Snuppelure Skrevet 16. oktober 2002 #1 Skrevet 16. oktober 2002 Jeg har tre søte gulfisk i bolle. Den ene fisken er litt rar :o Den svømmer tidvis på ryggen, og det gjør den rett som det er. Mange ganger har jeg trodd at den er død, men neida. Når jeg kommer bort til bollen svømmer den videre på ryggen ned i bollen sin. Den er aktiv som bare det. Dette har den gjort i flere mnd. Ellers kan jeg nevne at bollen synes å ha en sundt miljø, (også med luftpumpe) Er dette normal oppførsel for gullfisk?
tuji Skrevet 16. oktober 2002 #2 Skrevet 16. oktober 2002 Svømmeblæra er ødelagt! Jeg har også hatt fisker som svømmer slik, og de døde etter en stund. Jeg ville kanskje avlivet den, for det kan ikke være morsomt å leve slik! Den mest humane måten å avlive en gullfisk på er visst å dyppe den i kokende vann...høres fælt ut, men det er visst sant.
Snuppelure Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2002 Huff da! Det hørtes ikke bra ut. Den svømmer ikke slik heletiden da....bare nå og da... Hvordan har det skjedd da? Stakkar gullfisken min!!!
tuji Skrevet 16. oktober 2002 #4 Skrevet 16. oktober 2002 Det er ganske trist, ja! Ring til en dyrebutikk for sikkerhets skyld, du, det kan jo være at det fins andre grunner for slik svømming.
Gjest Fisk Skrevet 23. oktober 2002 #5 Skrevet 23. oktober 2002 IKKE dypp fiskene i kokende vann, det er diskutert endel av eksperter og er ikke humant. Da er det bedre å slå den fort og hardt så den dør med engang, f.eks mens den ennå er i håven -klask håven mot et bord el. Jeg bruker å avlive syke fisker (har ikke store fisker) med å ta de opp av akvariet og fort legge de papir, deretter legger jeg papir over dem og slår med noe. Fælt men humant.
Snuppelure Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2002 Men fisken min svømmer rundt han. Smiler og er blid :-) Og av og til vil han slappe av litt, da legger han seg på ryggen. Tror bare han er litt rar jeg. Tuller litt med meg. Har ikke lyst til å avlive ham! Både han og de andre fiskene er så tamme at jeg kan "klappe" de med en finger i noen sekunder før de stikker av ned i bollen igjen. Mine fisker har fått mennesklige engenskaper. :-) så jeg har ikke hjerte til hverken å koke han eller slå han. Lurer på om de tror de er delfiner? De hopper nemlig litt også. Og så svømmer de baklengs. Utrolig morsom fisker. Tar salto i vannet også! Kan ikke avlive noen av disse. Har hatt de i over 1 år nå! Så lenge har jeg aldrig hatt fisk i bolle før!
Nicky B Skrevet 23. oktober 2002 #7 Skrevet 23. oktober 2002 Aaah, jeg savner fiskene.... Hadde et stort og et lite akvarium, med forskjellige typer fisk.(samt smaa fiske babyer!) Men, saa fikk samboeren jobb i utlandet og jeg fikk studie plass og det var ingen hjemme til og ta over "barna" vaare... Vi var heldige, vi fant et godt hjem til de paa et gamle hjem som mer enn gjerne ville ha de slik at de eldre hadde noe de kunne se paa. Er helt enig med Snuppelure, de faar "menneskelige" egenskaper!!
Lillje Skrevet 24. oktober 2002 #8 Skrevet 24. oktober 2002 Jeg hadde også en gullfisk som svømte slik. Jeg trodde også at den likte det og koste seg. Men ette hvert begynte den å slutte å ta til seg mat. Så da fant jeg ut at jeg bare måtte ta å avlive den. Siden dette var min første gullfisk ante jeg ikke hvordan dette skulle gjøres. Så jeg rådførte meg litt rundt. De jeg kjenner som har gullfisk, inkl. dyrebutikken, sa at det mest humane var å putte den oppi kokende varmt vann, da tok man livet at den på sekundet. Så dette har jeg fortsatt med. Selv om det ikke er så spesielt artig, men det er bedre enn at de lider. :cry:
Snuppelure Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter #9 Skrevet 24. oktober 2002 Nå har jeg ringt gullfisk-butikken. Fisken har antagelig fått i seg formye luft. Den har spist luft-boblene på toppen av vannet, fordi den ant har trodd at det er mat. Den har fått en skade på svømmeblæren, men den lider ikke. Grunnen til at den svømmer på ryggen er skyldes en ubalanse i fisken. Den kommer ikke til å bli normal igjen, men den trenger heller ikke avlives. HURRA!!!!!!!!!!!!
Madison Skrevet 24. oktober 2002 #10 Skrevet 24. oktober 2002 Dakar liten da. Har også hatt fisker som har vært sånn, men da har de dødd etter en stund. Det kan ha vært tilfeldig det da. Flott at det er bra til med fisken din da :D
oralix Skrevet 28. oktober 2002 #11 Skrevet 28. oktober 2002 fisker som hopper og oppfører seg rart i vannet har som regel en parasitt som de prøver og skrubbe av seg eller prøver og slø seg mot vannflaten for og klø. fisk som svømmer opp ned har som regel en forstyrrelse på svømmeblæren. hvis du har godt med oxygen og sirkulasjon i vannet er dette ikke et problem. Men uansett hva folk sier...... gullfisk skal ha pumper..........de kan leve uten....men har IKKE et godt liv. så skal man ikke vaske bollen slik som folk tror.. bare slam bunnen og skift halve vannet engang i uken.. hver tredje mnd kan man vaske hele skiten lurer du på mer ta kontakt med gutta på http://www.akvasia.no/ de har peiling
Madison Skrevet 28. oktober 2002 #12 Skrevet 28. oktober 2002 Domenet virker ikke enda. Men dette med pumpe er nok veldig sant! og det å vaske bollen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå