Embla Othea Skrevet 16. april 2022 #21 Skrevet 16. april 2022 (endret) Minimalt med besøk og stimuli de 12 første ukene, spør du meg Barnet skal ikke være på utstilling. Endret 16. april 2022 av Embla Othea
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #22 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 13.04): Leser mange tråder om de som vil ha besøk, de som ikke vil ha besøk, de som er sliten og de som ikke er sliten, de som får til amming og de som ikke får til amming, de som har baby som krever mye og de som har baby som krever lite. Hva er egentlig anbefalt når det kommer til besøk og påkjenninger for nyfødt baby/første tiden? Har noen fått klare råd fra f.eks jordmor? Nå tenker jeg på hva som er anbefalt BABY, ikke hva svigers ønsker eller hva foreldrene tenker. Bør besøk være kort? Bør alle som kommer få holde baby? Når skal man ta baby tilbake? Skal andre bysse når baby gråter? Hva med risiko for å smitte? Anonymkode: a1c8c...6a0 Jeg syntes man Alltid skal ta hensyn til babyen og hvilke behov han/hun uttrykker. Andre voksnes behov og ønsker må rett og slett komme i andre rekke. Med det sagt så kommer det helt ann på hva babyen syntes er ok. Og om baby er sliten og/eller sulten idet besøket kommer. Eller sover. Jeg ville lagt opp til korte besøk med få folk. Og kanskje ha en dag med pause mellom. så ville jeg sett ann babyens humør og tatt det som pekepinn på om det passer at andre holder eller ikke. Det er ingen rettighet å holde baby nei. Jeg hadde ikke latt andre bysse babyen min hvis han/hun gråt. Da ville jeg tatt baby tilbake. Anonymkode: 316ec...61b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #23 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ts her Er ute etter om det finnes noen anbefalinger basert på babys behov. Er det best for baby med minimalt besøk første tiden pga tilknytning til mor og far? Samme når det gjelder gråt og trøst. Er det det samme om tante trøster? Eller bør mor? Kam baby bli sliten av besøk? Eller er dette påkjenninger baby rett og slett ikke merker? Anonymkode: a1c8c...6a0 Det må du jo se an på babyen din!!! Anonymkode: c459a...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #24 Skrevet 17. april 2022 Har aldri lest noen anbefalinger, men det er viktig å følge magefølelsen. Babyer er veldig ulike. Selv har jeg 3 barn. Ene barnet var svært sensitiv for fremmede mennesker som spedbarn. Dersom noen fremmede holdt henne ble hun alltid urolig senere (ikke samtidig som den fremmede holdt henne, men når hun kom tilbake til meg og far). Jeg tror rett og slett hun ble redd. De andre to barna reagerte ikke slik. Anonymkode: 74b92...968
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #25 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (På 16.4.2022 den 16.22): Ts her Er ute etter om det finnes noen anbefalinger basert på babys behov. Er det best for baby med minimalt besøk første tiden pga tilknytning til mor og far? Samme når det gjelder gråt og trøst. Er det det samme om tante trøster? Eller bør mor? Kam baby bli sliten av besøk? Eller er dette påkjenninger baby rett og slett ikke merker? Anonymkode: a1c8c...6a0 Vi er faktisk flokkdyr. Babyer gråter nesten bare pga sult eller trøtt (eller magevondt), da er det naturlig at mor tar babyen, ved magevondt kan det hjelpe at andre med mer erfaring holder. Er babyen overstimulert er det naturlig at moren skjermer. Anonymkode: c459a...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #26 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (På 16.4.2022 den 16.22): Ts her Er ute etter om det finnes noen anbefalinger basert på babys behov. Er det best for baby med minimalt besøk første tiden pga tilknytning til mor og far? Samme når det gjelder gråt og trøst. Er det det samme om tante trøster? Eller bør mor? Kam baby bli sliten av besøk? Eller er dette påkjenninger baby rett og slett ikke merker? Anonymkode: a1c8c...6a0 Det ødelegger ikke tilknytningen om dere tar i mot litt besøk. Nei tante skal ikke trøste, det er ikke det samme. Kun mor eller far. Ja baby kan bli veldig sliten og overstimulert av besøk. Baby merker det dersom foreldrene blir stresset og spesielt dersom mor er urolig. Når svigers var på besøk ble alltid baby veldig urolig og sutrete. Men når mine foreldre kom på besøk var han helt rolig. Vi skjønte ikke helt hvorfor til å begynne med, men så la jeg merke til hvor stresset jeg ble når svigers kom å skulle holde og kose. Det påvirket baby i stor grad. Anonymkode: 33c21...177
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #27 Skrevet 17. april 2022 Spedbarn blir fort overstimulert, og kjenner kun igjen lukten til sine primær omsorgspersoner - helt i starten mor. Noen spedbarn sover uansett uten forstyrrelser, andre ikke. Så dette må man jo se an tenker jeg. Men med covid osv hadde jeg vært litt tilbakeholden. Det er selvsagt ikke det samme hvem som trøster. Om huden blir marmorert for eksempel er de stresset. Anonymkode: a29d3...c11
Luckiness Skrevet 17. april 2022 #28 Skrevet 17. april 2022 Baby bør holdes mest av mor (den ammende), eventuelt far. Dette har både med tilknytning å gjøre, melkeproduksjon og det å kunne få sjans til å observere og tolke tegn barnet gir. Har en besøk 2-3 timer dagen etter hjemkomst hvor de besøkende holder baby mesteparten av tiden så er baby i prinsippet borte fra mor i 2-3 timer. Hvertfall om baby er våken. De fleste sover jo i løpet av den tiden da. Ellers så er det mor/far som bør ivareta den nyfødtes behov. Det handler igjen om tilknytning og å lære seg å observere og tolke barnets behov og ivareta det. Selv om en baby virker rolig og «enkel» etter hjemkomst/på barsel så trenger man tid for å bli kjent.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #29 Skrevet 17. april 2022 Noen venner av meg fikk barn høsten 2020, de ble frarådet at andre skulle holde barnet. Og iallfall en av de fikk beskjed om at det ikke var koronarelatert, men generelt vinterforskjølelses relatert. Jeg fikk ikke samme beskjed høsten 18, men fødte et annet sted. Anonymkode: 229fb...681
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå