Gå til innhold

Skal skrive om etiske utfordringer rundt integritetsbevarende sykepleie til pas. i sykehjem. Trenger forslag og råd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan jeg skrive om? Jeg vet bare ikke. Klarer ikke å komme på noe. Hadde satt stor pris på innspill her.

Anonymkode: e960f...b3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vold mellom beboere og hvilke rammer man som sykepleier har.

Sykepleieres forespørsler om sovemedisin og beroligende til beboere, opp mot miljøtiltak .

Anonymkode: 77a0c...cae

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten skaffe deg innblikk i pensum, som oss andre...

Anonymkode: 1e873...e3c

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har vært noen uker i praksis eller arbeid på sykehjem, så burde det ikke være vanskelig å påpeke utfordringer rundt å ivareta pasientens integritet. Sånne problemer oppstår stadig i kryssilden mellom kognitiv svikt, høyt arbeidstempo og lite tid til hver enkelt pasient, behov for hjelp til personlig hygiene og av og til uenigheter mellom pårørende og ansatte. Blant annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står mye om integritetsbevarende sykepleie i pensum, hent tips derifra? Tror det er et helt kapittel om eldres integritet i boka geriatrisk sykepleie.

Anonymkode: 5f5dc...c58

Skrevet

Etiske utfordringer rundt integritetsbevarende sykepleie til pas. i sykehjem

Hmmm ... Merker at jeg vet lite om hva sykepleie innebærer, mer enn det medisinske. På et sykehjem er man jo prisgitt sine omgivelser – pasienten er "hjemme". Man har ikke noe annet sted å søke trygghet. Min egen mor fant seg ikke så godt til rette der, for hun hadde vært vant til å være herre i eget hus.

Medbestemmelse i hverdagen, går det under sykepleie? Integritetsbevarende, da tenker jeg at det handler om pasientens identitet. At den respekteres. Og personlige grenser, nakenhet.

Pasientens livssyn vs. aktivitetstilbud. Men det går kanskje ikke under sykepleie.

• Liker 1
Skrevet

"Tvang" i stellsituasjoner

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å sjekke ut "Helene sjekker inn på sykehjem" på NRK

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vold mellom beboere og hvilke rammer man som sykepleier har.

Sykepleieres forespørsler om sovemedisin og beroligende til beboere, opp mot miljøtiltak .

Anonymkode: 77a0c...cae

Denne er jeg enig i. Første er veldig aktuell og det er krevende å stå I slike situasjoner. Hva er lov og hva er ikke lov? Hvordan skjerme beboere som utfører vold og beboere som blir utøvd/forsøkt utøvd vold mot? Og hva har bemanning å si? Medisinering? Miljøtiltak? Utdanning?

Samme gjelder sovemedisin. Her kommer også spesielt bemanning inn i bildet. Det er færre på nstt til å faktisk ha mulighet til å utføre miljøtiltak. Dette kan gå på bekostning av andre beboere som trenger hjelp. Så det har ringvirkninger.

Jeg vil også foreslå privatliv. Får beboere nok privatliv? Får de velge eller tar man valgene for de? Ofte er det en utskrevet "regel" om at alle må opp til et klokkeslett, alle skal spise ved bordet sammen, alle skal delta i aktivitet. Og hva med privatliv/intregitet ifht de som kler av seg foran andre, kommer gående ut fra rommet naken. Eller de som plutselig kan ta på andre? 

Anonymkode: ef237...e66

AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (2 timer siden):

Anbefaler deg å sjekke ut "Helene sjekker inn på sykehjem" på NRK

Det ville jeg styrt unna. 

Anonymkode: 36dde...1ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ville jeg styrt unna. 

Anonymkode: 36dde...1ff

Hvorfor?

Det blir tatt opp flere etiske problemstillinger som ts er ute etter.

Jeg støtter på ingen måte selve konseptet, men jeg synes episoden gir et dekkende bilde av "sykehjemslivet" og dens etiske utfordringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv om deres tannhelse! Jobba som assistent for årevis tilbake, og glemmer aldri da en eldre kvinne ble levert av en hjelpepleier, hvor gebisset ALDRI hadde blitt tatt ut og rengjort. Var så mye plakk som tannlegen aldri hadde sett før, så det ble tatt masse bilder av plakket som bevis. Stakkars menneske. Uverdig. 

Også det med maten. Hvor lite og hvor dårlig mat de faktisk får. Samt hvor triste omgivelsene er. 

Anonymkode: a4f18...d72

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skriv om deres tannhelse! Jobba som assistent for årevis tilbake, og glemmer aldri da en eldre kvinne ble levert av en hjelpepleier, hvor gebisset ALDRI hadde blitt tatt ut og rengjort. Var så mye plakk som tannlegen aldri hadde sett før, så det ble tatt masse bilder av plakket som bevis. Stakkars menneske. Uverdig. 

Også det med maten. Hvor lite og hvor dårlig mat de faktisk får. Samt hvor triste omgivelsene er. 

Anonymkode: a4f18...d72

Godt forslag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...