Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp vært på 6 måneders kontroll med babyen min, han blir 7 måneder i slutten av denne måneden og han ruller fremdeles ikke fra rygg til mage. Legen sa at så og si alle barn ruller når de er 6 måneder og at han da må henvises til fysioterapi slik at han ikke blir hengende langt etter motorisk. Er det noen som har erfaring med barn som bruker lang tid på å rulle? Kjenner at jeg blir litt bekymret for om at noe skal være galt siden han tydeligvis henger etter motorisk.. 

Anonymkode: c1e1e...b81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min ene jente rullet ikke før den dagen hun ble 7 måneder. Jeg har to aktive krabater fra før som var tidlig ute med alt, og var ganske stresset og bekymret for forsinket motorisk utvikling. Dro til fysioterapeut på helsestasjonen som tok det med knusende ro og «frikjente» henne for alt av åpenbare fysiske lidelser, og det gjorde godt, og bare noen dager senere rullet hun for første gang. Dette var den eneste milepælen hun var forsinket på (for 7 måneder er unektelig sent, og de aller fleste barn har rullet når de er 6 måneder), hun krabbet og satte seg opp tidlig og nå er hun 14 måneder og i ferd med å lære å knekke gå-koden. Siste kontroll hos fysioterapeut var i desember da hun var 10-11 måneder, da ville hun rett og slett ikke at vi skulle komme tilbake fordi alt var helt normalt😅 Og det var det jo!

Lett å si for meg nå, men prøv å ikke engste deg for mye. Få en time hos fysioterapeut; da får du både en grundig undersøkelse og sannsynligvis noen beroligende ord med på veien. Jeg aner ikke hvorfor min jente brukte så lang tid på akkurat det å rulle, men hun er som sagt helt frisk og fin og «on time» med alt annet!

Anonymkode: 37c8b...ad0

• Liker 1
Skrevet

Hm usikker på dette min lille jente begynte rulle fra rygg til mage etter 2 måneder... Men fra mage til rygg var ifra 6 måneder, varierer nok. Viser ungen din noe som helst tegn til å vende seg til sidene? Prøv å legg det ene bene over det andre en del ganger for å se om han tar initiativ får å noe mer bevegelse ut av det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nettopp vært på 6 måneders kontroll med babyen min, han blir 7 måneder i slutten av denne måneden og han ruller fremdeles ikke fra rygg til mage. Legen sa at så og si alle barn ruller når de er 6 måneder og at han da må henvises til fysioterapi slik at han ikke blir hengende langt etter motorisk. Er det noen som har erfaring med barn som bruker lang tid på å rulle? Kjenner at jeg blir litt bekymret for om at noe skal være galt siden han tydeligvis henger etter motorisk.. 

Hvor mye ligger barnet på magen om dagen da? Har du trent barnet godt nok?dette står jo på deg, ikke barnet

Anonymkode: 18cd4...b58

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi rullet ikke fra rygg til mage før hun var 7 mnd. Visste ikke før nå (et år senere) at det egentlig er sent 😅 Tror du kan ta det helt med ro ❤ disse milepælene er vel gjennomsnittlig alder, og ikke en fasit. Er veldig glad for at både helsesøster og lege jeg har gått til har vært såpass avslappet i forbindelse med slikt. Jeg synes det er dårlig gjort å stresse en mor på denne måten som du beskriver, ts.

Anonymkode: 1f095...73f

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg har motsatt erfaring. Jeg ville tatt imot det tilbudet om fysio. Det verste som skjer er at det ikke trengs. Et av mine barn var veldig sent ute med alt grovmotorisk. Jeg husker ikke når han rullet, men det var sent. Han ble henvist til fysio da han var litt eldre enn barnet ditt, og vi hadde en runddans med fysio av unnvikende helsesøster og håpløs helsestasjonslege fram til han omsider ble henvist til sykehus da han var 19 mnd. Han lærte seg ikke å gå før han var 23 mnd, og da kun etter å ha fått hjelp på sykehuset. Det går veldig bra med ham nå (han er nå 10+ år), men han er svak grovmotorisk fremdeles. Ingen diagnose (nå). Ta imot tilbudet, i stedet for å bare satse på at det løser seg, for det gjør det ikke alltid. 

Anonymkode: ba414...b8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For en tullelege… babyen min rullet heller ikke før ca. 7 mnd, men vår helsesykepleier sa at vi ikke skulle stresse noe med det. Få dager senere kom både rulling, åling og krabbing omtrent på en og samme uke. Babyen kunne til gjengeld sitte stødig ved 4-5-månedersslder. Babyer utvikler seg i ulikt tempo :) 

Anonymkode: 6b07a...954

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, jeg har motsatt erfaring. Jeg ville tatt imot det tilbudet om fysio. Det verste som skjer er at det ikke trengs. Et av mine barn var veldig sent ute med alt grovmotorisk. Jeg husker ikke når han rullet, men det var sent. Han ble henvist til fysio da han var litt eldre enn barnet ditt, og vi hadde en runddans med fysio av unnvikende helsesøster og håpløs helsestasjonslege fram til han omsider ble henvist til sykehus da han var 19 mnd. Han lærte seg ikke å gå før han var 23 mnd, og da kun etter å ha fått hjelp på sykehuset. Det går veldig bra med ham nå (han er nå 10+ år), men han er svak grovmotorisk fremdeles. Ingen diagnose (nå). Ta imot tilbudet, i stedet for å bare satse på at det løser seg, for det gjør det ikke alltid. 

Altså, det kom ikke klart frem, men det var ikke noe galt med fysioen. Positive erfaringer med henne/dem. Det var helsesøster og legen som var verdiløse. Det var fysioen som til slutt fikk oss inn på sykehuset («bakveien») etter at legen hadde nektet å henvise, og helsesøster var unnvikende/konfliktsky og ville ikke ha noe med grovmotorikken å gjøre i det hele tatt, siden det var fysio involvert. På sykehuset himlet de med øynene og mente han burde ha vært henvist mye tidligere! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min ene jente rullet ikke før den dagen hun ble 7 måneder. Jeg har to aktive krabater fra før som var tidlig ute med alt, og var ganske stresset og bekymret for forsinket motorisk utvikling. Dro til fysioterapeut på helsestasjonen som tok det med knusende ro og «frikjente» henne for alt av åpenbare fysiske lidelser, og det gjorde godt, og bare noen dager senere rullet hun for første gang. Dette var den eneste milepælen hun var forsinket på (for 7 måneder er unektelig sent, og de aller fleste barn har rullet når de er 6 måneder), hun krabbet og satte seg opp tidlig og nå er hun 14 måneder og i ferd med å lære å knekke gå-koden. Siste kontroll hos fysioterapeut var i desember da hun var 10-11 måneder, da ville hun rett og slett ikke at vi skulle komme tilbake fordi alt var helt normalt😅 Og det var det jo!

Lett å si for meg nå, men prøv å ikke engste deg for mye. Få en time hos fysioterapeut; da får du både en grundig undersøkelse og sannsynligvis noen beroligende ord med på veien. Jeg aner ikke hvorfor min jente brukte så lang tid på akkurat det å rulle, men hun er som sagt helt frisk og fin og «on time» med alt annet!

Anonymkode: 37c8b...ad0

Takk for svar! Godt å høre at alt var i orden selv om hun ikke rullet før hun var 7 måneder. Vår nummer en var tidlig ute motorisk på alt så det blir en så stor kontrast til lillebror som er senere ute og generelt mye roligere. Legen henviste oss til fysioterapi, håper fysioterapeuten ikke finner noe galt og at han snart begynner å rulle :) 

AnonymBruker
Skrevet
maverick22 skrev (56 minutter siden):

Hm usikker på dette min lille jente begynte rulle fra rygg til mage etter 2 måneder... Men fra mage til rygg var ifra 6 måneder, varierer nok. Viser ungen din noe som helst tegn til å vende seg til sidene? Prøv å legg det ene bene over det andre en del ganger for å se om han tar initiativ får å noe mer bevegelse ut av det

Han ruller seg over på sidene og har rullet fra rygg til mage en god stund, men han klarer ikke helt å knekke koden for å rulle over på magen. Og han virker egentlig ikke så interessert i det heller, han virker godt fornøyd med å bare ligge der. Takk for tips, jeg skal prøve det og se om det kan hjelpe han over på magen :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for svar. Ja, jeg skal ta imot tilbudet om fysio og er jo glad for at legen henviser til det slik at vi kan få hjelp dersom han har behov for det. Jeg håper bare det ikke er noe galt med han siden han er sent ute. Godt å høre det går bra med gutten deres nå og at dere til slutt fikk hjelp selv om det tok lang tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For en tullelege… babyen min rullet heller ikke før ca. 7 mnd, men vår helsesykepleier sa at vi ikke skulle stresse noe med det. Få dager senere kom både rulling, åling og krabbing omtrent på en og samme uke. Babyen kunne til gjengeld sitte stødig ved 4-5-månedersslder. Babyer utvikler seg i ulikt tempo :) 

Anonymkode: 6b07a...954

Ja, det er det jeg trøster meg med også, han virker veldig «normal» og fin på alle måter ellers, men jeg synes han er så «myk» i kroppen hvis det gir mening.. Forhåpentligvis så begynner han snart å rulle og bevege seg litt mer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvor mye ligger barnet på magen om dagen da? Har du trent barnet godt nok?dette står jo på deg, ikke barnet

Han ligger mye på magen og er sterk og utholdende til det. Men han viser ingen interesse for å rulle seg rundt selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Ja, jeg skal ta imot tilbudet om fysio og er jo glad for at legen henviser til det slik at vi kan få hjelp dersom han har behov for det. Jeg håper bare det ikke er noe galt med han siden han er sent ute. Godt å høre det går bra med gutten deres nå og at dere til slutt fikk hjelp selv om det tok lang tid. 

Det er lurt å ta imot tilbudet. Fysio på helsestasjonen er jo veldig lavterskel, og som sagt - det verste som skjer, er at det ikke trengs. Noen tips kan man uansett få med seg fra fysioen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jenta mi rullet ikke fra rygg til mage før hun var 7 mnd. Visste ikke før nå (et år senere) at det egentlig er sent 😅 Tror du kan ta det helt med ro ❤ disse milepælene er vel gjennomsnittlig alder, og ikke en fasit. Er veldig glad for at både helsesøster og lege jeg har gått til har vært såpass avslappet i forbindelse med slikt. Jeg synes det er dårlig gjort å stresse en mor på denne måten som du beskriver, ts.

Anonymkode: 1f095...73f

Dårlig gjort å stresse en mor? Å klare å rulle er helt avhengig av foreldrenes aktive innsats for å hjelpe barnet bli sterk ved å ligge på magen. Kast ut vippestolen, ligg på gulvet med babyen din hver gang den er våken!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dårlig gjort å stresse en mor? Å klare å rulle er helt avhengig av foreldrenes aktive innsats for å hjelpe barnet bli sterk ved å ligge på magen. Kast ut vippestolen, ligg på gulvet med babyen din hver gang den er våken!

Han har ligget mye på magen, like mye som broren gjorde og han var tidlig ute motorisk. Så det er ikke på grunn av lite magetid at han ikke ruller ennå. Vippestol har vi ikke brukt i det hele tatt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldste min rullet ikke før nærmere 7 mnd. Var da til fysio og kiropraktor. Var stiv i musklene og brukte ryggen mer enn magen. Tok sine første skritt ved 16 mnd. Er nå 3 år og er superflink grov- og finmotorisk.

Lillebroren snudde seg allerede ved 3 mnd, så stor forskjell på de små. Hadde ikke bekymret meg.

Anonymkode: d590b...9fd

AnonymBruker
Skrevet

Min ene rullet før ikke nærmere 7mnd. Frem til det lå babyen bare som en pudding på gulvet. 

Jeg ble ikke henvist videre ved 6mnd, fordi helsesøster mente det kunne skyldes kolikken barnet hadde - og at det ikke var unormalt at barn med kolikk ble litt forsinket i den motoriske utviklingen de første månedene. 

Men da barnet først rullet, så krøp det svært kort tid etter, og barnet gikk bare 2mnd etter første rullet (altså da det var drøye 9mnd). 😂

Til sammenligning rullet min første ved 3mnd, og gikk ved 14mnd 😂

Anonymkode: 864ea...551

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 17.54):

Ja, min var nesten 7 mnd før han begynte å rulle. Han kan bare rulle en vei og kun fra rygg til mage. De var ikke bekymret på 6 mnd kontrollen, så tror det må være forskjellig fra helsesøster til helsesøster.

Anonymkode: 92e10...c47

AnonymBruker
Skrevet

Ta gjerne imot tilbud om fysio, men jeg stusser over at legen er så ivrig på å henvise, og det at han "skremmer" (man kan jo oppfatte det slik), godt mulig uten grunn, ved å si at de aller fleste ruller innen 6 måneder. Er legen ung kanskje? Min var nærmere 7 måneder før hun rullet fra rygg til mage. Dvs hun rullet én gang ved 5 måneder, så gikk det nesten to måneder før hun plutselig knakk koden og begynte å gjøre det flere ganger daglig. Ganske så rolig og bedagelig unge, men har aldri vært noen bekymring for motorikken. Gikk stødig ved 14 måneder (godt innenfor normalen). Hun er nå snart 6 år. 

Anonymkode: 2837d...9cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...