kaleidoskop Skrevet 16. april 2022 #1 Del Skrevet 16. april 2022 Jeg tenker litt på å kjøpe en gammel campingvogn. Den skal stå på en plass fast, dette blir vår hytte, da vi ikke har råd til dagens hyttemarked. Men derfor lurer jeg på om noen har erfaring med eldre vogner. Ser på noen fra rundt 90 tallet. Er de veldig kalde? Er det mye trekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Del Skrevet 16. april 2022 Jeg tror det lønner seg å finne plassen dere vil bo på først, ofte er det lange ventelister, men det hender det er vogner til salgs på plassene, med spikertelt og alt. Mange plasser stenger om vinteren uansett, så sesongen er fra 1.mai til 1.september. Vi hadde en gammel Bjølseth en gang, 89-modell. Absolutt ikke varm når det var minusgrader, men fin i sommermånedene. Anonymkode: 8b4ee...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #3 Del Skrevet 16. april 2022 kaleidoskop skrev (10 minutter siden): Jeg tenker litt på å kjøpe en gammel campingvogn. Den skal stå på en plass fast, dette blir vår hytte, da vi ikke har råd til dagens hyttemarked. Men derfor lurer jeg på om noen har erfaring med eldre vogner. Ser på noen fra rundt 90 tallet. Er de veldig kalde? Er det mye trekk? Vi hadde vogn fra 93, den var det ekstra isolasjon i, ingen trekk. Alt fungerte fint. Men den hadde aircondition, og det er noe du bør tenke på å investere i eventuelt. Har nå oppgradert til 2003 vogn, med spikertelt, følger ikke med aircondition I den, så det skal vi kjøpe. Veldig viktig at du sjekker for fukt, sopp og mugg, spesielt langs vinduer. Sjekke at gulvet ikke svikter/er bløt når du går. Det blir dyrt å fikse. Også sjekke vegger og metall langs vegger, spesielt foran ift gamle vannskader. Gassystem må gåes over hvis det skal brukes. Og det elektriske anlegget bør gåes over at det er trygt. Anonymkode: 3d3f1...76a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 16. april 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 16. april 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror det lønner seg å finne plassen dere vil bo på først, ofte er det lange ventelister, men det hender det er vogner til salgs på plassene, med spikertelt og alt. Mange plasser stenger om vinteren uansett, så sesongen er fra 1.mai til 1.september. Vi hadde en gammel Bjølseth en gang, 89-modell. Absolutt ikke varm når det var minusgrader, men fin i sommermånedene. Anonymkode: 8b4ee...368 Vi har en plass vi ser på. Den er til salgs, men den gamle vogna som står der i dag fungerer ikke helt til vår bruk. Man kan ha helårscamping der, men vi ønsker i hovedsak vinterbruk. Tror ikke vi får mye for den som står der, så derfor bytte til billig, større vogn. Kaldt høres kjedelig ut. Hater å fryse 😂 vet ikke om vifteovn vil hjelpe på å få/holde varmen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 16. april 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 16. april 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Vi hadde vogn fra 93, den var det ekstra isolasjon i, ingen trekk. Alt fungerte fint. Men den hadde aircondition, og det er noe du bør tenke på å investere i eventuelt. Har nå oppgradert til 2003 vogn, med spikertelt, følger ikke med aircondition I den, så det skal vi kjøpe. Veldig viktig at du sjekker for fukt, sopp og mugg, spesielt langs vinduer. Sjekke at gulvet ikke svikter/er bløt når du går. Det blir dyrt å fikse. Også sjekke vegger og metall langs vegger, spesielt foran ift gamle vannskader. Gassystem må gåes over hvis det skal brukes. Og det elektriske anlegget bør gåes over at det er trygt. Anonymkode: 3d3f1...76a Air condition har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg sjekke ut 😊 Det med fukt synes jeg er veldig vanskelig, man ser det jo ikke 🙈 "må" man ha med seg elektriker og fagmann når man skal se på brukte vogner? Jeg kan virkelig ingenting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Del Skrevet 16. april 2022 Hvis du kjøper brukt av forhandler får du en vogn som er fukttestet og gått over. Jeg mener at vi fikk to års gatanti også. Kanskje du finner billigere privat, men jeg synes det er tryggere med forhandler. Vi har fått masse råd og hjelp, god gammeldags service- gull verdt. (Dette er forøvrig en forhandler som ligger mellom Vormsund og Skarnes, i tilfelle det ikke er lov å reklamere, så finner du den på kartet). Anonymkode: 8b4ee...368 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #7 Del Skrevet 16. april 2022 Forlang fuktest før kjøp av vogn. Vet ikke hvor mye du vil gi, men Adria Alpina er vinterisolert, så blir varm på 1 2 3 og holder seg godt varm. Anonymkode: 8abfa...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 16. april 2022 #8 Del Skrevet 16. april 2022 kaleidoskop skrev (56 minutter siden): Vi har en plass vi ser på. Den er til salgs, men den gamle vogna som står der i dag fungerer ikke helt til vår bruk. Man kan ha helårscamping der, men vi ønsker i hovedsak vinterbruk. Tror ikke vi får mye for den som står der, så derfor bytte til billig, større vogn. Kaldt høres kjedelig ut. Hater å fryse 😂 vet ikke om vifteovn vil hjelpe på å få/holde varmen? Hvor godt vognene er isolert varierer bredt. Jeg anbefaler sterkt truma med vannbåren varme for jevn varme når det er kaldt, ikke vifteovn. Men spør du naboen så vil hen kanskje mene noe annet. Min erfaring er at hvis det oppleves kaldt å være der blir ikke plassen brukt. Vintercamping krever dessverre mer av en vogn mtp isolerte vegger. Du kan kompensere noe med å kjøre på med høy varme, men da blir jo strømprisen deretter dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 16. april 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 16. april 2022 9 hours ago, Neutral90 said: Hvor godt vognene er isolert varierer bredt. Jeg anbefaler sterkt truma med vannbåren varme for jevn varme når det er kaldt, ikke vifteovn. Men spør du naboen så vil hen kanskje mene noe annet. Min erfaring er at hvis det oppleves kaldt å være der blir ikke plassen brukt. Vintercamping krever dessverre mer av en vogn mtp isolerte vegger. Du kan kompensere noe med å kjøre på med høy varme, men da blir jo strømprisen deretter dessverre. Gode poeng! Har sett på vogner med alder. Skal sette meg litt mer inn i de forskjellige typene 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Del Skrevet 21. april 2022 Dersom du skal bruke vogna til vintercamping og skal kjøpe en eldre vogn ville jeg helt klart valgt en nordisk vogn, Kabe, Solifer, Polar, Savsjø eller Bjølseth. Anonymkode: 2fcab...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Del Skrevet 21. april 2022 Det viktigste er å sjekke fukt og gassystem. Bare les om hvor mange som har omkommet av gasslekkasje i campingvogn, de sovner inn rett og slett. Anonymkode: 4828a...1df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #12 Del Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det viktigste er å sjekke fukt og gassystem. Bare les om hvor mange som har omkommet av gasslekkasje i campingvogn, de sovner inn rett og slett. Anonymkode: 4828a...1df På en gammel vogn kan det være greit å påregne utbedring av gassanlegg. Ihvertfall er det greit å legge av penger til en sjekk på verksted. Anonymkode: 2fcab...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå