Gå til innhold

De "verste" og "beste" diettene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Beste: carnivore

Verste: veganisme

Begrunnelse: Helse. Man bør spise så lite prosessert og næringsrik som mulig. Og prøve å spise som våre forfedre har gjort i flere millioner år, bortsett fra de siste ca 10.000 år (jordbruksrevolusjonen) da våre forfedre  plutselig ble kortere, feitere og sykere og hjernen begynte å krympe.

Anonymkode: 1c805...dca

Når ble frukt/grønt/ korn/frø/kjerner/belgfrukter osv osv . prosessert mat?

Anonymkode: cbefb...623

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest laPistola
Skrevet
Embla Othea skrev (6 timer siden):

Ja, for lavkarbo er karbohydratredusert på en eller annen måte, mens smartkarbo stiller krav til kvalitetskarbohydrater, ikke mengde.

Nei, det er mye som er karboredusert, men lavt er lavt. Smart/ moderat / keto er også karboredusert. 

AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (På 16.4.2022 den 8.24):

De beste diettene?

De verste diettene?

Forklar gjerne hvorfor.

Verste: carnivore eller lavkarbo 

beste: variert kosthold 

Anonymkode: bf309...43a

• Liker 6
Skrevet (endret)
laPistola skrev (2 timer siden):

Nei, det er mye som er karboredusert, men lavt er lavt. Smart/ moderat / keto er også karboredusert. 

150 g karbo per dag kan også kalles for lavkarbo - så jeg er ikke enig i at det nødvendigvis må være "mye" reduksjon.

Keto er bare en ekstrem form for lavkarbo.

Anbefaler at du leser denne:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Endret av Embla Othea
Gjest laPistola
Skrevet
Embla Othea skrev (8 minutter siden):

150 g karbo per dag kan også kalles for lavkarbo - så jeg er ikke enig i at det nødvendigvis må være "mye" reduksjon.

Keto er bare en ekstrem form for lavkarbo.

Anbefaler at du leser denne:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Du trenger ikke sende meg linker. Som nevnt tidligere vet jeg det de siste årene har kommet teorier om at alt mulig er « lavt», det er helt umulig og forholde seg til alle mulige teorier på nett. At noe « kan kalles for» blir jo veldig vagt. Glad jeg satte meg inn i karboredusert kosthold før internett kom egentlig.  Du mener jo uansett at ingen lykkes. Jeg lykkes, og trives med det.. og skjønnet ikke hvorfor du sender linker til kosthold ingen kan lykkes med. 

Skrevet

Du trenger ikke sende meg linker. Som nevnt tidligere vet jeg det de siste årene har kommet teorier om at alt mulig er « lavt», det er helt umulig og forholde seg til alle mulige teorier på nett. At noe « kan kalles for» blir jo veldig vagt. Glad jeg satte meg inn i karboredusert kosthold før internett kom egentlig.  Du mener jo uansett at ingen lykkes. Jeg lykkes, og trives med det.. og skjønnet ikke hvorfor du sender linker til kosthold ingen kan lykkes med. 

Det er ekstremsport å spise 5 g karbo per dag, som du skriver at du spiser. De fleste ville jo ikke ha klart å opprettholde det over tid, så enten lyver du eller så har du viljestyrke av stål.

Gjest laPistola
Skrevet
Embla Othea skrev (1 minutt siden):

Det er ekstremsport å spise 5 g karbo per dag, som du skriver at du spiser. De fleste ville jo ikke ha klart å opprettholde det over tid, så enten lyver du eller så har du viljestyrke av stål.

Hvor i all verden har jeg skrevet det? Jeg skrev at jeg går på keto 1-2 uker i året hvis jeg har mye betennelse. 

Skrevet

Hvor i all verden har jeg skrevet det? Jeg skrev at jeg går på keto 1-2 uker i året hvis jeg har mye betennelse. 

Uansett er det ingen jeg kjenner som har klart å opprettholde keto utover noen måneder.

De som jeg kjenner som spiser lavkarbo, spiser karbohydratREDUSERT, de kutter det ikke helt ut.

Gjest laPistola
Skrevet
Embla Othea skrev (6 minutter siden):

Uansett er det ingen jeg kjenner som har klart å opprettholde keto utover noen måneder.

De som jeg kjenner som spiser lavkarbo, spiser karbohydratREDUSERT, de kutter det ikke helt ut.

Nettopp, derfor er 7 uker i ketose dumt.

Det er umulig og kutte helt ut. Ja lavkarbo er karboredusert. Moderat og smart er også karboredusert, men ikke like redusert som lav. 

Skrevet

Nettopp, derfor er 7 uker i ketose dumt.

Det er umulig og kutte helt ut. Ja lavkarbo er karboredusert. Moderat og smart er også karboredusert, men ikke like redusert som lav. 

1-2 uker i ketose er dumt. Det tar en uke å komme i ketose 🤦‍♀️ Stiller også spørsmålstegn ved den betennelsesdempende effekten av bare 1-2 uker i ketose.

Moderat lavkarbo er også innenfor "lavkarbo" selv om den ikke er "lav" på karbohydrater. Husk at lavkarbo bare er en paraplybetegnelse som spenner fra tilnærmet null g karbo til 100-150 g karbo per dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beste: Wfpb

Verste: Carnivore 

Begrunnelse. 
Wfpb er et variert kosthold med mat lagd fra bunn av,mens carnivore er begrenset pluss at for mye kjøtt øker risikoen for kreft i tykktarmen, hjerteinfarkt og hjerneslag.Man for også i seg or lite næringsstoffer særlig for lite folat, C, D- og E-vitamin, fiber, kalsium, kalium og antioksidanter  som fører til mangelsykdommer 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Beste: Wfpb

Begrunnelse. 
Wfpb er et variert kosthold med mat lagd fra bunn av,mens carnivore er begrenset pluss at for mye kjøtt øker risikoen for kreft i tykktarmen, hjerteinfarkt og hjerneslag.Man for også i seg or lite næringsstoffer særlig for lite folat, C, D- og E-vitamin, fiber, kalsium, kalium og antioksidanter  som fører til mangelsykdommer 

Finn gjerne link på noen som har studert  men esker som spiser sunn carnivore mat over tid (dvs lever, innmat, marg, kraft etc i tillegg til kjøtt og fett fra dyr, men ikke prosessert mat som bacon, pølser og burgerer), og som viser at forsøkspersonene får alle disse plagene?

Anonymkode: df72b...85f

• Liker 2
  • Nyttig 5
Gjest laPistola
Skrevet
Embla Othea skrev (26 minutter siden):

1-2 uker i ketose er dumt. Det tar en uke å komme i ketose 🤦‍♀️ Stiller også spørsmålstegn ved den betennelsesdempende effekten av bare 1-2 uker i ketose.

Moderat lavkarbo er også innenfor "lavkarbo" selv om den ikke er "lav" på karbohydrater. Husk at lavkarbo bare er en paraplybetegnelse som spenner fra tilnærmet null g karbo til 100-150 g karbo per dag.

Ja, i ketose er i ketose, du er ikke i ketose på veien til ketose. 
innafor og stille spørsmålstegn til det, og jeg tror ikke du får et fasitsvar fordi det nok varierer. Jeg merker veldig enkelt når jeg har mindre vondt, sover bedre og har mer energi. 
 Jeg er ikke enig med deg. Ja, jeg husker din teori. Lavt er moderat  og moderat er lavt… Det gir ingen mening for meg. Paraplybegrepet er karboredusert , og lavt er lavere enn moderat. Uansett om du kaller det lavt/ moderat/ barn av regnbuen, så er rundt 50 g passe for meg til daglig. 

Skrevet
laPistola skrev (4 timer siden):

Ja, i ketose er i ketose, du er ikke i ketose på veien til ketose. 
innafor og stille spørsmålstegn til det, og jeg tror ikke du får et fasitsvar fordi det nok varierer. Jeg merker veldig enkelt når jeg har mindre vondt, sover bedre og har mer energi. 
 Jeg er ikke enig med deg. Ja, jeg husker din teori. Lavt er moderat  og moderat er lavt… Det gir ingen mening for meg. Paraplybegrepet er karboredusert , og lavt er lavere enn moderat. Uansett om du kaller det lavt/ moderat/ barn av regnbuen, så er rundt 50 g passe for meg til daglig. 

"Jeg merker veldig enkelt når jeg har mindre vondt, sover bedre og har mer energi." Dette er en helt vanlig effekt - jeg merker også at jeg får mer overskudd og krefter etter "keto flu" :)

"Jeg er ikke enig med deg. Ja, jeg husker din teori. Lavt er moderat  og moderat er lavt… Det gir ingen mening for meg." Skjønner ikke hva du mener her.

50 g høres mer realistisk ut. Også må du huske at det ikke bare handler om antall gram karbohydrater, det er også viktig HVILKE karbohydrater du spiser.

AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (5 minutter siden):

"Jeg merker veldig enkelt når jeg har mindre vondt, sover bedre og har mer energi." Dette er en helt vanlig effekt - jeg merker også at jeg får mer overskudd og krefter etter "keto flu" :)

"Jeg er ikke enig med deg. Ja, jeg husker din teori. Lavt er moderat  og moderat er lavt… Det gir ingen mening for meg." Skjønner ikke hva du mener her.

50 g høres mer realistisk ut. Også må du huske at det ikke bare handler om antall gram karbohydrater, det er også viktig HVILKE karbohydrater du spiser.

Jeg tenker at hvis noen er fornøyde med kostholdet sitt så kan du jo bare la dem være i fred med det også 🤷‍♀️ Alle er forskjellige, og ikke alle vil spise som du gjør. 

Anonymkode: eab2f...0b9

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Beste: Det som fungerer best for den enkelte. Jeg kjenner syke som har blitt helt friske på vegansk diett og det samme for andre gjelder for carnivore.  

Verste: dietter som gjør den enkelte syk. 

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
Embla Othea skrev (28 minutter siden):

Ja, hvis det er en helt vanlig effekt, hva er det du diskuterer da? 

det er greit at du ikke skjønner hva jeg mener. 

Hvorfor gir du meg råd? - jeg har levd på dette kostholdet i over 22 år. Du holdt på i 7 uker, og ga opp fordi du la på deg 10 kg- og insiterer på at du gjorde det rett , og jeg gjør det feil? 

hva som er realistisk og hva det er behov for er individuelt. Det er ingen som trenger din godkjenning. Jeg velger karbohydrater med mye næring og vitaminer , og er mer forsiktig med melkesukker og fruktsukker. 

AnonymBruker
Skrevet

Beste: Middelhavsdietten

Anonymkode: 42d85...c9b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når ble frukt/grønt/ korn/frø/kjerner/belgfrukter osv osv . prosessert mat?

Forklar gjerne hvordan vegansk er "så lite prosessert og næringsrikt som mulig og nært slik våre forfedre spiste". Du får ikke alt der.

Som veganer så spiser du enten ren mat og blir syk av vitamin- og mineralmangel, og så var det likevel ikke i nærheten av hva forfedrene våre spiste. Grønnsaker og frukter har blitt kultivert kraftig for å bli søtere, mindre bittert, få mer fruktkjøtt, mindre stein osv. De egentlige grønnsakene og fruktene var små og bitre. https://www.sciencealert.com/fruits-vegetables-before-domestication-photos-genetically-modified-food-natural

Eller så kan du som veganer spise prosessert mat og tilføre kunstige stoffer for å holde vitamin- og mineralmanglene i sjakk, og så er det også langt fra hvordan våre forfedre spiste. 

Vil du vite hvordan man lager frøoljer? 

Vil du vite hvordan man lager tofu?

Var det veldig naturlig og uprosessert?

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (4 timer siden):

Du kjenner ingen som går på carnivore altså? Her er en facebook-gruppe med mange tusen folk som spiser tilnærmet 0 gram karbohydrater: https://www.facebook.com/groups/zioh2/ Og flere av dem er "veteraner" og har spist carnivore i åresvis.

Det er ingen ekstremsport. Faktisk blir det enklere å holde seg til jo lengre man holder seg til det. Kroppen får ikke lyst på karbohydrater lenger og vil bare ha næringsrikt kjøtt. Anbefaler deg å prøve skikkelig lavkarbo og ikke bare liksom-lavkarbo. Du har tydeligvis spist for mye karbohydrater slik at du ikke har fått bukt med sukkeravhengigheten din. Jeg klarer ikke å spise "moderat" lavkarbo. De tryner jeg i en godteskål fordi sukker smaker deilig og fordi "jeg kan spise bare én" som blir til "en til" og "en til" og "nå var jeg så godt i gang at jeg kan likegodt spise hele skåla og så er det blanke ark i morgen. Dagen etter så tenker jeg at jeg var jo ikke så flink i går, så trenger ikke å være så strikt på karbohydatene i dag heller. Og neste dag og neste dag. Og når folk ikke ser, så trykker jeg i meg en hel boks med iskrem alene.

• Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...