Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestandig tellet slik:

Mens 1. dag - har mens i 5 dager....

Begynner på mensdagsslutt, altså dag 6 å telle...

Teller da ca 28 dager fram i tid for å finne ut når neste mens er ventet...

Homeopaten min sier at jeg må telle fra 1 dags mens og 28 dager framover.

Hva er riktig? Hvordan teller dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teller fra 1 dag jeg blør, og 1 dag jeg blør.

Men det er jo ikke slik at alle har 28 dager syklus. Om din tellemåte har fungert så har du jo en syklus på rundt 33-34 dager. (om jeg ikke rører her da)

Skrevet

ok, da har homeopaten min rett da...men en ting er litt merkelig likevel.....har eggløsning mellom 12 og 14 dager etter 1 blødningsdag...dvs mellom 7 og 9 dager etter mensslutt.

Men har en eller anen plass lest her at man skal telle bakover 14 dager fra neste gang man forventer mens....skjønner ikke dette jeg.... i dag er jeg på dag 20 etter eggløsning og forventer ikke mens før om 3 dager....det er jo 23 dager etter eggløsning og ikke 14 :overrasket::overrasket:

Skrevet

el finner sted en plass mellom 10 og 18 FØR neste mens, aldri x antall dager etter mensen.

Og ja, homeopaten har rett, du teller fra første blødnindgsdag. Men ikke alle har 28 dagers syklus, og slett ikke alle har el på dag 14

Skrevet

VET du at du har EL da? (Helst pga temping, men EL tester kan gi en brukbar pekepinn)

Det var utrolig lenge mellom EL og mens om det skulle stemme.

Og det med å telle 14 dager bakover fra når man forventer mens, det funker ikke, rett å slett pga at det er umulig å VITE når man får mensen om man ikke vet når EL har vært.

Når du vet når EL er, så kan du telle så mange dager du vet DIN lutealfase er, den kan variere mellom 10 og 18 dager, og du får en ganske nøyaktig dag på når mensen kommer (det finnes unntak her og, enkelte har sterkt varierende lutealfase)

Har du vurdert å charte i http://www.fertilityfriend.com/ eller www.ovusoft.com ? Da får du ganske lett god oversikt.

Skrevet
VET du at du har EL da? (Helst pga temping, men EL tester kan gi en brukbar pekepinn)

Det var utrolig lenge mellom EL og mens om det skulle stemme.

Når du vet når EL er, så kan du telle så mange dager du vet DIN lutealfase er, den kan variere mellom 10 og 18 dager, og du får en ganske nøyaktig dag på når mensen kommer (det finnes unntak her og, enkelte har sterkt varierende lutealfase)

Det er tilfelle at jeg har lang tid mellom eggløsning og mens....får det karakteristiske eggløsningsslimet, har eggløsningssmerter (varierer mellom dag 12 og dag 14?) Har tatt eggløsningstester ett par ganger gjennom 2 års sjekking av syklusen min og det stemmer at jeg har eggløsning.

Er luteralfase den tiden mellom eggløsning og mens?

Om det er det, så er det altså dag 20 i dag. Har også sett og telt tilbake i går hvor lang tid det er fra eggløsning til mens, og det varierer mellom 18 og 21 dager....

Er det noe jeg bør gjøre mtp på dette?

Tusen takk for alle gode svar sålangt :klappe:

Skrevet

EL slim og EL smerter er det mulig å få før EL, det samme med positive EL tester, om du hadde tempet en syklus eller to så hadde du fått en helt nøyaktig EL dag.

Hm, jeg blir litt i tvil her. Jeg har aldri hørt at det går an å ha for lang lutealfase (som du har rett i er tiden mellom EL og mens :)), men for kort kan være et stort problem pga at egget ikke klarer å feste seg før menstruasjonen starter.

Eneste problemet jeg kan tenke meg forårsaker en så lang lutealfase er et som jeg ikke helt tror stemmer. Men for å ha det nevnt: Om du bli gravid hver syklus, og da mister tidlig i svangerskapet, vil det da kunne ta så lang tid mellom EL og “menstruasjonen”. Men som sagt, jeg tror ikke det stemmer, at du har blitt gravid i hver eneste syklus i to år, og attpå til uten å ha visst om det, høres helt usannsynlig ut. Det vil og være feil å kalle det lutealfase da, pga at da er det ikke den reelle tiden mellom EL og mens, men så lenge et kort svangerskap varer.

En ukvalifisert gjetting fra min side er at om du har en så lang lutealfase vil det ikke forårsake andre problemer enn at det vil ta lengre tid før du vet om du er gravid. ;)

Men er det noen som vet noe mer sikkert? Jeg sitter kun her og spekulerer, og har INGEN kunnskap om lange lutealfaser, håper det er noen som kan gi et mer sikkert svar enn jeg er i stand til.

Beklager at jeg ikke kunne gi et bedre svar her.

Skrevet

Selvsagt kan man ikke telle baklengs nei, siden man ikke vet når nest mens kommer, men jeg sier det sånn nettopp for åvise hvor vanskelig/umulig det er. Det blir helt feil åtelle fra første ag i mensen og x antall dager fremover i alle fall, det ER bakfra man kan telle, og det kan man bare gjøre i ettertid...

Temping, kombinert med å følge med på utfloden og evt livmortappen, evt også el-tester kan gi ganke grei kontroll da.

Men man kan aldri garantere når neste el vil finne sted.

Skrevet

Men når bør jeg begynne å tempe,når på dagen og i hvor mange dager? Hva er det tempen varierer mellom da?

Skrevet

Du skal måle basaltemperaturen. Du måler til samme tid hver dag, og det er det aller første du gjør når du våkner (derfor har du vekkerklokka på det samme, også i helgene, men du bare over videre etterpå :) )

Du måler hver dag. Dvs, du trenger ikke måle etter at EL er fastslått om du ikke vil (dvs, etter tre dager med høye temperaturer)

Hvilket nivå temperaturen ligger på varierer fra person til person, men den vil stige med 0,2 til 0,5 grader ved eggløsning.

Skrevet

Vel, du bør begynne i alle fall helst 6 dager før eggløsningen (fordi generelt er det sånn at dersom du har tre temperaturer på rad som er over en linje som trekkes 0,05 grader over den høyeste av de siste 6 temperaturene før stignigen, så viser det at eggløsningn har funnet sted)

Les gjerne her: http://www.pernille.info/basaltemp.htm

Der finner du masse info, på norsk, om eggløsning og syklus og sånn.

Skrevet

Må bare si det...tok ett par tester i dag...de viser foreløpig at JEG ER GRAVID....var nok ikke BARE lang luteralfase denne gang :sjarmor:

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg hadde sex med kjærsten min, vi brukte ikke beskyttelse og jeg glemte angrepilla. Kjøpte den og tok den akkuratt på det tredje døgnet, og da sa apotekern at det var 50-60 % sjangse for at jeg ikke ble gravid.

Men jeg hadde mensen for en uke siden, og har fått mensen igjen nå!

Jeg er livredd for å bli gravid og jeg lurer SKIKKELIG på hvorfor jeg fikk mensen nå?! Og jeg blør no inni hælvettes mye.. :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...