AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #101 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Beste for meg: Veganisme. Har fungert ypperlig i over 10 år. Null mangler, null sykdommer. Ikke engang Korona slapp gjennom her. Verste for meg: Carnivore. Hadde slitt for mye med samvittigheten over å ta liv unødvendig og herpe planeten. Rent fysiologisk, kan det godt være at det hadde gått greit om jeg leste meg opp og gjorde det riktig..som ved de fleste dietter egentlig. Anonymkode: 46007...505 Jeg er ikke veganer, spiser både kjøtt og grønnsaker. Spiser egentlig alt Men, jeg har heller ikke hatt corona. Så tror nok ikke kostholdet er det som avgjør om du får corona. Flaks tipper jeg. Anonymkode: ebe23...519 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #102 Skrevet 31. mai 2022 On 4/22/2022 at 1:04 AM, AnonymBruker said: Jeg har mange flere om hvor skadelig et vegansk kosthold er hvis det er av interesse. Anonymkode: 1c805...dca https://www.nrk.no/trondelag/unge-vegetarianere-far-i-seg-den-samme-naeringen-som-kjottspisende-barn_-viser-ny-studie-1.15962860 Plantebasert kosthold krever nok mer kunnskap, men mennesker som kan klare reise til månen, klarer basere et kosthold på planter. Det er her vilje og kunnskap kommer inn. De første som valgte plantebasert hadde ulempen med at vi hadde mindre kunnskap. Idag vet man mye mer, og har mye mer kunnskap om hva man bør og må spise om man velger plantebasert. Plantebasert kosthold påvirket av vitenskap og kunnskap er idag levedyktig. Anonymkode: 406ff...514 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #103 Skrevet 31. mai 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Beste for meg: Veganisme. Har fungert ypperlig i over 10 år. Null mangler, null sykdommer. Ikke engang Korona slapp gjennom her. Verste for meg: Carnivore. Hadde slitt for mye med samvittigheten over å ta liv unødvendig og herpe planeten. Rent fysiologisk, kan det godt være at det hadde gått greit om jeg leste meg opp og gjorde det riktig..som ved de fleste dietter egentlig. Anonymkode: 46007...505 Bra hvis det funker for deg! Men det bør kanskje påpekes at vegansk ikke nødvendigvis er mindre ødeleggende eller tar færre liv enn å bare spise animalsk (som er hva jeg gjør). Det kommer an på hva du velger å spise. Det dør veldig mange smådyr i produksjon av planter, og det er ikke spesielt miljøvennlig heller. Samtidig kan man på et kjøttbasert kosthold velge å spise dyr som både har hatt det bra og som bare har fått gress å spise (som de skal). Da er det ett stort dyr som dør for å gi mye mat til mange, i stedet for mange små dyr som dør for forholdsvis lite mat (og de døde dyrene kommer heller ikke til nytte som mat, men kastes eller råtner). Så litt avhengig av hvor du kjøper kjøttet, har du fort færre liv på samvittigheten enn folk som velger å ikke spise kjøtt. Anonymkode: 33626...7c5 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #104 Skrevet 2. juni 2022 Verste: veganisme. Beste: lavkarbo, moderatkarbo Anonymkode: 4dd41...422 2 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #105 Skrevet 2. juni 2022 On 5/31/2022 at 7:52 PM, AnonymBruker said: Bra hvis det funker for deg! Men det bør kanskje påpekes at vegansk ikke nødvendigvis er mindre ødeleggende eller tar færre liv enn å bare spise animalsk (som er hva jeg gjør). Det kommer an på hva du velger å spise. Det dør veldig mange smådyr i produksjon av planter, og det er ikke spesielt miljøvennlig heller. Samtidig kan man på et kjøttbasert kosthold velge å spise dyr som både har hatt det bra og som bare har fått gress å spise (som de skal). Da er det ett stort dyr som dør for å gi mye mat til mange, i stedet for mange små dyr som dør for forholdsvis lite mat (og de døde dyrene kommer heller ikke til nytte som mat, men kastes eller råtner). Så litt avhengig av hvor du kjøper kjøttet, har du fort færre liv på samvittigheten enn folk som velger å ikke spise kjøtt. Anonymkode: 33626...7c5 Du tror ikke smådyr dør i hopetall når man høster gress for mat for husdyr? Du kan aldri vite at dyra har hatt det bra når du spiser kjøtt. De blir stuet sammen før de dør. Lam blir drept på samlebånd. Ingen dyr liker å bli stuet sammen i en lastebil før de blir drept. Anonymkode: 406ff...514 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #106 Skrevet 2. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Du tror ikke smådyr dør i hopetall når man høster gress for mat for husdyr? Anonymkode: 406ff...514 Jo, det er derfor jeg helst kjøper kjøtt fra dyr som har beitet. Bortsett fra det er det forholdsvis lite sprøyting, pløying og ødelegging av økosystemer (skog osv) for å dyrke gress, i motsetning til når man skal dyrke planter for mennesker. Og må dyr uansett dø for at jeg skal ha mat, synes jeg det er greit at det er færrest mulig dyr som dør, og at de gir mest mulig næring. Quote Du kan aldri vite at dyra har hatt det bra når du spiser kjøtt. De blir stuet sammen før de dør. Lam blir drept på samlebånd. Ingen dyr liker å bli stuet sammen i en lastebil før de blir drept. Joda. Jeg har vokst opp på gård og bor på landet og vet en del om hvordan de fleste husdyr i Norge har det. Det har vært noen stygge saker om svinebønder, men storfe og sau spiser jeg med aller beste samvittighet. For øvrig går det fint an å kjøpe også svin som garantert har hatt det bra, dvs levd ute på store arealer og spist naturlig mat. Men det er gjerne litt dyrere. Selvsagt liker de ikke å bli slaktet. Men som sagt må dyr uansett dø for at du skal ha mat, og da er det tross alt bedre under norske forhold med sine krav til dyrevelferd også under slakt, enn å leve av planter fra alle verdens land hvor du ikke har noen anelse om forholdene (bl.a hvor mange smådyr som kvestes, forgiftes eller fordrives for å dyrke maten din). De liker nok ikke det heller så godt. Hvis du som de fleste av oss lettere har empati for store dyr som sau enn for små dyr som rotter, er det helt greit og ganske naturlig. Men du kan altså ikke uten videre anklage en som spiser kjøtt for å forårsake mer lidelse enn en som lar være. Anonymkode: 33626...7c5 1 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #107 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 19.49): Forklar gjerne hvordan vegansk er "så lite prosessert og næringsrikt som mulig og nært slik våre forfedre spiste". Du får ikke alt der. Som veganer så spiser du enten ren mat og blir syk av vitamin- og mineralmangel, og så var det likevel ikke i nærheten av hva forfedrene våre spiste. Grønnsaker og frukter har blitt kultivert kraftig for å bli søtere, mindre bittert, få mer fruktkjøtt, mindre stein osv. De egentlige grønnsakene og fruktene var små og bitre. https://www.sciencealert.com/fruits-vegetables-before-domestication-photos-genetically-modified-food-natural Eller så kan du som veganer spise prosessert mat og tilføre kunstige stoffer for å holde vitamin- og mineralmanglene i sjakk, og så er det også langt fra hvordan våre forfedre spiste. Vil du vite hvordan man lager frøoljer? Vil du vite hvordan man lager tofu? Var det veldig naturlig og uprosessert? Anonymkode: 1c805...dca Det er ikke slik jeg lager tofu da. Mange lager det hjemme selv. Forøvrig bør du søke opp hvordan grillpølser og kjøttdeig er laga også. Anonymkode: f6cfc...eb8
Mamajune11 Skrevet 2. juni 2022 #108 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Verste: veganisme. Beste: lavkarbo, moderatkarbo Anonymkode: 4dd41...422 Veganisme er ikke en diett men er livssyn.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #110 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke slik jeg lager tofu da. Mange lager det hjemme selv. Forøvrig bør du søke opp hvordan grillpølser og kjøttdeig er laga også. Anonymkode: f6cfc...eb8 Det høres ut som at du aldri har gjort noe så elementært som å kverne kjøtt. Kutt kjøtt i biter og sleng det i en kjøttkvern. Da har du grov kjøttdeig. Hvis du vil ha det finere kvernet, så kjører du gjennom kjøttkvernen flere ganger. Så enkelt. Pølser får du ved å blande kjøttdeigen med litt krydder og putte innholder i vaskede tarmer eller pølseskinn. Kok/stek. Ferdig. Anonymkode: 1c805...dca 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #111 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du tror ikke smådyr dør i hopetall når man høster gress for mat for husdyr? Du kan aldri vite at dyra har hatt det bra når du spiser kjøtt. De blir stuet sammen før de dør. Lam blir drept på samlebånd. Ingen dyr liker å bli stuet sammen i en lastebil før de blir drept. Anonymkode: 406ff...514 Det er estimert at du dreper 25 ganger flere mus ved å spise korn sammenlignet med antall mus og kuer hvis du spiser biff. Så kommer alle de andre dyrene du meier ned for å dyrke åker i tillegg... https://theconversation.com/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659 Anonymkode: 1c805...dca 2 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #112 Skrevet 3. juni 2022 Beste, redusert kjøttforbruk(minimalt rødt kjøtt), fisk et par ganger uka ellers vegetarisk mat. Begrenset inntak av junkfood, potetgull, sukker. Smartkarbo, gjerne dager der ris erstattes med blomkålris, pasta med squash, men samtidig spise fullkorn når det passer meg. Ikke bundet til noe forbud mot det ene eller det andre. Hva kaller man dietten? Vet ikke kanskje en blanding av flexetarianer/smartkarbo/paleo. Jeg spiser sånn pga mye kreft i familie, rødt kjøtt/sukker/bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende. Verste. Ingen diett og spise junkfood flere ganger per uke, boller/bakst nesten hver dag, spise godteri/potetgull flere ganger uka. Altså de som gir totalt f i helse. Og ja spise havregrøt med sukker og tror at dette er sunt (ref en annen tråd her inne😁). Anonymkode: 01833...8ac
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #113 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 19.52): Bra hvis det funker for deg! Men det bør kanskje påpekes at vegansk ikke nødvendigvis er mindre ødeleggende eller tar færre liv enn å bare spise animalsk (som er hva jeg gjør). Det kommer an på hva du velger å spise. Det dør veldig mange smådyr i produksjon av planter, og det er ikke spesielt miljøvennlig heller. Samtidig kan man på et kjøttbasert kosthold velge å spise dyr som både har hatt det bra og som bare har fått gress å spise (som de skal). Da er det ett stort dyr som dør for å gi mye mat til mange, i stedet for mange små dyr som dør for forholdsvis lite mat (og de døde dyrene kommer heller ikke til nytte som mat, men kastes eller råtner). Så litt avhengig av hvor du kjøper kjøttet, har du fort færre liv på samvittigheten enn folk som velger å ikke spise kjøtt. Anonymkode: 33626...7c5 Ja, det dør dyr under planteproduksjon. Planteproduksjon er nødvendig for å holde liv i alt kjøttfe, de trenger mat om vinteren som må slås gjennom sommeren og de trenger kraftfôr basert på planteingredienser. Ingen drøvtyggere i Norge lever på kratt og mose om vinteren, de må ha mat. Så jo, det dør mange smådyr og kalver fra større dyr hvert år når det skal høstes fôr til kjøttfe. Det er ikke sånn at ei ku spiser mindre skadelig produsert korn eller soya, enn det mennesker gjør, og det er ikke sånn at innhøstingsmaskinen for gress er mer skadelig for smådyr enn en for korn. Deretter må du ta hensyn til hvor store mengder kraftfôr dagens produksjonsdyr faktisk trenger for å vokse så mye som de gjør, veldig mye åkerareal går direkte til kjøttproduksjon, åkerareal som hadde kunnet fø langt flere mennesker dersom vi kuttet omveien gjennom en ku. Dette er det ikke vits å argumentere mot, for det er noe alle seriøse forskere og vitenskapsmenn er enige om. Og ser man på den rent etiske biten, dør i det minste disse smådyrene frie etter å ha levd et naturlig liv. De blir plukket opp av åtseletere og fortsetter inn i kretsløpet. Majoriteten av dyr innenfor kjøttindustrien har levd nesten hele livet sitt på betong, i små båser eller løsdrift, uten store muligheter til å utøve naturlig adferd. De er deformerte gjennom selektiv avl for å produsere mest mulig for minst mulig, som gjør at mange har helseproblemer og den stillestående livsstilen på betong gir dem også helseproblemer. Og så har man de grusomme måtene dyrene parres på (les om bruhønsrasene), dyr som går drektige hele livene sine, dyr som blir fratatt avkom med en gang etter fødsel. Deretter jages disse dyra på en trailer når de er ubrukbare, sendes hvem vet hvor mange timer på veien før de kommer til et slakteri, der de jages inn og dør. Hvor er verdigheten? Det kan hende du kjøper kjøttet ditt på en nisjegård der dyrene har tilgang til å gå ute på store områder hele året, kanskje har de fått godkjent slakteri rett i nærheten, men disse dyra må også spise og produsere, som viderefører mange av de andre problemene. Det er lenge til vi kan se på norsk kjøttindustri og mene at de fleste av dyra har det oppriktig bra. Anonymkode: a7968...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #114 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jo, det er derfor jeg helst kjøper kjøtt fra dyr som har beitet. Bortsett fra det er det forholdsvis lite sprøyting, pløying og ødelegging av økosystemer (skog osv) for å dyrke gress, i motsetning til når man skal dyrke planter for mennesker. Og må dyr uansett dø for at jeg skal ha mat, synes jeg det er greit at det er færrest mulig dyr som dør, og at de gir mest mulig næring. Joda. Jeg har vokst opp på gård og bor på landet og vet en del om hvordan de fleste husdyr i Norge har det. Det har vært noen stygge saker om svinebønder, men storfe og sau spiser jeg med aller beste samvittighet. For øvrig går det fint an å kjøpe også svin som garantert har hatt det bra, dvs levd ute på store arealer og spist naturlig mat. Men det er gjerne litt dyrere. Selvsagt liker de ikke å bli slaktet. Men som sagt må dyr uansett dø for at du skal ha mat, og da er det tross alt bedre under norske forhold med sine krav til dyrevelferd også under slakt, enn å leve av planter fra alle verdens land hvor du ikke har noen anelse om forholdene (bl.a hvor mange smådyr som kvestes, forgiftes eller fordrives for å dyrke maten din). De liker nok ikke det heller så godt. Hvis du som de fleste av oss lettere har empati for store dyr som sau enn for små dyr som rotter, er det helt greit og ganske naturlig. Men du kan altså ikke uten videre anklage en som spiser kjøtt for å forårsake mer lidelse enn en som lar være. Anonymkode: 33626...7c5 Men så feil kan man ta og dette et kun et lite knippe av sakene https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/dyretragedien-i-sor--troms_-bonden-mener-de-fleste-dyrene-var-dodfodt-1.15846163 https://www.nationen.no/article/dyretragedie-ryster- https://www.ifinnmark.no/debatt/dyretragedie/dyrevern/hva-vet-vi-om-hvorfor-slike-tragedier-oppstar/o/5-81-300529 https://www.nrk.no/osloogviken/dyretragedie-i-ostfold-1.340077 Anonymkode: cbefb...623
umAxa Skrevet 3. juni 2022 #115 Skrevet 3. juni 2022 Beste: Det vi spiste for 1000 år siden, samme som vi gjorde for 1000 år før det igjen, og før det igjen. Helst skal man tilbake før man begynte å dyrke korn. Verste: Egentlig mye av det vi spiser i dag som fåes i butikken fordi ingenting av det er det samme som før. Enten man er anti-kjøtt, bare kjøtt, veganer osv: Dyr og planter som kommer fra industri er så forandret og næringsfattig at fordøyelsessystemet vårt jobber på overtid. Vi er fulle av inflammasjoner, hjernetåke og "uforklarlige" allergier at det er den nye normal tilstanden vår. 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #116 Skrevet 5. juni 2022 On 6/3/2022 at 9:44 AM, AnonymBruker said: Ja, det dør dyr under planteproduksjon. Planteproduksjon er nødvendig for å holde liv i alt kjøttfe, de trenger mat om vinteren som må slås gjennom sommeren og de trenger kraftfôr basert på planteingredienser. Ingen drøvtyggere i Norge lever på kratt og mose om vinteren, de må ha mat. Så jo, det dør mange smådyr og kalver fra større dyr hvert år når det skal høstes fôr til kjøttfe. Det er ikke sånn at ei ku spiser mindre skadelig produsert korn eller soya, enn det mennesker gjør, og det er ikke sånn at innhøstingsmaskinen for gress er mer skadelig for smådyr enn en for korn. Deretter må du ta hensyn til hvor store mengder kraftfôr dagens produksjonsdyr faktisk trenger for å vokse så mye som de gjør, veldig mye åkerareal går direkte til kjøttproduksjon, åkerareal som hadde kunnet fø langt flere mennesker dersom vi kuttet omveien gjennom en ku. Dette er det ikke vits å argumentere mot, for det er noe alle seriøse forskere og vitenskapsmenn er enige om. Anonymkode: a7968...3c6 Det er derfor det er lurt å velge kjøtt som er lokalt, økologisk og fra frittgående dyr som bare får gress. Du finner det ikke i vanlige butikker, men det er mange gårder som selger slikt kjøtt. Da får dyra kun gress i sommerhalvåret, og høy på vinteren, som er dyrket uten sprøytemidler, pløying og slikt som går ut over andre dyr og økosystemet forøvrig. I tillegg til at dette er bedre for dyra og gir sunnere kjøtt, er det også en god utnyttelse av områder som uansett ofte ikke er egnet for å dyrke mat til mennesker. Quote Og ser man på den rent etiske biten, dør i det minste disse smådyrene frie etter å ha levd et naturlig liv. De blir plukket opp av åtseletere og fortsetter inn i kretsløpet. Majoriteten av dyr innenfor kjøttindustrien har levd nesten hele livet sitt på betong, i små båser eller løsdrift, uten store muligheter til å utøve naturlig adferd. Det er ikke sant. Norske husdyr (kanskje med unntak av en del industrigris) går ute store deler av året, og vi har fått stadig strengere regler rundt forholdene i fjøset. De får behandling ved sykdom og beskyttes mot rovdyr, som ellers gjerne ville være det som tok livet av dem. Quote De er deformerte gjennom selektiv avl for å produsere mest mulig for minst mulig, som gjør at mange har helseproblemer og den stillestående livsstilen på betong gir dem også helseproblemer. Og så har man de grusomme måtene dyrene parres på (les om bruhønsrasene), dyr som går drektige hele livene sine, dyr som blir fratatt avkom med en gang etter fødsel. Deretter jages disse dyra på en trailer når de er ubrukbare, sendes hvem vet hvor mange timer på veien før de kommer til et slakteri, der de jages inn og dør. Hvor er verdigheten? Det kan hende du kjøper kjøttet ditt på en nisjegård der dyrene har tilgang til å gå ute på store områder hele året, kanskje har de fått godkjent slakteri rett i nærheten, men disse dyra må også spise og produsere, som viderefører mange av de andre problemene. Det er lenge til vi kan se på norsk kjøttindustri og mene at de fleste av dyra har det oppriktig bra. Jeg forsvarer ikke industrielt dyrehold hvor dyra ikke får gå fritt. Men hvis jeg kjøper utenlandske planter på butikken, som jeg er helt nødt til hvis jeg skal spise plantebasert, har jeg ingen som helst anelse om de faktiske dyrevelferdsmessige og miljømessige kostnadene ved det. Da går jeg heller for norsk kjøtt, selv om jeg skulle ønske jeg alltid hadde råd til å kjøpe direkte fra de lokale gårdene. Den soleklart beste dietten i dette perspektivet er selvsagt å bare spise villfanget fisk og vilt, og spe på med de ytterst få plantene som er spiselige og trygge rett fra norsk natur. Den soleklart beste dietten i et helseperspektiv er selvsagt å spise i tråd med hva evolusjonen har formet oss til å leve av. Jeg skulle ønske evolusjonen hadde tilpasset oss å leve av blader og gress, men slik er det desverre ikke. Anonymkode: 33626...7c5 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #117 Skrevet 5. juni 2022 On 6/3/2022 at 5:06 PM, AnonymBruker said: Men så feil kan man ta og dette et kun et lite knippe av sakene https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/dyretragedien-i-sor--troms_-bonden-mener-de-fleste-dyrene-var-dodfodt-1.15846163 https://www.nationen.no/article/dyretragedie-ryster- https://www.ifinnmark.no/debatt/dyretragedie/dyrevern/hva-vet-vi-om-hvorfor-slike-tragedier-oppstar/o/5-81-300529 https://www.nrk.no/osloogviken/dyretragedie-i-ostfold-1.340077 Anonymkode: cbefb...623 Tenker du at dette er normaltilstanden i norsk landbruk? Spiser du heller planter fra land som etter all sannsynlighet har svakere lovgivning på dette området enn Norge? Anonymkode: 33626...7c5 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #118 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker du at dette er normaltilstanden i norsk landbruk? Spiser du heller planter fra land som etter all sannsynlighet har svakere lovgivning på dette området enn Norge? Anonymkode: 33626...7c5 Blir mer og mer normalt ja.Man hører om sånne saker oftere og oftere, og uansett om du kun hadde vært et enkelt tilfelle så er et enkelt tilfelle et tilfelle for mye.Og dessuten var dette en respons til at det kun var i svineindudtrien man opplevde dårlige tilfeller. Vi dyrke grønnsakene selv som meg jeg spiser ikke grønnsaker fra andre land Anonymkode: cbefb...623
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #119 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er derfor det er lurt å velge kjøtt som er lokalt, økologisk og fra frittgående dyr som bare får gress. Du finner det ikke i vanlige butikker, men det er mange gårder som selger slikt kjøtt. Da får dyra kun gress i sommerhalvåret, og høy på vinteren, som er dyrket uten sprøytemidler, pløying og slikt som går ut over andre dyr og økosystemet forøvrig. I tillegg til at dette er bedre for dyra og gir sunnere kjøtt, er det også en god utnyttelse av områder som uansett ofte ikke er egnet for å dyrke mat til mennesker. Det er ikke sant. Norske husdyr (kanskje med unntak av en del industrigris) går ute store deler av året, og vi har fått stadig strengere regler rundt forholdene i fjøset. De får behandling ved sykdom og beskyttes mot rovdyr, som ellers gjerne ville være det som tok livet av dem. Jeg forsvarer ikke industrielt dyrehold hvor dyra ikke får gå fritt. Men hvis jeg kjøper utenlandske planter på butikken, som jeg er helt nødt til hvis jeg skal spise plantebasert, har jeg ingen som helst anelse om de faktiske dyrevelferdsmessige og miljømessige kostnadene ved det. Da går jeg heller for norsk kjøtt, selv om jeg skulle ønske jeg alltid hadde råd til å kjøpe direkte fra de lokale gårdene. Den soleklart beste dietten i dette perspektivet er selvsagt å bare spise villfanget fisk og vilt, og spe på med de ytterst få plantene som er spiselige og trygge rett fra norsk natur. Den soleklart beste dietten i et helseperspektiv er selvsagt å spise i tråd med hva evolusjonen har formet oss til å leve av. Jeg skulle ønske evolusjonen hadde tilpasset oss å leve av blader og gress, men slik er det desverre ikke. Anonymkode: 33626...7c5 Nå er det ingen dyr i Norge som har mulighet til å gå og gress bordet året rundt. Og meieri kuene som etterhvert havner i kjøtt disken står inne på bås. Og forklar gjerne hva du mener med dyrenessige forhold når du kjøpe planter, for sist jeg sjekka så var poenget med planter at man ikke med vel og viten må ta livet av dyr som kun er avlet opp for å havne på vår tallerken Anonymkode: cbefb...623
Enkefrue Skrevet 5. juni 2022 #120 Skrevet 5. juni 2022 Roede. Ned 16 kg, stabil vekt nå og spiser nesten all mat bare mindre mengder magre alternativet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå