AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #1 Skrevet 15. april 2022 Sa ifra til betjeningen at jeg var gravid og de skulle ordne noe gravidvennlig til meg sa de.. har spist en del lakserogn nå før jeg fant ut at dette skal man ikke spise som gravid... Hvor farlig er det?? Anonymkode: c6b0f...2f0
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #2 Skrevet 15. april 2022 Jeg er ingen ekspert, men tviler på at det er farlig hvis du har spist det én gang. Dumme meg spiste masse salami i flere måneder før jeg innså hva salami egentlig er for noe 😅 gutten lever i beste velgående. Frisk som en fisk. Men hvis jeg blir gravid igjen, skal jeg for all del holde meg unna salamien 😁 Anonymkode: 6768a...e57 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #3 Skrevet 15. april 2022 Hvorfor skulle lakserogn være et problem? 🤔 ville tro det blir det samme som å spise rå/røkt/gravet laks, som går fint som gravid så lenge det er godt innafor holdbarhetsdato? (Risikoen er listeriabakterier, men sjansen for dette i disse matvarene i Norge er altså liten om det er relativt ferskt og oppbevart riktig.) Eller er det noe med rogna spesielt? Inneholder den mer tungmetaller, sånn som lever? Uansett vil jeg tro at det mest sannsynlig har gått bra. Selv mat som man skal unngå for sikkerhets skyld skal du stort sett ha uflaks eller spise store mengder av før det går galt. Anonymkode: 103f4...8e5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #4 Skrevet 15. april 2022 Det er trygt! Rått egg er trygt!salami er trygt! Det er som å frykte å bli påkjørt av en bil. Sjangsen for å bli syk er ekstreeemt liten. Anonymkode: 58719...425 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #5 Skrevet 15. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er trygt! Rått egg er trygt!salami er trygt! Det er som å frykte å bli påkjørt av en bil. Sjangsen for å bli syk er ekstreeemt liten. Anonymkode: 58719...425 Rått egg går bra i Norge, fordi vi har så og si ingen salmonella i egg. Salami frarådes, som annen rå spekemat, fordi det kan ha toxoplasma-parasitter. Enig i at sjansen er liten, men konsekvensene for listeria- eller toxoplasma som gravid kan jo være store. Poenget med offisielle kostholdsråd er jo at noen med peiling har gjort denne vurderingen ut fra norske forhold. (Og for eksempel kommet fram til at rått egg og sushi går bra i Norge, selv om det frarådes i andre land.) Jeg velger å forholde meg til disse anbefalingene. (Og det var derfor jeg lurte på om det var noe spesielt med lakserogn som gjør at det frarådes, for det har jeg aldri lest på norske sider før.) Anonymkode: 103f4...8e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå