Gå til innhold

Litt kjedelig situasjon angående potensiell ny jobb, hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på et jobbintervju for en jobb jeg aldri trodde jeg skulle få. Var gravid og 6 mnd på vei, noe jeg fortalte da jeg overraskende nok ble oppringt med et jobbtilbud, fordi jeg ble spurt om oppsigelsestid, som er på 3 mnd. Hadde ikke kunnet starte i jobben i det hele tatt før fødselen. På en måte angrer jeg litt på at jeg ikke bare lot være å fortelle noe om graviditeten før etter jeg hadde mottatt skriftlig tilbud, men samtidig hadde det føltes veldig ugreit å starte arbeidsforholdet på den måten, så jeg var mest komfortabel med å være ærlig. Vedkommende tok det veldig greit og sa at vi skal fortsette å holde kontakten og at de fortsatt er veldig interessert i å ansette meg, men at det er vanskelig å gi et tilbud til så langt frem i tid (etter mammapermisjonen), men han var veldig sikker på at det kom til å ordne seg.

Jeg vet jo at denne bedriften egentlig har opptredt ugreit og i verste fall ulovlig med tanke på at jeg ikke fikk tilbudet likevel da jeg fortalte at jeg var gravid, men det er lite å gjøre noe med, og ikke noe jeg ønsker å fokusere på.

Nå er barnet født og jeg vil ta opp igjen kontakten med bedriften for å blant annet fortelle når jeg evt. kan begynne etter permisjonen og at jeg fortsatt er veldig interessert i jobben. Hvordan bør jeg egentlig gå frem her? 

Anonymkode: 12df1...468

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det opp som en selvfølge at jobben er min fortsatt og at det bare er kontraktsmøte som gjenstår. 

Anonymkode: 4ce0d...6f2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke ansetter deg etter dette, har du en god sak mot dem. Det er ikke lov å diskriminere pga graviditet.

Anonymkode: dcf17...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis de ikke ansetter deg etter dette, har du en god sak mot dem. Det er ikke lov å diskriminere pga graviditet.

Anonymkode: dcf17...a9f

Vet det, men jeg har ikke noe skriftlig som støtter saken min, så det ville fort blitt ord mot ord...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet det, men jeg har ikke noe skriftlig som støtter saken min, så det ville fort blitt ord mot ord...

Dette må du alltid ordne deg. Enten pr brev eller mail. Din feil. Lekse lært!

Anonymkode: e6fdd...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Du dreit deg skikkelig ut. De har tydeligvis ikke holdt kontakten med deg de siste mnd, tviler på at de har en stilling stående ledig til deg. Fatter ikke hvor naiv du har vært. 

Anonymkode: 2cbc1...cf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

…hva jeg ville gjort? Sett meg etter ny jobb 

Anonymkode: 2cbc1...cf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette må du alltid ordne deg. Enten pr brev eller mail. Din feil. Lekse lært!

Anonymkode: e6fdd...ebc

Jepp, men som sagt hadde det føltes alt for ugreit å starte arbeidsforholdet med å ikke starte før nesten et år senere pga. mammapermisjon. Det var en vurdering jeg gjorde der og da, og det står jeg egentlig for ennå. Det hadde blitt for ubehagelig, men jeg vet jo godt at jeg bare kan takke meg selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vil du virkelig jobbe i et firma med slik behandling av ansatte?

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (6 minutter siden):

Vil du virkelig jobbe i et firma med slik behandling av ansatte?

Tja, heller det enn jobben jeg har nå 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med den samme personen som ga meg tiøbudet i itgangspynktet  og hørt om det var noen mulighet for en stilling der nå som du er ferdig i permisjon.

Jeg ser mange kritiserer bedriften her, men dette var jo en vanskelig situasjon for både deg og dem. Man må jo vise litt forståelse for at en bedrift som søker en ny ansatt til å starte i f.eks. juni, med rette ikke ønsker å ansette noen som ikke kan begynne før lang ut i påfølgende år.

Anonymkode: 04732...25b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville tatt kontakt med den samme personen som ga meg tiøbudet i itgangspynktet  og hørt om det var noen mulighet for en stilling der nå som du er ferdig i permisjon.

Jeg ser mange kritiserer bedriften her, men dette var jo en vanskelig situasjon for både deg og dem. Man må jo vise litt forståelse for at en bedrift som søker en ny ansatt til å starte i f.eks. juni, med rette ikke ønsker å ansette noen som ikke kan begynne før lang ut i påfølgende år.

Ja, jeg har jo egentlig full forståelse for at det ble vanskelig for dem og bærer ikke nag sånn sett, da han som ringte meg fortalte at de var helt nødt til å få inn folk ganske snart. Jeg tenker å ta kontakt etter påske en gang, men synes det er vanskelig å vite hva jeg bør si.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antagelig ikke ord mot ord. Jeg tror man plikter til å loggføre alt fra søkeprosessen. Antagelig er det loggført før de ga deg tilbud både inntrykk av deg under intervjuet, at du ble innstilt til jobben osv. Dette må legges frem under en sak vil jeg tro..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, jeg har jo egentlig full forståelse for at det ble vanskelig for dem og bærer ikke nag sånn sett, da han som ringte meg fortalte at de var helt nødt til å få inn folk ganske snart. Jeg tenker å ta kontakt etter påske en gang, men synes det er vanskelig å vite hva jeg bør si.

Du får nesten bare ta kontakt, men det som skjedde her var egentlig et avslag på jobben fordi du var gravid. 

Dog kan det jo være de er interessert og har behov, skader ikke å spørre 🤷‍♀️

Ville mailet først, jeg. «Dersom muligheter fortsatt tar gjerne et møte». 

Anonymkode: b2bba...e71

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2022 den 10.56):

Uenig i at man skal vise forståelse. Bedriten er den sterke part her. Reglene i lovverket er mht å beskytte arbeidstakeren, som er den svake part. Bedriften får finne en vikar. 

Skrevet

Men har du virkelig sagt opp den andre jobben når de sa at det ikke visste om de hadde et tilbud til deg etter permisjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...