise meg rundt.

Anonymkode: 58c1a...239

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det en mulighet å beholde boligen i Oslo, og samtidig ha råd til å finansiere 1 million i renoveringskostnader for å i første omgang få det beboelig? Da kan du ha fine leieinntekter samt prisvekst på Oslo-boligen, samtidig som du bor idyllisk på vestlandet. Oslo-markedet vil nok på lang sikt alltid gå oppover, mens pengene du legger i et falleferdig hus på vestlandet vil du nok aldri se igjen. Kjipt å selge skinnet før bjørnen er skutt? 

Anonymkode: 6dfce...5c0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke anbefale. Hvis du begynner å pusse opp eksisterende, så blir gamle skjevheter ekstra synlig med de nye veggplatene, listene osv. Bedre løsning å rive og bygge nytt hvis du liker tomta og kunne tenke deg et hus der.

Anonymkode: 9c274...1b8

AnonymBruker
Skrevet

Ganske sikkert på at det mest økonomiske ville være å rive og  bygge opp igjen. 
Sånne store restaureringsprosjekt ef dinnsvsk dyre og fem ganger så mye jobb enn å bygge nytt 

Anonymkode: a2dd7...865

AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å koste flere millioner i kun renovering. Blitt nok billigere å gjevne huset og bygge nytt.

Anonymkode: 2848e...05f

AnonymBruker
Skrevet

Plukk ut alle sjarmerende detaljer (dører, listverk, håndtak, trappegelender osv.) og så river du huset og bygger nytt. Å fikse et hus som er i så dårlig forfatning vil sluke alle pengene dine. Da er det bedre å plukke ut de delene du kan gjenbruke i et nytt hus.

Anonymkode: 554e2...ff9

AnonymBruker
Skrevet

Er det gammelt kan det være verneverdig og da har du ikke lov til å gjøre noe uten å søke om det. 

Anonymkode: 3b17e...ace

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2022 den 9.07):

Dekningskartet til Telenor tilsier at jeg kan få mobilt bredbånd der.

bedre om du bruker trådløst bredbånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...