Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så, viser seg at vi får en baby i starten av desember. Å da kommer jo det store spørsmålet med barnehage opp. Jeg er litt usikker på dekningen her, men om det er fullt så har vi vel ikke krav på plass før i august 2024 om jeg har forstått det riktig? 
vi prøver å tenke ut litt ulike scenarioer. Ulønnet permisjon, evt delvis på begge. Dagmamma. Prøve å få plass i en barnehage lenger unna (blir 30 min ekstra kjøring morgen og ettermiddag), men da er vi avhengige av å kunne dra til/fra jobb så det passer med tidene der. 

Noe vi ikke har tenkt på? Vi har svigers som nærmeste nabo, men de begynner å bli opp i årene så vi kan ikke belage oss på at de kan passe så mye heller. 

Anonymkode: f7ab5...dee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har dessverre kommet i samme situasjon, og synes forøvrig at det er helt sykt at alle andre barn de andre 330 dagene i året får barnehageplass når de er ett år, mens vi må vente i over 8 måneder etter barnet er 1 år. 
Vi har ikke et eneste valg enn å ta ulønna permisjon med kontantstøtte, men 7500 i måneden å leve på, som forøvrig er mindre enn hva studenter får i måneden, er svært lite. Å bli straffet for å få desemberbarn er ordentlig trist å provoserende.

Anonymkode: fc7c1...7f7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har dessverre kommet i samme situasjon, og synes forøvrig at det er helt sykt at alle andre barn de andre 330 dagene i året får barnehageplass når de er ett år, mens vi må vente i over 8 måneder etter barnet er 1 år. 
Vi har ikke et eneste valg enn å ta ulønna permisjon med kontantstøtte, men 7500 i måneden å leve på, som forøvrig er mindre enn hva studenter får i måneden, er svært lite. Å bli straffet for å få desemberbarn er ordentlig trist å provoserende.

Det er ikke alle som får ved 1 år, det er bare august-nov. Er ikke så mye bedre med januar enn desember.

Vi var heldige å fikk barnehageplass fra desember.

Anonymkode: 92b5b...0e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke sant. Det er bare august-november som får oppstart ved 12 mnd automatisk. Desemberbarna prioriteres jo over januar-julibarna født året etter om det er en ledig plass og flere har søkt. (Før august hvor alle har rett på)

Vi har desemberbarn født i 2021 og vi har valgt enorme mengder ulønna perm og har ikke engang forsøkt å søke plass nå ettersom vi har mulighet til å prioritere dette, og derfor tenker at en eventuell ledig plass får gå til noen som trenger den mer. Men det blir ikke fett de sju månedene med ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 51fec...65c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt dagmamma. Mine foreldre gjorde også det med meg det første året etter permisjonen. 

Anonymkode: 7d7be...bc5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så, viser seg at vi får en baby i starten av desember. Å da kommer jo det store spørsmålet med barnehage opp. Jeg er litt usikker på dekningen her, men om det er fullt så har vi vel ikke krav på plass før i august 2024 om jeg har forstått det riktig? 
vi prøver å tenke ut litt ulike scenarioer. Ulønnet permisjon, evt delvis på begge. Dagmamma. Prøve å få plass i en barnehage lenger unna (blir 30 min ekstra kjøring morgen og ettermiddag), men da er vi avhengige av å kunne dra til/fra jobb så det passer med tidene der. 

Noe vi ikke har tenkt på? Vi har svigers som nærmeste nabo, men de begynner å bli opp i årene så vi kan ikke belage oss på at de kan passe så mye heller. 

Er det så mye bedre med januar eller februar da? Blir mange måneder ulønnet på de fleste som får barn før juni. 

Anonymkode: cb81f...463

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hjelpes. Det er da ikke sånn. Alle som får barn fra desember til juni må jo ta ulønnet permisjon. Disse har oppstart august alle sammen. Desemberbarna kommer attpåtil foran! I køen for barnehageplass i august. Før feks januar barna. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ai. Jeg er gravid med termin i midten av desember nå, dette var jeg ikke klar over 😨 Bor i en større by, så kan jo håpe på at det ordner seg på noe vis med barnehage. Ellers skal vi jo klare oss om vi må ta ulønnet. Men fryktelig kjipt at det skal være sånn. 

Anonymkode: d1d3d...637

AnonymBruker
Skrevet

Ok så ante jeg ikke at det var slik for januar osv, jeg har ikke satt meg inn i tilfellene for andre mnd. Men nå lurer jeg på hva folk har gjort frem til barnehageplass. Takk for de som har svart på det :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ai. Jeg er gravid med termin i midten av desember nå, dette var jeg ikke klar over 😨 Bor i en større by, så kan jo håpe på at det ordner seg på noe vis med barnehage. Ellers skal vi jo klare oss om vi må ta ulønnet. Men fryktelig kjipt at det skal være sånn. 

Det er ikke mer enn en måned mer med ulønnet permisjon enn om du hadde fått barn i januar. Januar barn har heller ikke rett på barnehageplass før august det året de fyller ett år. Altså må en belage seg på like mye ulønnet da. Forskjellen er bare en måned. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok så ante jeg ikke at det var slik for januar osv, jeg har ikke satt meg inn i tilfellene for andre mnd. Men nå lurer jeg på hva folk har gjort frem til barnehageplass. Takk for de som har svart på det :) 

Ulønnet permisjon

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynte å spare da vi fant ut termin, og tok 9 mnd ulønnet. Det gikk helt fint å spare. Man har jo lang tid, hele graviditeten + hele den betalte permisjonen. Tror det går helt fint 😊

Anonymkode: 79d23...b3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår datter er født i midten av november. Ei venninne med barn på samme alder skulle være hjemme et halvt år ekstra og tilbød seg å være dagmamma for datteren vår. Hun var det 4 dager i uka og jeg var hjemme med henne hver onsdag. Det fungerte veldig greit det halve året før de fikk barnehageplass. 

Anonymkode: 29b6a...01e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme ett år, mannen hjemme januar, februar, mars. Dagmamma april, mai, juni. Ferie juli. Barnehage fra august. 

Anonymkode: ead7f...0a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mer enn en måned mer med ulønnet permisjon enn om du hadde fått barn i januar. Januar barn har heller ikke rett på barnehageplass før august det året de fyller ett år. Altså må en belage seg på like mye ulønnet da. Forskjellen er bare en måned. 

Trodde kanskje barnehager hadde inntak i januar også 🤷🏼‍♀️ Har litt ting å sette meg inn i skjønner jeg, har ikke hatt veldig mye med denne verdenen å gjøre før. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trodde kanskje barnehager hadde inntak i januar også 🤷🏼‍♀️ Har litt ting å sette meg inn i skjønner jeg, har ikke hatt veldig mye med denne verdenen å gjøre før. 

Samme her 😅

AnonymBruker
Skrevet

Løste det med at vi ringte inn til ønsket barnehage og forhørte om det var plass, og det var det!

Avtalte først oppstart (Babyen var da 11 mnder) og søkte barnehageplass som de godkjente med en gang. :) 

Grunnen til tidlig barnehagestart var fordi det oppstod en situasjon der vi dessverre ikke kunne være hjemme ulønnet.. Og sånn er det bare.

Barnet storkoste seg fra dag 1 og gleder seg hver dag til å komme på barnehagen. 

Anonymkode: 58032...759

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et lite innlegg fra den andre siden her: Vi fikk barn i juli. Jeg skulle helst ønske at hun var født tidligere på året sånn at hun hadde vært eldre ved barnehagestart og at jeg som mor kunne vært hjemme med henne til hun var 11-12 mnd. Vi har ikke super økonomi, men skulle nok klart det. Pengene som absolutt også trengs til oppussing av kjøkkenet (huset er over 20 år gammelt) hadde da blitt brukt til permisjon. Et helt år ekstra derimot blir veldig kostbart. Og med begrenset økonomi er det noe min mann er sterkt imot.

Dere som stresser veldig med tanken på ulønnet permisjon, har dere ingen mulighet til å omfordele penger, f.eks. la være å reise på ferie i noen år eller betale mindre på lån? Ikke meningen å være frekk, jeg vet jo at mange i Norge har reelt dårlig råd. Samtidig hører jeg så mye om at nordmenn har så mye penger fordi de ikke har reist de to årene det har vært korona. Vi har ikke mye penger bare på grunn av det. 

Anonymkode: 08c72...cd2

• Liker 1
Skrevet

Fikk marsbaby 2020. Det er da naturligvis altfor tidlig å begynne i august. Januaropptak var bare å glemme det året. Ble derfor start i august året etter.

Vi løste det med at jeg tok 8 uker ulønnet (forlenget min perm). Deretter tok pappan 50% ulønnet etter sin permisjon. Vi var heldige med at det klaffet bra med min jobb (han jobbet blant annet langvakter i helgene) Vi fikk  kontantstøtte og slapp barnehageutgifter (drøyt 11 000 tilsammen) så det fungerte bra. Vi måtte ha barnvakt fra besteforeldre noen timer annenhver fredag.

Det kommer jo litt an på hvordan dere jobber osv. Men mye kan endre seg på drøyt 1,5år da, så synes du har begynt litt vel tidlig å bekymre deg her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Da hadde de vel tatt inn desember barna først i januar. Verden er ikke SÅ urettferdig at akkurat desember barn skal straffes 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...