AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #1 Skrevet 15. april 2022 Heisann, poster her anonymt fordi vi er ikke en familie som liker hverandre særlig mye og selv om oddsen er lav for at noen relevante skal se dette, så... ja, dere skjønner. Så, skal prøve å forklare situasjonen så rett frem som mulig, og jeg er klar over at svaret hvertfall delvis vil være 'snakk med en advokat' men personen jeg hjelper ønsker seg litt forhåndskunnskap. Vi er en familie med 5 søsken, mor og far tok med seg to barn hver inn i ekteskapet (jeg er min mors yngste fra 'det gamle livet') og fikk ett barn sammen nesten ti år etter de ble gift. vi andre er mellom 12 og 20 år eldre enn minstemann. Min mor sitter i uskiftet bo etter at mannen hennes døde for noen år siden, og hun har det heldigvis ekstremt bra økonomisk. Vi barna fra 'før' har begge mistet den forelderen de to skilte seg fra, og det har gjort oss i stand hver for oss til å få ekstremt mye drahjelp i livet ellers. Vi eier alle sammen våre egne hus, og gjør det generelt helt greit til veldig godt økonomisk. Vi er på ingen måte nære hverandre, noen av oss, men det har stort sett vært konfliktfritt. Jeg er egentlig nærere attpåklatt halvsøsteren min enn min bror jeg deler to foreldre med. Nå kommer 'problemet'. Søsteren vår, altså attpåklatten, har IKKE hatt det lett i livet. Absolutt ikke på grunn av at hun ble dårlig behandlet, men ting har bare ikke stokket seg for henne på samme måte som for oss andre. Hun har lidd av depresjon, spesielt etter at faren døde, og har slitt med å passe inn hele livet. Jeg er nok hennes nærmeste venn, men jeg bor på andre siden av landet og det har vært vanskelig. Hun har slitt enormt økonomisk, tatt dårlige valg, og og endt opp i masse gjeld og lignende, men nå de siste to årene har hun fått behandling og funnet seg en greit betalt jobb som hun er vanvittig god til. I tillegg har hun vært mer eller mindre den eneste skulderen moren vår har hatt å lene seg på, noe som har slitt på henne ekstra selvfølgelig. Hun er, generelt, det beste mennesket jeg vet om, og hadde jeg hatt muligheten til å fikse denne situasjonen for henne så hadde jeg gjort det på et blunk, men jeg er ikke i stand til det. Det er forøvrig et poeng her at spørsmålet som kommer IKKE kommer fra søsteren min, men fra min mor. Lilleøster har i de siste årene leid en leilighet min mor eier i Oslo, og betaler full leie (og vi vet alle hvor dyrt det er om dagen), noe som er ironisk siden hun ikke har en sjanse i havet til å få lån selv om det ville medført å betale mindre i måneden mest sannsynlig. Hun jobber med å få økonomien på fote, men det vil ta årevis selv med så mye hjelp som hun kan få og som hun er villig til å ta imot. Hun ønsker seg veldig å flytte til et sted hun eier selv, eller eie leiligheten hun bor i selv, og ha muligheten til å gå inn i et forhold/få barn og lignende uten å være avhengig av at hun finner seg en mann med mer penger enn fornuft og som kan se forbi økonomien hennes. Hver gang vi snakker sammen lyser drømmen av alt hun snakker om. Min mor har veldig diskret spurt meg om hva mulighetene er for at hun kan gi yngstemann leiligheten hun leier direkte, og om det er mulig i det hele tatt. Lillesøster vil få 'dobbel' andel når moren vår engang dør, og det vil nok være nok til å fikse de økonomiske problemene hennes, men det er forhåpentligvis lenge til og når det skjer vil alt fordeles på 5 stykk så det blir nok ikke mye til overs. Jeg sa øyeblikkelig at jeg er fullstendig enig at hun bør gjøre det om mulig og at jeg på ingen måte skal stille meg i veien, og at jeg skal gjøre mitt beste for å hjelpe til, men det kommer garantert ikke til å være en populær ting blant resten av søskenene våre. Derfor er spørsmålet mitt: KAN man gi bort fast eiendom? litt googling har vist meg at det er visst ganske komplisert, men jeg er sykepleier, ikke advokat så hva vet jeg. Og ikke minst, OM det er mulig, kan hun som sitter i uskiftet bo gjøre det uten å ta det opp med de andre arvingene? Igjen så virker det for meg som om det er sånn det fungerer men det er komplisert. Jeg ønsker veldig at min lille søster skal få alt hun ønsker seg, og at hun skal slippe å falle utenfor boligmarkedet dersom det er den minste sjanse for at det kan fikses. Vi andre har alt vi trenger, ihvertfall i mye større grad, og familie handler vel om akkurat dette at vi skal sørge for at alle ligger likt an? Sammendrag: Min mor ønsker å gi vekk leiligheten min søster leier av henne til henne, og jeg støtter dette helt og holdent, men vet ikke om det lovlig eller hvordan man gjør. Søster har hatt vanskeligheter med psykisk sykdom og annet, og har slitt økonomisk, men nå som hun er bedre og alt er på vei opp er ting som gikk galt for mange år siden i veien for at hun skal få eie noe eget noensinne. Anonymkode: bdc6b...656
Pillarguri Skrevet 15. april 2022 #2 Skrevet 15. april 2022 Din mor trenger en advokat. Vanligvis blir boet skiftet sånn at den avdødes egne barn får arven sin med en gang. Antar at de har signert på avtale om at din mor kan sitte i uskiftet bo. Så lenge din mor er i live, og er frisk, kan hun gjøre hva hun vil med sine penger. men pga arven til avdødes barn så må det ordnes opp i før hun begynner å gi vekk store verdier.
Fireflies Skrevet 15. april 2022 #3 Skrevet 15. april 2022 Dere må snakke med advokat, det er nok også lurt å snakke med de andre søskene for å sikre at det ikke blir kranglig over det. Man kan jo gi forskudd på arv, og det bør vel dekke litt for leiligheten også, men det er ikke bare en arving til verdiene, men flere så ha åpen diskusjon og få alt skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Hun kan gi bort hva hun vil av egne verdier, til hvem som helst, så lenge hin er i live, og ikke ligger nær døden selv. Men hun kan ikke råde fritt eller gi bort verdier som tilhører uskiftet. Anonymkode: b867a...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 Hun kan ikke gi bort leiligheten. Men hun kan jo la henne leie gratis eller veldig billig. Hvorfor gjør hun ikke det? Da vil jo søster kunne ha mulighet til å spare mye hver måned. Anonymkode: 98da2...de0 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 Nei, ikke når hun sitter i uskiftet bo. Anonymkode: 19c66...949
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 Er mor eier av leiligheten fullt og helt alene eller har den også tilhørt avdød ektemann som et far til tre av barna? Om far ikke har hatt eierandel i leiligheten så vil jeg påstå at den ikke tilhører uskiftet og at mor kan kreve den skjevdelt og dermed gi den til datter. Om det er rett? Som nevnt over, advokat. Anonymkode: d573a...dba
Tjueto Skrevet 16. april 2022 #8 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Derfor er spørsmålet mitt: KAN man gi bort fast eiendom? Og ikke minst, OM det er mulig, kan hun som sitter i uskiftet bo gjøre det uten å ta det opp med de andre arvingene? Anonymkode: bdc6b...656 Ja, en person som sitter i uskiftet bo kan gi bort fast eiendom uten å få noe tilbake, men bare hvis gaven ikke "står i misforhold til formuen i uskifteboet." Dette følger av lov om arv og dødsboskifte § 23, som sier at "Den lengstlevende ektefellen kan ikke uten samtykke fra arvingene gi gaver som står i misforhold til formuen i uskifteboet." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21?q=arvelov Så hvorvidt hun kan gi bort leiligheten beror på verdien av leiligheten sett i forhold til de totale verdiene hun har. Hva som ligger i lovens uttrykk "misforhold", er nærmere fastlagt i rettspraksis. Det er kommet en ny lov om arv og dødsboskifte, men misforholdskriteriet i den gamle arveloven er videreført i den nye, så gammel rettspraksis er fortsatt relevant. "Det finnes eksempler fra praksis under den nåværende arvelov, der gaver anses for å stå i misforhold til formuen i boet ved 17,1 %, 29 %, 36,1 % og at gaver som utgjorde 20,5 % og 15 % av boet ikke ble ansett for å stå i misforhold til formuen i boet. For rettspraksis sin del så vil også flere andre momenter (punkt 5.3.2.2) komme inn i hver sak som gjør at de matematiske ”grenser” flyttes fra sak til sak." https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/50775/519.pdf?sequence=1 Det er ikke noe krav i loven om at giveren som sitter i uskiftet bo, må informere avdødes arvinger som hun sitter i uskiftet bo med, om gaven og innhenter deres samtykke så lenge gaven ikke står i misforhold til formuen i uskifteboet. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #9 Skrevet 16. april 2022 2 hours ago, Tjueto said: Ja, en person som sitter i uskiftet bo kan gi bort fast eiendom uten å få noe tilbake, men bare hvis gaven ikke "står i misforhold til formuen i uskifteboet." Dette følger av lov om arv og dødsboskifte § 23, som sier at "Den lengstlevende ektefellen kan ikke uten samtykke fra arvingene gi gaver som står i misforhold til formuen i uskifteboet." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21?q=arvelov Så hvorvidt hun kan gi bort leiligheten beror på verdien av leiligheten sett i forhold til de totale verdiene hun har. Hva som ligger i lovens uttrykk "misforhold", er nærmere fastlagt i rettspraksis. Det er kommet en ny lov om arv og dødsboskifte, men misforholdskriteriet i den gamle arveloven er videreført i den nye, så gammel rettspraksis er fortsatt relevant. "Det finnes eksempler fra praksis under den nåværende arvelov, der gaver anses for å stå i misforhold til formuen i boet ved 17,1 %, 29 %, 36,1 % og at gaver som utgjorde 20,5 % og 15 % av boet ikke ble ansett for å stå i misforhold til formuen i boet. For rettspraksis sin del så vil også flere andre momenter (punkt 5.3.2.2) komme inn i hver sak som gjør at de matematiske ”grenser” flyttes fra sak til sak." https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/50775/519.pdf?sequence=1 Det er ikke noe krav i loven om at giveren som sitter i uskiftet bo, må informere avdødes arvinger som hun sitter i uskiftet bo med, om gaven og innhenter deres samtykke så lenge gaven ikke står i misforhold til formuen i uskifteboet. Dette er veldig nyttig, og til alle dere andre som har svart så har jeg lest og er enig i det gjennomgående 'snakk med en advokat' som har kommet fra dere. Sånn helt serviett-matte tipper jeg at leiligheten er en 20-30% av verdiene til mor, men det burde ganske være mulig å argumentere at siden søster har betalt der i flere år og gjort utbedringer at hun har litt mer krav? Skal prøve å få en 'voksen' til å svare på dette. Anonymkode: bdc6b...656
Tjueto Skrevet 17. april 2022 #10 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (På 16.4.2022 den 9.02): Er mor eier av leiligheten fullt og helt alene eller har den også tilhørt avdød ektemann som et far til tre av barna? Om far ikke har hatt eierandel i leiligheten så vil jeg påstå at den ikke tilhører uskiftet og at mor kan kreve den skjevdelt og dermed gi den til datter. Om det er rett? Anonymkode: d573a...dba Nei. Det er feil, for § 21 sier at "Alt som den lengstlevende ektefellen blir eier av, går inn i uskifteformuen." Det er dog som hovedregel unntak for eiendeler som er særeie. Disse går ikke inn i uskifteboet, men holdes utenfor. Hvis dette er tilfelle, så er det ikke snakk om "skjevdeling", for eiendeler som er særeie, skal ikke deles, men tilhører gjenlevende ektefelle til fri rådighet utenfor uskifteboet.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #11 Skrevet 17. april 2022 En person som har historikk med psykiske problemer, og økonomisk rot, vil veldig ofte få tilbakefall. Så å overføre større verdier ville jeg ikke gjort. Men heller løse det slik at du og din mor kan lage et sikkerhetsnett. Gjennom lav husleie, slik at hun kan vise at hun klarer å betale ned gjeld. Samt ved at eiendomsrett til leiglighet reguleres i testamente. Mulig skifte bør gjennomføres for å gi dere denne friheten. Anonymkode: db244...2e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå