AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #1 Skrevet 13. april 2022 Var dum å satt 6 mnd som oppsigelsestid i kontrakten. De har bodd her 2 måneder og det har ikke vært hyggelig. I seg selv virker de som greie folk, men tror de har et alvorlig samlerproblem og mangel på normal folkeskikk. Utenfor inngangen ser det heeelt jævlig ut. Masse søppel, stabler med møbler/småting. Man ser så vidt gulvet på verandaen. Ser ut som de driver med et eller annet byggeprosjekt der også der alt av verktøy og materialer ligger strødd. Sa ifra for 1 måned siden om de kunne rydde opp utenfor, de sa de skulle fikse det. 1 måned senere er det enda mer rot. Var snakk om at det skulle være fint til søndagen som var, men det er nå verre enn noensinne.. I tillegg har de tatt seg til rette med mye skruing i og utenfor leiligheten. Er en nyoppusset leilighet og vi sa ja til at de kunne henge opp noe på EN vegg, men det er nå overalt og utenfor i tillegg.. Så er det alt bråket. Dunking og smelling hele dagen og hele natta. Lurer på om de noen gang sover.. så røykes det hasj utenfor som lukter veldig inn i vår leilighet. Har leid ut mange ganger før og har ikke hørt halvparten av det bråket som de produserer. Har skrevet i kontrakten at uteområde skal holdes ryddig og at alt av skruing i vegger osv skal avklares. Så det er 2 brudd her i leiekontrakten. Vet det er vanskelig å få folk ut, men vi kan ikke fortsette å ha det sånn. Har jo snakka med de og de virker forståelsesfulle og sier ting skal fikses, men det blir verre? Alle som kommer på besøk her spør om det bor hoardere under her.. Anonymkode: 3fc52...482
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #2 Skrevet 13. april 2022 2 mnd er ikke lenge. Tar tid å komme på plass. Men hasjbruk kan du bare melde til politiet med en gang Anonymkode: 093d6...f39 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #3 Skrevet 13. april 2022 Du har ikke SJANS til å få hevet kontrakten basert på dette. Anonymkode: 726f3...949 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #4 Skrevet 13. april 2022 Du kan si dem opp pga flere kontraktsbrudd. Anonymkode: de5d0...45d 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du har ikke SJANS til å få hevet kontrakten basert på dette. Anonymkode: 726f3...949 Enig. Det enkleste er å si at du skal bruke leiligheten selv (og fortrinnsvis også gjøre det). Anonymkode: 2aa11...412 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: 2 mnd er ikke lenge. Tar tid å komme på plass. Men hasjbruk kan du bare melde til politiet med en gang Anonymkode: 093d6...f39 Politiet dukker neppe opp bare fordi noen røyker hasj utenfor sin egen bolig, når de i tillegg ikke lager noe bråk. Anonymkode: 5ef82...b14 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 Jeg håper du har depositum. Rotet og skruingen i veggene høres absolutt ut som kontraktsbrudd, men jeg vet ikke om de er alvorlige nok til å være oppsigelsesgrunn. Uansett hadde jeg sørget for å påpeke slike ting skriftlig så du har dokumentasjon. Anonymkode: f8c38...897
Gjest Blondie65 Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 Kanskje du skal begynne med å bli seriøs? Den største feilen du gjør er "kosemosing". Send en skriftlig melding: Du anser rotet utenfor, skruing i vegger og hasjrøyking som brudd på kontrakt. Det skal være ryddig utenfor til enhver tid og dersom det ikke er ryddig innen dato xx.xx.xx så vil du si opp kontrakten. Skruing i vegg og hasjrøyking må opphøre øyeblikkelig. Dette skal være SKRIFTLIG! Gjør du dette, har du satt i gang en prosess og gått over fra "den koselige husverten som blir litt forstyrret" til "den seriøse husverten som ikke finner seg i denne dritten". Prat med leieboerne gjør man om hverdagslige ting. Påpeking av forhold i leieforholdet gjøres skriftlig og med frister. Det sistnevnte kan senere brukes i retten.
anonymLala Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 Er det liv med 6 mnd oppsigelsestid? Lenge siden jeg leide nå, men mener det var noen regler her, selv om utleier satt det i kontrakten
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 Du kan si opp leieavtalen og vise til husleieloven Kapitel 5 §5-1, §5-2, §5-4 og §5-5. Kapitel 9 §9-9. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Anonymkode: 2f6ca...320
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #11 Skrevet 15. april 2022 Sliter med noen leietakere. Er mye ting, men oppdaget nå nylig da jeg så inn fra plenen at de har malt hele stua fra hvit til en litt mørkere gråfarge. Leiligheten var nyoppusset for 4-5 år siden så var ikke sånn at dette var nødvendig heller. Fikk ikke sett så godt uten å gå opp i vinduet og stirre og det kan jeg jo ikke.. men ser for meg at malejobben heller ikke er så bra utført da de som bor der er helt «ville» og mest sannsynlig går på noe.. Siden leiligheten er såpass nyoppusset skrev vi også i kontrakten at det ikke var greit å slå inn spiker og skruer i veggen. De spurte da om å få henge opp 2-3 bilder og en tv mot at de sparklet og ordnet opp etter seg. Sa ja til dette, har det skriftlig. Ser nå at de har hengt opp speil, hyller, bilder, knagger på den veggen i stua der jeg sa det var ok, men også på kjøkkenet, gang og soverom. Står tydelig i kontrakt at det kun var lov å henge opp på én vegg + tvn. De har i tillegg brutt to andre vilkår i kontrakten angående ekstreme mengder med søppel utenfor inngang/veranda. Men dette er jo det verste - at de har fylt veggene med alt jeg skrev over + malt! Vil ha de ut, men vet jo at det ikke er lett overhodet. De betaler husleia si når de skal, men det er det eneste positive jeg kan si om de. Hva gjør jeg her? Har snakket med de flere ganger om de andre bruddene og de har sagt de skal ordne det, men det har ikke skjedd heller.. Akkurat nå er de ute som de ofte er på natta og lar hunden sin ule i flere timer under oss.. Anonymkode: 3cb49...925 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #12 Skrevet 16. april 2022 Si at dere skal bruke/disponere leiligheten selv? Det er vel den enkleste og raskeste måten å få noen ut på. Anonymkode: bd017...98c 7 2
Populært innlegg MapleSirup Skrevet 16. april 2022 Populært innlegg #13 Skrevet 16. april 2022 Å leie it uten tillatelse til å henge opp bilder, altså innrede som er hjem er så jævla sært at resten blir underordnet for meg. Utnytting! De betaler i dyre dommer for å bo der. De må få ha det hjemlig. 120 3 18
Fireflies Skrevet 16. april 2022 #14 Skrevet 16. april 2022 Det finnes mange måter å henge opp ting på uten skruer og spiker. 27
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 Populært innlegg #15 Skrevet 16. april 2022 MapleSirup skrev (2 minutter siden): Å leie it uten tillatelse til å henge opp bilder, altså innrede som er hjem er så jævla sært at resten blir underordnet for meg. Utnytting! De betaler i dyre dommer for å bo der. De må få ha det hjemlig. Dette. I følge husleieloven kjøper man bruksrett til leiligheten og kan bruke den som normalt. Og å henge opp et speil og noen bilder er innafor. Utleiere som forventer å kunne leie ut i årevis, uten å gjøre noe vedlikehold mellom leietakere har sin egen spesielle plass i helvete. Anonymkode: 87285...9c9 77 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #16 Skrevet 16. april 2022 MapleSirup skrev (2 minutter siden): Å leie it uten tillatelse til å henge opp bilder, altså innrede som er hjem er så jævla sært at resten blir underordnet for meg. Utnytting! De betaler i dyre dommer for å bo der. De må få ha det hjemlig. Leier ut ganske billig i forhold til mange andre. Det er helt vanlig at det ikke er ok å sette opp bilder, speil, hyller, knagger +++ på absolutt alle vegger der man bor! Har selv 4-5 bilder på veggen i vår del som er dobbel så stor og ser ikke behovet for alt det de har for at det skal være «hjemmekoselig». Hadde det derimot vært en gammel slitt leilighet jeg snart skulle ha sparklet og malt hadde jeg ikke brydd meg. Anonymkode: 3cb49...925 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #17 Skrevet 16. april 2022 Ikke svar på det du skriver, men ganske sikker på det ikke er lov å nekte leietakere å henge opp bilder osv. Kun større ting som lager stor skade kan man nekte. Anonymkode: 7d1c0...0ff 19
MissB Skrevet 16. april 2022 #18 Skrevet 16. april 2022 Medlem av huseiernes landsforbund? De kan nok komme med tips. Ellers har de kanskje betalt depositum som kan dekke ting når de flytter. Ellers mener jeg man kan si opp leie avtaler pga eget bruk, oppussing og at egen familie skal bo der. Så skal jo ikke være umulig. Også er det vel tre mnd oppsigelse fra hver part, jeg hadde sakt de opp på brudd av kontrakten og på grunn av støy fra hund. Hadde egentlig bare sendt de skriftlig oppsigelse på 3 mnd. Nå er det snart sommer også, så passer fint. Lykke til! 8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #19 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke svar på det du skriver, men ganske sikker på det ikke er lov å nekte leietakere å henge opp bilder osv. Kun større ting som lager stor skade kan man nekte. Anonymkode: 7d1c0...0ff nei https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/bolig-og-interior-og-interior/2016/07/13/195229008/du-ma-ha-tillatelse-til-a-henge-opp-bilder-pa-veggen?redirect=true Anonymkode: 3cb49...925 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #20 Skrevet 16. april 2022 MissB skrev (1 minutt siden): Medlem av huseiernes landsforbund? De kan nok komme med tips. Ellers har de kanskje betalt depositum som kan dekke ting når de flytter. Ellers mener jeg man kan si opp leie avtaler pga eget bruk, oppussing og at egen familie skal bo der. Så skal jo ikke være umulig. Også er det vel tre mnd oppsigelse fra hver part, jeg hadde sakt de opp på brudd av kontrakten og på grunn av støy fra hund. Hadde egentlig bare sendt de skriftlig oppsigelse på 3 mnd. Nå er det snart sommer også, så passer fint. Lykke til! Ja har tenkt på å kanskje si at vi skal bruke leiligheten selv. Men da må vi jo også det. Og hvor mange måneder før man kan leie ut igjen da? Anonymkode: 3cb49...925 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå