Embla Othea Skrevet 17. april 2022 Forfatter #41 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kjenner ingen som går på carnivore altså? Her er en facebook-gruppe med mange tusen folk som spiser tilnærmet 0 gram karbohydrater: https://www.facebook.com/groups/zioh2/ Og flere av dem er "veteraner" og har spist carnivore i åresvis. Det er ingen ekstremsport. Faktisk blir det enklere å holde seg til jo lengre man holder seg til det. Kroppen får ikke lyst på karbohydrater lenger og vil bare ha næringsrikt kjøtt. Anbefaler deg å prøve skikkelig lavkarbo og ikke bare liksom-lavkarbo. Du har tydeligvis spist for mye karbohydrater slik at du ikke har fått bukt med sukkeravhengigheten din. Jeg klarer ikke å spise "moderat" lavkarbo. De tryner jeg i en godteskål fordi sukker smaker deilig og fordi "jeg kan spise bare én" som blir til "en til" og "en til" og "nå var jeg så godt i gang at jeg kan likegodt spise hele skåla og så er det blanke ark i morgen. Dagen etter så tenker jeg at jeg var jo ikke så flink i går, så trenger ikke å være så strikt på karbohydatene i dag heller. Og neste dag og neste dag. Og når folk ikke ser, så trykker jeg i meg en hel boks med iskrem alene. Anonymkode: 1c805...dca Hvis man har lyst på mangelsykdommer - vær så god Tror du heller skal jobbe med enten-eller tilnærmingen din til sukker. "Karbomonsteret" mitt lar seg ikke "temme" av totalforbud - for meg funker det med litt sukker av og til, ikke minst for det mentale. Men vi er forskjellige.
Fru Uperfekt Skrevet 17. april 2022 #42 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (På 16.4.2022 den 11.33): Beste: Veganer Verste: Carnivore-dietten Av ganske åpenbare grunner 🙂 Man skal ha meget lav IQ for å ikke forstå hvorfor. Anonymkode: d2653...19b Nå er ikke det å spise vegansk en diett
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #43 Skrevet 17. april 2022 Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Nå er ikke det å spise vegansk en diett Det samme kan man jo si om lavkarbo og mye annet da.. Anonymkode: eab2f...0b9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #44 Skrevet 17. april 2022 Embla Othea skrev (1 minutt siden): Hvis man har lyst på mangelsykdommer - vær så god Tror du heller skal jobbe med enten-eller tilnærmingen din til sukker. "Karbomonsteret" mitt lar seg ikke "temme" av totalforbud - for meg funker det med litt sukker av og til, ikke minst for det mentale. Men vi er forskjellige. Hva er det du mener at et kosthold med kun animalske produkter vil mangle? Vel, det er nå faktisk bevist i en studie der to menn ble lagt inn på sykehus under konstant overvåkning (fordi forskerne ikke trodde på at kostholdet var sunt eller at de kom til å holde seg til kostholdet 100%) at man har perfekt helse etter et år uten grønnsaker og frukt. Bekymringene var for vannløselige vitaminer som vitamin C. En slik mangel hadde vist seg etter noen uker fordi de blir ikke lagret i kroppen slik som mineraler og fettløselige vitaminer. Men de hadde fortsatt ingen vitaminmangler etter over ett år da studien ble avsluttet. Fine blodprøver, fin avføring, fin helse. Anonymkode: 1c805...dca 6
Embla Othea Skrevet 17. april 2022 Forfatter #45 Skrevet 17. april 2022 laPistola skrev (2 timer siden): Ja, hvis det er en helt vanlig effekt, hva er det du diskuterer da? det er greit at du ikke skjønner hva jeg mener. Hvorfor gir du meg råd? - jeg har levd på dette kostholdet i over 22 år. Du holdt på i 7 uker, og ga opp fordi du la på deg 10 kg- og insiterer på at du gjorde det rett , og jeg gjør det feil? hva som er realistisk og hva det er behov for er individuelt. Det er ingen som trenger din godkjenning. Jeg velger karbohydrater med mye næring og vitaminer , og er mer forsiktig med melkesukker og fruktsukker. At man får "mer energi" og "sover bedre" etter bare 1-2 uker på keto og i tillegg får redusert betennelse er for meg merkelig - da det tar 7 dager å i det hele tatt komme i ketose Det er ikke rart at man legger på seg etter keto - man skal holde på bra lenge før man går ned i FETTVEKT og ikke bare vannvekt.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #46 Skrevet 17. april 2022 Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden): Nå er ikke det å spise vegansk en diett AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det samme kan man jo si om lavkarbo og mye annet da.. Anonymkode: eab2f...0b9 Nei vel? https://sml.snl.no/diett "En diett er et kosthold som er sammensatt på en definert måte." Anonymkode: 1c805...dca 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #47 Skrevet 17. april 2022 Embla Othea skrev (Akkurat nå): At man får "mer energi" og "sover bedre" etter bare 1-2 uker på keto og i tillegg får redusert betennelse er for meg merkelig - da det tar 7 dager å i det hele tatt komme i ketose Det er ikke rart at man legger på seg etter keto - man skal holde på bra lenge før man går ned i FETTVEKT og ikke bare vannvekt. Man må holde på lenge nok til at man blir en god fettforbrenner i alle fall. Folk flest er ikke "fett-tilpasset". De er avhengige av sukker for energi. Etter at man begynner på lavkarbo vil de ta ca en måned i ketose før man er like god på å bruke fett som energi som man før brukte sukker, og det tar ca ett år før man er fullt fett-tilpasset Anonymkode: 1c805...dca 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #48 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei vel? https://sml.snl.no/diett "En diett er et kosthold som er sammensatt på en definert måte." Anonymkode: 1c805...dca Jo, det er greit. Jeg tror hun som svarte først mente at det ikke var en slankekur, og det er ikke nødvendigvis lavkarbo heller, det er et kosthold og en livsstil. Anonymkode: eab2f...0b9
Loboto Skrevet 17. april 2022 #49 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er det du mener at et kosthold med kun animalske produkter vil mangle? Vel, det er nå faktisk bevist i en studie der to menn ble lagt inn på sykehus under konstant overvåkning (fordi forskerne ikke trodde på at kostholdet var sunt eller at de kom til å holde seg til kostholdet 100%) at man har perfekt helse etter et år uten grønnsaker og frukt. Bekymringene var for vannløselige vitaminer som vitamin C. En slik mangel hadde vist seg etter noen uker fordi de blir ikke lagret i kroppen slik som mineraler og fettløselige vitaminer. Men de hadde fortsatt ingen vitaminmangler etter over ett år da studien ble avsluttet. Fine blodprøver, fin avføring, fin helse. Anonymkode: 1c805...dca Nå tar det jo mye lengre tid å opparbeide vitamin mangel da. Etter et år har ikke de første symptomer nødvendigvis oppstått enda. Kan ta flere år før man merker noe til det. Og en studie på 2 personer? Ja... 1 2
Embla Othea Skrevet 17. april 2022 Forfatter #50 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det du mener at et kosthold med kun animalske produkter vil mangle? Vel, det er nå faktisk bevist i en studie der to menn ble lagt inn på sykehus under konstant overvåkning (fordi forskerne ikke trodde på at kostholdet var sunt eller at de kom til å holde seg til kostholdet 100%) at man har perfekt helse etter et år uten grønnsaker og frukt. Bekymringene var for vannløselige vitaminer som vitamin C. En slik mangel hadde vist seg etter noen uker fordi de blir ikke lagret i kroppen slik som mineraler og fettløselige vitaminer. Men de hadde fortsatt ingen vitaminmangler etter over ett år da studien ble avsluttet. Fine blodprøver, fin avføring, fin helse. Anonymkode: 1c805...dca Studie med to forsøkspersoner? Har du en studie med et større antall forsøkspersoner? To er ikke nok for å overbevise meg. 2
Embla Othea Skrevet 17. april 2022 Forfatter #51 Skrevet 17. april 2022 Loboto skrev (2 timer siden): Nå tar det jo mye lengre tid å opparbeide vitamin mangel da. Etter et år har ikke de første symptomer nødvendigvis oppstått enda. Kan ta flere år før man merker noe til det. Og en studie på 2 personer? Ja... Støtter denne. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #52 Skrevet 17. april 2022 Embla Othea skrev (5 minutter siden): At man får "mer energi" og "sover bedre" etter bare 1-2 uker på keto og i tillegg får redusert betennelse er for meg merkelig - da det tar 7 dager å i det hele tatt komme i ketose Det er ikke rart at man legger på seg etter keto - man skal holde på bra lenge før man går ned i FETTVEKT og ikke bare vannvekt. Det tar ikke en uke å komme i ketose dersom man allerede er på en lavkarbodiett som hun du siterer virker å være. Anonymkode: eab2f...0b9
Embla Othea Skrevet 17. april 2022 Forfatter #53 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det tar ikke en uke å komme i ketose dersom man allerede er på en lavkarbodiett som hun du siterer virker å være. Anonymkode: eab2f...0b9 Om det tar 4 dager eller 7 dager er irrelevant - det vil uansett ta lengre tid enn 1-2 uker før kroppen bruker fett som energi. Ser ikke hensikten med å være 1-2 uker på keto hvis man allerede spiser 50 g karbo per dag. Hun gjør det ikke for å gå ned i vekt, men for å redusere "betennelse"...
Embla Othea Skrevet 17. april 2022 Forfatter #54 Skrevet 17. april 2022 Uansett - dette er en ikke en tråd om lavkarbo MEN om de verste og beste diettene.
Gjest laPistola Skrevet 17. april 2022 #55 Skrevet 17. april 2022 Embla Othea skrev (7 minutter siden): At man får "mer energi" og "sover bedre" etter bare 1-2 uker på keto og i tillegg får redusert betennelse er for meg merkelig - da det tar 7 dager å i det hele tatt komme i ketose Det er ikke rart at man legger på seg etter keto - man skal holde på bra lenge før man går ned i FETTVEKT og ikke bare vannvekt. Jeg skrev at jeg var i ketose 1-2 uker, ikke at jeg brukte 1 uke på og komme i ketose. Nei, jeg kommer ikke i ketose på 20 g daglig som deg, men jeg kommer relativt raskt i ketose på keto. Og så er jeg i ketose til jeg er fornøyd. Det er ikke rart at man legger på seg etter keto når man går over til havregrøt, nei. Hvor lenge en må holde på før en går ned i fettvekt kommer an på hvor mye ekstra fett en har, men en må gjøre varige endringer om en har vært tykk og skal bli slank og holde seg slank.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #56 Skrevet 17. april 2022 Loboto skrev (1 minutt siden): Nå tar det jo mye lengre tid å opparbeide vitamin mangel da. Etter et år har ikke de første symptomer nødvendigvis oppstått enda. Kan ta flere år før man merker noe til det. Og en studie på 2 personer? Ja... Embla Othea skrev (Akkurat nå): Studie med to forsøkspersoner? Har du en studie med et større antall forsøkspersoner? To er ikke nok for å overbevise meg. Det tar ikke flere år før man merker mangel på for eksempel vitamin C. Kjøtt har masse av de fettløselige vitaminene og masse mineraler. Men dette er nettopp grunnen for at veganere føler seg bra en stund og så forfaller helsa når de begynner å gå tom for de oppsparte lagrene. Hvor lang tid det tar før dette skjer spørs på hvor gode lagrene er. De fleste veganere holder bare ut noen måneder før helsa sier stopp og hvis man var frisk før man begynte så kan man holde ut noen år. Kjøtt inneholder også vitaminer og mineraler i mer biotilgjengelige former, som altså betyr at vi tar opp mye mer av dem. Vi tar opp ca 20% av jernet i kjøtt og ca 0-2% av jernet i mange planter. Vel og merke hvis vi trenger kjøtt. Opptaket av hemjern blir lavere hvis vi har gode nivåer av jern i kroppen og høyere hvis vi har lave nivåer av jern i kroppen. Ikke RCT, men det finnes en observasjonsstudie med over 2000 carnivorer: https://academic.oup.com/cdn/article/5/12/nzab133/6415894 Og så finnes det jo mange stammer som har levd ca 100% carnivore og blitt studert, for eksempel inuitter og masaii. Kreft, diabetes hjertesykdom, overvekt osv var tilnærmet ukjent. Målinger av istoper i skjellettene til våre forfedre viser at de har vært tilnærmet 100% carnivore fra ca 4 milloner år siden til jordbruksrevolusjonen. Og da stoppet ikke bare hjernen å vokse, men den begynte å krympe. I tillegg til at de plutselig ble kortere, feitere, sykere med dårlige tenner. Anonymkode: 1c805...dca 6
Gjest laPistola Skrevet 17. april 2022 #57 Skrevet 17. april 2022 Embla Othea skrev (4 minutter siden): Om det tar 4 dager eller 7 dager er irrelevant - det vil uansett ta lengre tid enn 1-2 uker før kroppen bruker fett som energi. Ser ikke hensikten med å være 1-2 uker på keto hvis man allerede spiser 50 g karbo per dag. Hun gjør det ikke for å gå ned i vekt, men for å redusere "betennelse"... « betennelse» - ja jeg har bechterws . Og være i ketose er jo og bruke fett som energi- om det tar 4 dager eller 7 dager og komme i ketose 🤦♀️
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #58 Skrevet 17. april 2022 Embla Othea skrev (2 minutter siden): Om det tar 4 dager eller 7 dager er irrelevant - det vil uansett ta lengre tid enn 1-2 uker før kroppen bruker fett som energi. Ser ikke hensikten med å være 1-2 uker på keto hvis man allerede spiser 50 g karbo per dag. Hun gjør det ikke for å gå ned i vekt, men for å redusere "betennelse"... Synes dette synsingen din er skikkelig teit! Jeg var slank da jeg selv begynte på lavkarbo, og gjorde dette også for å redusere betennelse, noe det absolutt gjorde. Det er individuelt hvor mye karbo man liker å spise og hva man fungerer best på. Ikke alle er på disse diettene for å gå ned i vekt, og man blir heller ikke sykelig tynn av det om man spiser riktig. De kan også hjelpe for mange helseutfordringer og plager. Alt fra diabetes til ADHD og mye annet. At du ikke ser hensikten er helt greit, og jeg tror heller ikke det er en diett for alle. Som du selv sier vil mange gå opp i vekt om de ikke klarer det. Det er ikke en diett man plutselig skal bli lei av og switche om helt fordi kroppen jobber helt annerledes. Men her var det ikke snakk om å gå fra høykarbo til lavkarbo på 2 uker. Tror det er der du misforstår. Anonymkode: eab2f...0b9 7
Embla Othea Skrevet 17. april 2022 Forfatter #59 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes dette synsingen din er skikkelig teit! Jeg var slank da jeg selv begynte på lavkarbo, og gjorde dette også for å redusere betennelse, noe det absolutt gjorde. Det er individuelt hvor mye karbo man liker å spise og hva man fungerer best på. Ikke alle er på disse diettene for å gå ned i vekt, og man blir heller ikke sykelig tynn av det om man spiser riktig. De kan også hjelpe for mange helseutfordringer og plager. Alt fra diabetes til ADHD og mye annet. At du ikke ser hensikten er helt greit, og jeg tror heller ikke det er en diett for alle. Som du selv sier vil mange gå opp i vekt om de ikke klarer det. Det er ikke en diett man plutselig skal bli lei av og switche om helt fordi kroppen jobber helt annerledes. Men her var det ikke snakk om å gå fra høykarbo til lavkarbo på 2 uker. Tror det er der du misforstår. Anonymkode: eab2f...0b9 Anbefaler at du lager en egen tråd om lavkarbo
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #60 Skrevet 17. april 2022 Embla Othea skrev (2 minutter siden): Anbefaler at du lager en egen tråd om lavkarbo Det har jeg ikke behov for. Ville bare svare på det du påstår her. Anonymkode: eab2f...0b9 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå