Gå til innhold

Hva er egentlig anbefalt av besøk/påkjenninger for nyfødt baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser mange tråder om de som vil ha besøk, de som ikke vil ha besøk, de som er sliten og de som ikke er sliten, de som får til amming og de som ikke får til amming, de som har baby som krever mye og de som har baby som krever lite. 

Hva er egentlig anbefalt når det kommer til besøk og påkjenninger for nyfødt baby/første tiden? Har noen fått klare råd fra f.eks jordmor? Nå tenker jeg på hva som er anbefalt BABY, ikke hva svigers ønsker eller hva foreldrene tenker. 

Bør besøk være kort? Bør alle som kommer få holde baby? Når skal man ta baby tilbake? Skal andre bysse når baby gråter? Hva med risiko for å smitte?

Anonymkode: a1c8c...6a0

Fortsetter under...

Kommer vel an på der også. Men hadde personlig droppa å sende den rundt til alle, det tror jeg fort blir mye for de.

Du bestemmer jo selv alt det der. Ingen andre. Du må ta valgene på din babys vegne. 

• Liker 1
AnonymBruker

Det finnes ingen generelle retningslinjer med faglig fundament. Det er ikke slik at man kan si "en nyfødt baby tåler besøk i ti minutter av Max to personer om gangen". Det sier seg selv. 

Anonymkode: b941c...892

• Liker 6

Hvis du kun skal tenke på babyen, har jo den null ønsker eller behov for besøk. Ikke har den noe utbytte av det heller. Det er på grunn av de voksnes behov man har besøk, ikke babyens. Men, det er jo ikke dermed sagt at besøk er noe negativt eller skadelig for babyen. 

Det er umulig å gi retningslinjer for dette, rett og slett fordi babyer er veldig forskjellige. Det viktigste er at du ser an babyen, og klarer å stole på mammahjertet/pappahjertet. Hvis det blir for mye er det lov å si nei!

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Et barn har kun behov for mor og far/medmor den første tiden. Babyen har INGEN behov for besøk. 

Min helsestasjon og jordmor anbefalte å vente med besøk til man selv orket det, for noen er det snakk om en uke, noen mer eller mindre. De fleste jeg kjenner tok minst 1 uke.

Når besøket kommer så er det anbefalt at de ikke er syke. Har ikke hørt noen anbefalinger om holding, men jeg holdt barnet de første ukene. Ingen bysset barnet. Jeg ville holde barnet selv, knytte kontakt i denne kritiske fasen. Andre vil gjerne gi familie og venner mer holdetid. Ingen fikk kysse barnet; fint med corona-restriksjoner i nyfødttiden egentlig. 

Besøk ble for meg bare stress: mye å ordne i hus og hjem, alle ville holde og kose baby og tilfredsstille egne behov, ingen som hjalp til med servering, oppvaskmaskin, osv. Alle trodde å «hjelpe til» betydde å holde baby/bysse. Hehe. Som nybakt mor er det det eneste man vil, være med baby, men det man egentlig trenger hjelp med er det ingen som gidder.

Uansett hvordan det blir, så er det den som føder som bestemmer hvordan hun vil ha det. Det er ikke fasitsvar. Til sist: en nyfødt baby har ikke behov for besøk; det er det alle andre rundt og muligens foreldre som har. 

Anonymkode: 1fb3f...aa7

• Liker 1
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker

Til oss sa jordmor i kommunen «husk det er lov å si nei». Og hun anbefalte også å ikke ta imot besøk den korte tiden vi hadde på barsel. Vi syntes det var koselig med besøk der første gang (andre gang gikk det ikke pga korona), og det var ikke noe galt i det heller. Poenget hennes var som flere sier, folk er ulike her. Og nyfødte babyer har ikke noe behov for besøk, men tar ikke skade av det heller. Med mindre det er svært slitsomt for foreldrene, for den nyfødte har det best mulig med foreldre som har det best mulig.

Anonymkode: 90e34...a31

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leser mange tråder om de som vil ha besøk, de som ikke vil ha besøk, de som er sliten og de som ikke er sliten, de som får til amming og de som ikke får til amming, de som har baby som krever mye og de som har baby som krever lite. 

Hva er egentlig anbefalt når det kommer til besøk og påkjenninger for nyfødt baby/første tiden? Har noen fått klare råd fra f.eks jordmor? Nå tenker jeg på hva som er anbefalt BABY, ikke hva svigers ønsker eller hva foreldrene tenker. 

Bør besøk være kort? Bør alle som kommer få holde baby? Når skal man ta baby tilbake? Skal andre bysse når baby gråter? Hva med risiko for å smitte?

For barnets del: ingen bør få holde, ingen andre enn foreldrene bør forsøke å trøste ved gråt, ingen bør kysse på baby, besøket bør være kort da baby veldig raskt blir overstimulert og reagerer negativt dersom mor blir stresset.

Anonymkode: 33c21...177

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Klarer ikke folk å leve selv lenger - uten at det skal være føringer og retningslinjer fra staten og helsestasjonen?

Anonymkode: c459a...ad2

• Liker 8
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Et barn har kun behov for mor og far/medmor den første tiden. Babyen har INGEN behov for besøk. 

Min helsestasjon og jordmor anbefalte å vente med besøk til man selv orket det, for noen er det snakk om en uke, noen mer eller mindre. De fleste jeg kjenner tok minst 1 uke.

Når besøket kommer så er det anbefalt at de ikke er syke. Har ikke hørt noen anbefalinger om holding, men jeg holdt barnet de første ukene. Ingen bysset barnet. Jeg ville holde barnet selv, knytte kontakt i denne kritiske fasen. Andre vil gjerne gi familie og venner mer holdetid. Ingen fikk kysse barnet; fint med corona-restriksjoner i nyfødttiden egentlig. 

Besøk ble for meg bare stress: mye å ordne i hus og hjem, alle ville holde og kose baby og tilfredsstille egne behov, ingen som hjalp til med servering, oppvaskmaskin, osv. Alle trodde å «hjelpe til» betydde å holde baby/bysse. Hehe. Som nybakt mor er det det eneste man vil, være med baby, men det man egentlig trenger hjelp med er det ingen som gidder.

Uansett hvordan det blir, så er det den som føder som bestemmer hvordan hun vil ha det. Det er ikke fasitsvar. Til sist: en nyfødt baby har ikke behov for besøk; det er det alle andre rundt og muligens foreldre som har. 

Anonymkode: 1fb3f...aa7

Unnskyld meg, men du høres ut som en utrolig krevende person å forholde seg til. Blir fort fullt oppe i hodet ditt virker det som.. hvorfor skal ingen få holde i  noen minutter liksom? Hva er det som er så kritisk mener du? 

Anonymkode: be51c...328

• Liker 7
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Klarer ikke folk å leve selv lenger - uten at det skal være føringer og retningslinjer fra staten og helsestasjonen?

Som uerfaren, usikker førstegangsmor er det da helt vanlig å søke råd hos kompetente fagfolk på ting man er usikker på. Er jo forskjell på å be om råd for å kunne ta en informert valg om hva som passer en selv og sin familie best, og på å følge det jordmor sier blindt. 

Anonymkode: 7c4c2...8d6

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som uerfaren, usikker førstegangsmor er det da helt vanlig å søke råd hos kompetente fagfolk på ting man er usikker på. Er jo forskjell på å be om råd for å kunne ta en informert valg om hva som passer en selv og sin familie best, og på å følge det jordmor sier blindt. 

Men det finnes jo - selvfølgelig - ingen retningslinjer på dette. Ingen som ikke går på synseføling i alle fall. 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det finnes jo - selvfølgelig - ingen retningslinjer på dette. Ingen som ikke går på synseføling i alle fall. 

Men det visste jo ikke ts. 
Dessuten er det fint å høre om andres tanker og erfaringer, selv om det ikke finnes noen retningslinjer. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er jo helt åpenbart ikke det TS er ute etter her. Sier jo seg selv at alt er avhengig av baby og mors dagsform. TS prøver å legge dette på babyen. De fleste babyer sover nesten hele tiden når de har besøk, i starten. (Jaaada, det finnes såklart unntak og «min unge sov ingenting!» osv. men de FLESTE nyfødte merker ikke om mamma eller tante Astrid holder dem når de SOVER)

• Liker 4
Annonse

Om du vil ha besøk så ta imot besøk. 

Hvor lenge de kan få bli kommer jo da an på om de er krevende og forventer kaffe og kaker, absolutt skal holde og pludre med baby uten å ta hensyn til at babyen fort blir overstimulert. Eller om de er hjelpsomme, lager seg kaffe ++ selv, rydder, holder/bysser baby uten å kreve oppmerksomhet fra den men bare nyter å holde den mens den får sove/hvile, så du slapper av og nyter besøket også.

Besøkende må også ta hensyn og ikke komme om de føler seg det minste syk.

Det er foreldrene som må sette sine egne grenser, og da mor som har veto pga at det er hun som har gjennomgått fødselen og kan ha behov for fred og ro.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er jo helt åpenbart ikke det TS er ute etter her. Sier jo seg selv at alt er avhengig av baby og mors dagsform. TS prøver å legge dette på babyen. De fleste babyer sover nesten hele tiden når de har besøk, i starten. (Jaaada, det finnes såklart unntak og «min unge sov ingenting!» osv. men de FLESTE nyfødte merker ikke om mamma eller tante Astrid holder dem når de SOVER)

Okei, hva var det ts var ute etter da?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Okei, hva var det ts var ute etter da?

Ts her 

Er ute etter om det finnes noen anbefalinger basert på babys behov. Er det best for baby med minimalt besøk første tiden pga tilknytning til mor og far? Samme når det gjelder gråt og trøst. Er det det samme om tante trøster? Eller bør mor? Kam baby bli sliten av besøk? Eller er dette påkjenninger baby rett og slett ikke merker?

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her 

Er ute etter om det finnes noen anbefalinger basert på babys behov. Er det best for baby med minimalt besøk første tiden pga tilknytning til mor og far? Samme når det gjelder gråt og trøst. Er det det samme om tante trøster? Eller bør mor? Kam baby bli sliten av besøk? Eller er dette påkjenninger baby rett og slett ikke merker?

Baby kam bli sliten.

Anonymkode: 229fb...681

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...