AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #1 Skrevet 15. april 2022 Hadde en artig episode forrige uke der min 4-åring hadde låst baderomsdøra og gått på oppdagelsesferd i sminkeskuffen min. Da jeg fikk låst opp døra var det øyenskygge og leppestift utover håndklær,vegger og hennes eget tøy. Klarte ikke å bli sinna, for jeg husker så godt fra min egen barndom hvor spennende slikt var og det ble jo ikke gjort for å være slem. Men sa rolig til henne at hun neste gang må spørre om lov til å se på mammas sminkesaker først.. Er kanskje ikke noe entydig svar på dette, men i hvilken alder slutter barn med slike ting? Andre eksempler kan vel være å male/tegne opp etter vegger eller klippe opp gardinene. Jeg gjeter henne ikke rundt i huset akkurat, men føler samtidig at jeg ikke kan la henne være alene på kjøkkenet eller badet i mer enn 10-15 minutter, for der er det så mye spennende å leke med der 😅 Anonymkode: 6a355...895
snurk Skrevet 15. april 2022 #2 Skrevet 15. april 2022 Jeg vet ikke, men jeg har ei på 4 og hun gjør ikke slike ting. Hun er veldig klar over hva hun får lov til og ikkefæ får lov, gjør sjeldent noe hun ikke får lov til. Hun er dog veldig regelrytter 😆 Har kanskje mer med personlighet enn alder å gjøre? 😅 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #3 Skrevet 15. april 2022 Sikkert ikke svaret du ønsker deg, men jeg syntes 2 klasse var en skikkelig milepæl. Kunne gå til skolen alene, ute å leke med venner, besøk til venner. Generelt mer selvstendig selv om de fortsatt er barnslige 😊 Men jeg syntes jo også at 3-4 år er en milepæl, har ikke vært så viktig med øyne i bakhodet konstant når de blir så store. Men at de kan finne på sprell og bøll - helt klart! De vet som regel at det er galt da 😉 Hvis det blir helt stille går alarmklokkene, da er det garantert noe i gjære. Anonymkode: 14e9a...f5d 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #4 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sikkert ikke svaret du ønsker deg, men jeg syntes 2 klasse var en skikkelig milepæl. Kunne gå til skolen alene, ute å leke med venner, besøk til venner. Generelt mer selvstendig selv om de fortsatt er barnslige 😊 Men jeg syntes jo også at 3-4 år er en milepæl, har ikke vært så viktig med øyne i bakhodet konstant når de blir så store. Men at de kan finne på sprell og bøll - helt klart! De vet som regel at det er galt da 😉 Hvis det blir helt stille går alarmklokkene, da er det garantert noe i gjære. Anonymkode: 14e9a...f5d Enig. Syntes de «roet» seg veldig da. Ikke så mye gris og lek med vann, men gud bedre så mye de leker med klær når de er sammen. De fleste klærne i skapet må prøves av venninnene. Kanskje en jenteting🤷♀️ Anonymkode: c75c6...5ae
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #5 Skrevet 15. april 2022 Det er først nå at ungen min har begynt å synes sminken er spennende, og hun er 11 år. Hun har testa ut en del av min sminke i skjul, men ikke noe har blitt ødelagt da. Det er vel forskjellen på 4-åring og 11-åring Har handla inn ordentlig sminke til henne, så får hun eksperimentere selv. Ikke noe sånn lekesminke, det er ikke bra for huden. Anonymkode: d303f...1fe
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #6 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde en artig episode forrige uke der min 4-åring hadde låst baderomsdøra og gått på oppdagelsesferd i sminkeskuffen min. Da jeg fikk låst opp døra var det øyenskygge og leppestift utover håndklær,vegger og hennes eget tøy. Klarte ikke å bli sinna, for jeg husker så godt fra min egen barndom hvor spennende slikt var og det ble jo ikke gjort for å være slem. Men sa rolig til henne at hun neste gang må spørre om lov til å se på mammas sminkesaker først.. Er kanskje ikke noe entydig svar på dette, men i hvilken alder slutter barn med slike ting? Andre eksempler kan vel være å male/tegne opp etter vegger eller klippe opp gardinene. Jeg gjeter henne ikke rundt i huset akkurat, men føler samtidig at jeg ikke kan la henne være alene på kjøkkenet eller badet i mer enn 10-15 minutter, for der er det så mye spennende å leke med der 😅 Anonymkode: 6a355...895 skolealder tenker jeg Anonymkode: bcf14...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #7 Skrevet 15. april 2022 Datteren min hadde ikke gjort sånt som 4-åring. Til det hadde hun altfor respekt for andres ting, fra ganske tidlig av. I ditt tilfelle hadde jeg blitt sint, TS! Det er lov å bli sint når hun gjør sånne ting, og i mitt hode har de godt av å få en skikkelig reaksjon. Jeg synes egentlig ikke jeg trengte å ha barna her under konstant oppsikt etter at de passerte 2-3 ihvertfall. Men siste året i barnehagen ble mye enklere. Anonymkode: 69612...051 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #8 Skrevet 15. april 2022 Når de er passert 20 år. Anonymkode: b062a...22a 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #9 Skrevet 15. april 2022 Personlighet har mye å si her. Har to barn selv, og de er helt forskjellige. Den ene testet grenser (slik som ditt barn) hele oppveksten, mens den andre godtar grenser og irettesettelse. I barneårene er det selvfølgelig mer behagelig med et barn som godtar det de voksne sier, men samfunnet trenger også en del som setter spørsmålstegn og utfordrer etablerte sannheter. Begge personlighetstyper er like velkomne og jeg opplever ikke at dette bare har med oppdragelse å gjøre. Anonymkode: 0beb3...a1d 4 1 1
Hedda-78 Skrevet 15. april 2022 #10 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Syntes de «roet» seg veldig da. Ikke så mye gris og lek med vann, men gud bedre så mye de leker med klær når de er sammen. De fleste klærne i skapet må prøves av venninnene. Kanskje en jenteting🤷♀️ Anonymkode: c75c6...5ae Definitivt en jenteting! Jeg har gutter. Klær er bare et nødvendig onde. De enser overhode ikke hva andre har på seg, de aner knapt hva de har i sitt eget skap og har ikke noe forhold til hvordan klærne ser ut. Så lenge det ikke strammer og de ikke fryser, så gir de blanke. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #11 Skrevet 15. april 2022 Hedda-78 skrev (33 minutter siden): Definitivt en jenteting! Jeg har gutter. Klær er bare et nødvendig onde. De enser overhode ikke hva andre har på seg, de aner knapt hva de har i sitt eget skap og har ikke noe forhold til hvordan klærne ser ut. Så lenge det ikke strammer og de ikke fryser, så gir de blanke. Tja, jeg har to jenter og en gutt- og ingen av de prøvd klær sånn som beskrevet. Det er jo også personavhengig hvor lenge du må holde de under oppsikt sånn. Noen er mer utprøvende enn andre. Jeg synes generelt barna har blitt mer fornuftige i 5-6 årsalderen- og da har de også vært alene i huset vårt i kortere perioder. Det har vært typisk siste halvår før skolestart (jentene er født sent på året så de var 5 når de var alene, gutten (som også er litt mindre fornuftig) var 6 år). Men jeg må også si at mine ikke har vært så utprøvende at de har tegnet mye på vegger/klippet i gardiner ol 😀. Anonymkode: 7743f...f1c 1
Gjest the1andonly Skrevet 15. april 2022 #12 Skrevet 15. april 2022 Eldste blir 4 år i sommer. Han kan være alene inne, mens jeg er ute med 1-åringen i hagen. Han kan sikkert være 1 time "alene". Sjekker til han da. Og han gjør aldri sånt. Tror det kommer snart for din og det kommer nok med alderen. Kanskje øve på å være alene under tilsyn på en måte? Jeg avklarer med han at nå går jeg dit. Nå er du alene. Du finner meg på det rommet eller på altanen om det er noe. Jeg forsikrer meg veldig på at han vet hvor jeg er i huset når han er "alene".
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #13 Skrevet 15. april 2022 8-9 års alderen følte jeg mine ble trygge og mer selvstendige, men nå er eldste 12 år og jeg hadde aldri reist lenger bort en 1-2 timer. Anonymkode: f58df...989
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #14 Skrevet 15. april 2022 Siden vår sønn var ganske impulsiv og ikke alltid tenkte over følgene av det han gjorde, så kunne vi ikke la han være alene hjemme mens vi bare var i butikken i 20 minutter eller lignende før han var 8-9 år. Han kunne f.eks. finne på å gå hjemmefra for å besøke noen med ytterdøren stående på vidt gap bak seg, og ingen hjemme. Anonymkode: 87c03...3b1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #15 Skrevet 15. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Enig. Syntes de «roet» seg veldig da. Ikke så mye gris og lek med vann, men gud bedre så mye de leker med klær når de er sammen. De fleste klærne i skapet må prøves av venninnene. Kanskje en jenteting🤷♀️ Anonymkode: c75c6...5ae Hehe, meg du siterte over her. Dattera mi er faktisk ekstremt lite interessert i klær, men ser jo at enkelte i klassen er "der" (de ser jeg ikke så mye til da det naturlig nok ikke er de dattera mi henger mest med) Er glad for det i grunn, kun kjipt når jeg har kjøpt noe nytt og fint som hun akker og oier seg for å måtte prøve. Går i 3 kl og bare så vidt begynt å bry seg siste året 😅 Tar stort sett på seg det jeg finner frem uten protest. Sønnen min på snart 4 derimot.... Gud bedre! Han er jo et mareritt i klesveien og har sterke meninger om alt fra sokker til yttertøy. Går i klesskapet, finner noe og skifter rett som det er. Han elsker også kjoler. Så her er kjønnsrollene ganske byttet om 😂 Både sønn og datter har vært interessert i sminken da. Et rent helvete å sminke seg med 4 åringen til stede, for han er så interessert og klåfingra at det å komme i mål tar litt i lengste laget! Anonymkode: 14e9a...f5d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #16 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Datteren min hadde ikke gjort sånt som 4-åring. Til det hadde hun altfor respekt for andres ting, fra ganske tidlig av. I ditt tilfelle hadde jeg blitt sint, TS! Det er lov å bli sint når hun gjør sånne ting, og i mitt hode har de godt av å få en skikkelig reaksjon. Jeg synes egentlig ikke jeg trengte å ha barna her under konstant oppsikt etter at de passerte 2-3 ihvertfall. Men siste året i barnehagen ble mye enklere. Anonymkode: 69612...051 Jeg ble litt sint akkurat da jeg så at min fine nye øyenskyggepalett var ødelagt, men holdt det inne - hadde ikke hjerte til å kjefte på henne. Hun begynte å gråte straks jeg kom inn på badet og så alt rotet, så hun visste nok at hun hadde gjort noe hun ikke skulle, etterfulgt av kommentaren «Jeg ville bare være som deg mamma». ts Anonymkode: 6a355...895 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #17 Skrevet 15. april 2022 Slippe å passe på inne og rett utenfor tenker jeg sånn rundt 4 år. Når de begynner på skolen endrer mye seg. Det kommer likevel an på barnet, noen er langt roligere og mer selvstendige enn andre. Vi kan fint la vår på 6 år være litt alene hjemme, gå alene til skolen, være alene ute i gata og gå til venner på egenhånd. Barnet på 4 år kan være alene i korte perioder utenfor med sporadisk tilsyn og i lange perioder inne. Mine barn har alltid vært ganske rolige. De finner på sprell, men ikke så ofte. De kan fint leke en time eller to på rommet alene. Det startet rundt 2-års alder. Sjekker selvfølgelig ofte. Anonymkode: 6d398...8ea
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #18 Skrevet 15. april 2022 Min 3 åring vet stort sett hva som er greit og ikke. Kan være alene i 30-60 minutter uten problemer Anonymkode: a8056...89b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #19 Skrevet 16. april 2022 6-åringen her kunne fint være både utenfor og inne uten konstant tilsyn da hun var 4. Gjorde ikke noe tull. Her har problemet vært ekstrem vilje og trass, hyling og skriking…og sånn er det fremdeles😁 Anonymkode: 198a2...fe0
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #20 Skrevet 16. april 2022 Min på 4 gjør ikke sånn ting og har aldri gjort det heller. Anonymkode: 197f0...36b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå