AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Siden februar har jeg hatt nattesvette av og på. Har vært hos fastlege som tok blodprøver og der viste seg at jeg hadde infeksjon. Har også vært hos gynekolog og tatt blodprøve på dag tre av mensen, for overgangsalder. Blodprøvene var normale og er ikke i overgangsalder, fikk jeg beskjed om. Men jeg svetter for det, nå har jeg riktignok mensen, så kanskje grunnen. Dette går utover livskvaliteten min, jeg er sur og har ikke energi til noe, nattesvette sliter meg ut, våkner flere ganger om natten. Bør jeg bestille time hos lege igjen? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 5f50b...227
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Spiser du mye karbohydrater? Jeg svetter en del om natten hvis jeg for eksempel har spist en del godteri på kveldstid. Tar du noen medisiner som kan være årsaken til nattesvette? Anonymkode: 3c0c9...2d2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 Sikkert kjempedumt spørsmål, men: Hvor varmt er det på soverommet? Bruker du en massiv dyne? Anonymkode: 35ed6...0bc
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Har du vinterdyne? Anonymkode: d1379...a0a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spiser du mye karbohydrater? Jeg svetter en del om natten hvis jeg for eksempel har spist en del godteri på kveldstid. Tar du noen medisiner som kan være årsaken til nattesvette? Anonymkode: 3c0c9...2d2 Nei, gjør ikke det, spiser det jeg alltid spiser🤷♀️ Jeg går fast på Quetiapin sandoz, 25 mg. Anonymkode: 5f50b...227
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sikkert kjempedumt spørsmål, men: Hvor varmt er det på soverommet? Bruker du en massiv dyne? Anonymkode: 35ed6...0bc Det er vanlig temperatur på soverommet, jeg lufter til og med rommet før jeg legger meg. Dynen jeg bruker, er helårsdyne, brukt den i mange år. Mannen min svetter ikke, kun meg. Anonymkode: 5f50b...227
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du vinterdyne? Anonymkode: d1379...a0a Nei. Anonymkode: 5f50b...227
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #8 Skrevet 16. april 2022 Hvor gammel er du? Et kjent symptom på kreft er jo nattesvette. Mannen min fikk påvist tarmkreft i fjor sommer etter flere år med ganske heftig nattesvette. Blodprøvene viste ingenting og så etter en stund begynte han å blø fra rumpen, og da han tok koloskopi viste den at han hadde svulster i tarmen som var ondartet Anonymkode: 81fd0...974 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #9 Skrevet 16. april 2022 Jeg kan svette om natten i opp til en uke før og rundt mensen. Det begynte i slutten av 30-årene, var aldri sånn før. Det skader ikke å ta en time til for å være på den sikre siden. Anonymkode: dfa9f...c0a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #10 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, gjør ikke det, spiser det jeg alltid spiser🤷♀️ Jeg går fast på Quetiapin sandoz, 25 mg. Anonymkode: 5f50b...227 Bruker du quetiapin for å sove? Den kan ha bivirkinger som nattesvette, har du gått på den lenge? Sett ting inn i system, dette startet i februar. Merk av på kalenderen din når du svetter om natten, skjedde det ved oppstart medikamentene? Eller etter en tid med dette? Anonymkode: ead0c...70f 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #11 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvor gammel er du? Et kjent symptom på kreft er jo nattesvette. Mannen min fikk påvist tarmkreft i fjor sommer etter flere år med ganske heftig nattesvette. Blodprøvene viste ingenting og så etter en stund begynte han å blø fra rumpen, og da han tok koloskopi viste den at han hadde svulster i tarmen som var ondartet Anonymkode: 81fd0...974 Uff, det var trist å lese. Hvordan går det med ham? Nå ble jeg litt redd her, har tenkt på det, men ville ikke skremme meg selv.. ts Anonymkode: 5f50b...227
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #12 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg kan svette om natten i opp til en uke før og rundt mensen. Det begynte i slutten av 30-årene, var aldri sånn før. Det skader ikke å ta en time til for å være på den sikre siden. Anonymkode: dfa9f...c0a Har ikke ført noe kalender på dette med svette men, tror det startet to uker eller en uke før mensen og under. Startet å svette førrige helg, ventet mensen i dag, men kom på torsdag. Svettet ikke torsdag men svettet i natt.😞Fylte 40 år ifjor og dette med svette startet i februar i år. Har også lest at flere skriver at svette om natta kom etter fylte 30 og 40 år. Arrrgh! Takk for din tid❤️ Anonymkode: 5f50b...227
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #13 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bruker du quetiapin for å sove? Den kan ha bivirkinger som nattesvette, har du gått på den lenge? Sett ting inn i system, dette startet i februar. Merk av på kalenderen din når du svetter om natten, skjedde det ved oppstart medikamentene? Eller etter en tid med dette? Anonymkode: ead0c...70f Ja, bruker den for å sove og har gjort det i 4 år. Skjønner ikke hvorfor jeg skulle begynne å plutselig svette nå, etter år på den. Ikke logisk for meg men. Ts Anonymkode: 5f50b...227
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #14 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, bruker den for å sove og har gjort det i 4 år. Skjønner ikke hvorfor jeg skulle begynne å plutselig svette nå, etter år på den. Ikke logisk for meg men. Ts Anonymkode: 5f50b...227 Ikke alt som er logisk, den er jo ikke anbefalt som sovemedisin heller. Du kan jo prøve uten den noen mndr. Anonymkode: ead0c...70f 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #15 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke alt som er logisk, den er jo ikke anbefalt som sovemedisin heller. Du kan jo prøve uten den noen mndr. Anonymkode: ead0c...70f Ja, det vet jeg og jeg har planer om å slutte med den, men må forhøre meg med lege først. Har hatt kyssesyken også i jan/feb og tenkt at denne svetten skyldes kanskje det, men nå er vi i april liksom, at det skal sitte i så lenge. Vet ikke. Anonymkode: 5f50b...227
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #16 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, bruker den for å sove og har gjort det i 4 år. Skjønner ikke hvorfor jeg skulle begynne å plutselig svette nå, etter år på den. Ikke logisk for meg men. Ts Anonymkode: 5f50b...227 Sitat Night sweats is found among people who take Seroquel, especially for people who are female, 40-49 old, have been taking the drug for 2 - 5 years. https://www.ehealthme.com/ds/seroquel/night-sweats/ Anonymkode: 85e0b...ca1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #17 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): https://www.ehealthme.com/ds/seroquel/night-sweats/ Anonymkode: 85e0b...ca1 Tabben er at den gis ut som sovemedisin....noe den ikke skal brukes som. https://www.nrk.no/trondelag/linnea-maaloe-kron-fekk-antipsykotikaet-kvetiapin-for-a-sove_-forskarar-atvarar-mot-overdriven-bruk-1.15587397 https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin Så tipset er å kutte den ut, unngå medikamenter for å sove. Løs heller problemet rundt søvnen. Det skal kun brukes i ekstreme tilfeller kortvarig. Anonymkode: ead0c...70f
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #18 Skrevet 16. april 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Nei, gjør ikke det, spiser det jeg alltid spiser🤷♀️ Jeg går fast på Quetiapin sandoz, 25 mg. Anonymkode: 5f50b...227 Jeg hadde ekstrem nattesvette på quetiapin. (Samme dose som du tar, for søvn) Måtte ofte stå opp på natten og dusje samt bytte dynetrekk og laken da alt var gjennomvått. Det har bedret seg betraktelig etter at jeg sluttet med quetapin. Anonymkode: ad6c0...b56 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #19 Skrevet 16. april 2022 Selv om du ikke har fått konstantert overgangsalder så kan du allikavel har startet på den selv om prøvene er ok. Nattesvette er ikke automatisk livsfarlig sykdom. Kroppen regulerer tempen selv når den blir overopphetet eller kald. Anonymkode: 60eb7...68d 1
hvalstad45 Skrevet 16. april 2022 #20 Skrevet 16. april 2022 Jeg hadde stort problem med dette, skifta dyne og problemet ble 90% borte. Kjøpte en som var spesielt påtenkt folk som hadde det problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå