Gå til innhold

Kristenindoktrinering gjennom skolen - Er det bare jeg som ser tilbake og tenker "Det her var fucked up"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For å forstå Norge og velferdssystemet historie må man ha kunnskap om kristendom. Klart kristendom må stå sterkes da det er det som har formet nasjonen Norge. 

Anonymkode: 104dd...eca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 10.16):

For å forstå Norge og velferdssystemet historie må man ha kunnskap om kristendom. Klart kristendom må stå sterkes da det er det som har formet nasjonen Norge. 

Anonymkode: 104dd...eca

Jeg ser resonnementet ditt, men for det første er det vel begrenset hvor mye tid man skal lære om eventyr fra gamle dager. Vi blir ikke undervist i tusser og troll i flere uker hvert år, gjør vi vel? Det er og så endel av overtroen langt bakover. Hvorfor undervises vi ikke i alt det andre våset nordmenn trodde på den gangen man ikke hadde vitenskapen å lene seg på? 

Ja til undervisning alle religioner. Men å la hovedtyngden være om kristendom gir ingen mening. Et meget lite mindretall av nordmenn ser på seg selv som kristne. Religion er fortid. 

Anonymkode: a973f...e60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 21.21):

Påtvunget deltakse i religiøse aktiviteter er forkastelig. Som nevnt flere ganger i denne tråden, så lærer man om religion på skolen, noe jeg er helt med på. Men det er forskjell på å undervise i religion og forkynnelse. 

TS 

Anonymkode: 0afac...c52

Nettopp. Jeg og ble forsøkt hjernevasket av skolen på 90-tallet.

Mine barn får ikke gå i kirken med skolen Antallet barn som dropper kirka har heldigvis økt på vår skole. Det er ikke bare muslimene som avstår. 

Anonymkode: 4d227...e75

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som barn av 70 tallet hadde vi kristendom og på ungdomsskolen hadde vi om alle religioner. Når man er 15 kan man velge å være kristen, ateist, muslim eller hva det måtte være men for å kunne ta ett valg må man vite noe om det. Uten undervisning har man kun det man lærer hjemme. Religionsundervisning har en viktig side ved seg og det er å lære respekt for hverandre. Hvordan skal en muslim med konservative foreldre respektere andres religioner uten å lære noe om det?

Anonymkode: 316e1...03f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (På 20.5.2022 den 12.10):

Et overgrep faktisk.. 😆 Hjelpe meg så dramatisk noen timer med sang og kirkegang var for en stakkar.. rart mine barn er helt upåvirket av tilsvarende, mens her var det kirke til skolestart, kirke til alle høytider og kirkesamlinger i alle retninger siden vi bor i "bibelbeltet" og ingen av oss har tatt skade av det, tvert imot tror jeg det å slippe "kjedelig undervisning" ble sett på som et gode..

Nå er det jo sjeldent det er alle eller ingen, uansett hva man snakker om. Fint hvis du og dine barn har kommet «uskadet» fra det, men det du skriver oppfattes allikevel selvmotsigende. Du påstår at kirken påvirker lite eller ingenting (basert på din families erfaring, vel å merke). Til og med etter mer kirkegang enn normalen, men samtidig nevner du at dere bor i «bibelbeltet». Hvorfor kalles det det? Er det flere troende kristne der på grunn av kirkens sterke tilstedeværelse og aktivitet i området, eller er det et Jesus-virus som går, som ingen kan noe for? 
Jeg tar en råtjangs og gjetter på det første. Jo flere fiskesnører man slipper ut i havet, jo flere fisk får man, men man fanger ikke alle. Og jo flere kirker/kirkelige aktiviteter, jo flere kristne sitter man igjen med, selv om noen slipper unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (4 timer siden):

Nå er det jo sjeldent det er alle eller ingen, uansett hva man snakker om. Fint hvis du og dine barn har kommet «uskadet» fra det, men det du skriver oppfattes allikevel selvmotsigende. Du påstår at kirken påvirker lite eller ingenting (basert på din families erfaring, vel å merke). Til og med etter mer kirkegang enn normalen, men samtidig nevner du at dere bor i «bibelbeltet». Hvorfor kalles det det? Er det flere troende kristne der på grunn av kirkens sterke tilstedeværelse og aktivitet i området, eller er det et Jesus-virus som går, som ingen kan noe for? 
Jeg tar en råtjangs og gjetter på det første. Jo flere fiskesnører man slipper ut i havet, jo flere fisk får man, men man fanger ikke alle. Og jo flere kirker/kirkelige aktiviteter, jo flere kristne sitter man igjen med, selv om noen slipper unna.

"biblebeltet" er en kjent definisjon men om du trenger en videre forklaring er kanskje denne fra Wikipedia helt grei

Sitat

Bibelbeltet brukes også om et område med høy folkelig kristen tro.

Det norske bibelbeltet strekker seg langs kysten fra 
Agder til Møre og Romsdal, eller Vestlandet og Sørlandet.

Man snakker også om "det lille bibelbeltet" som strekker seg i de skogkledde områdene langs svenskegrensen i Indre Østfold og innbefatter kommunene Rømskog, Marker og Aremark.

Det er ikke lengre slik at størsteparten av folkene her er kristne eller går hverken i kirken eller på vekkelssesmøter i pinsemenigheten eller deltar på teltmåter osv, men det var slik en gang og det henger igjen en oppfatning av at siden vi ikke fikk vinmonopol før 1990 så er vi fortsatt slik :P noe ditt svar jo også egetntlig forsterker.. 

Det jeg (kanskje på en dårlig måte) forsøkte få frem var at selv om ungene har gått i kirken har det ikke gjort at de etter skolealder fortsatte gå i kirken, ei heller ble det slik at søndagsskolen og bordbøn i barnehagen påvirket dem nevneverdig i sammenligning med de som evt ikke deltok den gang det ble mulig å "reservere seg" mot dette på samme måte som enkelte leger reserverer seg mot abort osv osv.
Jeg tror kanskje i stor grad at den du ER bare påvirkes om du LAR det.. Altså om TS har en hang til å overtenke og føle vil TS påvirkes sterkere enn noen som ikke er slik.. 
Å ta skade av en trosretning er det mange som gjør, når meighetens inngripen osv er skadelig - men det er langt dit fra en gudstjeneste i ny og ne til en indoktrinering hver eneste dag tenker jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 20.36):

PS. Det er fremdeles ikke bevist at Jesus døde på korset. Vi kan ikke være sikker på en historisk Jesus en gang. Og selv med en historisk Jesus, så er det ikke et godt argument for forkynnelse og indoktrinering til en religion. 

Jeg syns religion som fag er viktig, men på en objektiv måte der alle religioner vektlegges likt. 

Nei, det er nå så. Men artig at du nevner historie. Hvis du fulgte litt med i de timene, hadde du visst at vår historie ikke er sekulær. Den er filtret sammen med (kristen) religion fra år 00 og opp til vår tid. Det var først i tiden rundt de franske og amerikanske revolusjonene at religion og politikk begynte å skille lag. Kongene var innsatt «av Guds nåde», Kirka (Paven i sær) hadde reell makt. 
Se et par historiske serier, så ser du hvorfor. 
Det er umulig å forstå viktig litteratur og kunstuttrykk uten å ha noen kjennskap til Bibelen. 
I gamle dager var gjerne den eneste boka i våre forfedres hjem en bibel. Er du klar over at grunnskolen ble etablert FORDI barn skulle lære å lese slik at de kunne lese bibelen?

Du kan ikke skille historie og religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er født i 77 og vi hadde kristendomsundervisning. Man kunne søke om fritak den gangen også. I dag baserer vi oss heldigvis mere på de humanistiske verdier.

Anonymkode: 0fa8c...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (4 timer siden):

"biblebeltet" er en kjent definisjon men om du trenger en videre forklaring er kanskje denne fra Wikipedia helt grei

Det er ikke lengre slik at størsteparten av folkene her er kristne eller går hverken i kirken eller på vekkelssesmøter i pinsemenigheten eller deltar på teltmåter osv, men det var slik en gang og det henger igjen en oppfatning av at siden vi ikke fikk vinmonopol før 1990 så er vi fortsatt slik :P noe ditt svar jo også egetntlig forsterker.. 

Det jeg (kanskje på en dårlig måte) forsøkte få frem var at selv om ungene har gått i kirken har det ikke gjort at de etter skolealder fortsatte gå i kirken, ei heller ble det slik at søndagsskolen og bordbøn i barnehagen påvirket dem nevneverdig i sammenligning med de som evt ikke deltok den gang det ble mulig å "reservere seg" mot dette på samme måte som enkelte leger reserverer seg mot abort osv osv.
Jeg tror kanskje i stor grad at den du ER bare påvirkes om du LAR det.. Altså om TS har en hang til å overtenke og føle vil TS påvirkes sterkere enn noen som ikke er slik.. 
Å ta skade av en trosretning er det mange som gjør, når meighetens inngripen osv er skadelig - men det er langt dit fra en gudstjeneste i ny og ne til en indoktrinering hver eneste dag tenker jeg.. 

Før i tiden gikk så og si alle nordmenn i kirken, og fryktet Gud i en eller annen grad. Det stemmer at antallet kristne er sterkt redusert, også i "bibelbeltet", men det er ikke til å komme unna at det er der kirken står sterkest den dag i dag, og huser flest kristne, målt prosentvis i befolkningen. https://www.antropologi.info/blog/nyheter/2010/bibelbeltet  Artikkelen er vel og merke fra 2010, men så drastisk har det nok ikke endret seg siden da. Norges "mest kristne kommune" ble kåret i 2020. Klepp kommune, ikke overraskende midt i bibelbeltet. Sølv og bronse holdt seg også godt på plass innenfor "beltespenna"

Jeg skjønte godt hva du mente med eksempelet fra din egen familie, men det er ikke et veldig godt grunnlag for føring av statistikk i en befolkning.  Jeg er selv både døpt, konfirmert i kirken, har gått på skolegudstjenester og sunget i kirkekor som guttepjokk uten at det gjorde meg kristen. Men at det har en påvirkning generelt i et samfunn, er det ikke tvil om. Det og de som er rundt oss, påvirker hvilke valg vi tar. Dårlige kolleger kan påvirke noen til å begå korrupsjon. Dårlige venner kan være grunnen til at ungdommer ender opp som narkomane, og en aktiv kirke kan påvirke folk til å tro på Jesus. Noen faller for det ene, men ikke det andre, og for andre er det omvendt. Er man heldig, unngår man helt å bli en narkoman, korrupt kristen. Så der hadde vi flaks begge to. Eller, vi ble ihvertfall ikke kristne. Om du er korrupt og narkoman vet jeg jo ikke😄

Endret av Påkrevd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (På 20.5.2022 den 12.28):

Så du tok ikke skade av det, ergo er det ikke et overgrep - og ang det man lører, hvor ofte bruker du for eksempel diktanalyse eller pytagoras i ditt daglige virke? Og var ikke det å stryke på eksamen fryktbasert, eller merknader ved dårlig oppførsel? JEg tror du med fordel kan legge fra deg dette fokuset og bruke energien din på bedre ting for egen del.. 

Har da aldri påstått at det er et overgrep. Men det er en forskjell på å være redd noe som er virkelig (stryke til eksamen) eller at det bor demoner i kjelleren. 

Man trenger ikke trykke på barna ekstra frykt. Det er nok av ting å være redd for i virkeligheten. 

Matte, er til din informasjon, ganske nyttig. Diktanalyse derimot går inn under oppdikta pisspreik. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror jeg har brukt noe særlig fokus eller energi på dette. Tok ikke akkurat lang tid å skrive det du siterte. 

Anonymkode: 7937e...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 16.49):

... Det føles som et overgrep mot meg og min rett til å være ikke-religiøs..

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har da aldri påstått at det er et overgrep...

Anonymkode: 7937e...a52

Ser nå av ABkoden at du ikke er TS.. men TS refererte til at det føltes som et overgrep derav mitt svar.. 

Påkrevd skrev (22 minutter siden):

Eller, vi ble ihvertfall ikke kristne. Om du er korrupt og narkoman vet jeg jo ikke😄

Jeg er mer kristen enn korrupt og narkoman i allefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 10.01):

Husker vi pugget fader vår og måtte en og en si hele verset som utgangsord for å få lov til å gå hjem en gang, sa man feil havnet man bakerst i køen igjen. Dette tipper jeg var i 97

Anonymkode: b1864...d6f

Var det virkelig slik i 1997? Huff det var fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...