Gå til innhold

Hjelp mot sjalusi/urolighet i forhold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som ikke våger å bli sammen med noen pga de vet de er sjalu?

Jeg kommer fra et forhold med opplevd psykisk og fysisk utroskap. Det var løgn, skjule mobil, reise på aleneturer, og ikke minst sjekkeapper. Fikk meldinger av single venninner at de så min mann (nå eks) var på tinder og match. Jeg konfrontere han med det og han nektet. Uansett forholdet tok slutt etter at han ble sammen med hun han holdt skjult for meg.

Jeg sliter med dette enda i ny relasjon og vet jeg bør kontakte fagfolk for å lære meg å ikke kjenne på uro og utrygghet. Jeg ender opp alene for livet om jeg ikke slutter å sammenligne meg selv, mistenke chatting/tinder eller andre ting jeg reagerer på. Hva kan jeg gjøre? Jeg prøver hardt å komme over løgn og det min eks utsatte meg for, men det er vanskelig. 😔🙁

Anonymkode: d7dd1...9d4

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Hvorfor bør du kontakte fagfolk? Ikke alle trenger å gå til psykolog, og man kan gjøre mye jobb selv. 

Det første tenker jeg er å erkjenne at det er NATURLIG at du føler på dette du føler på. Du ble bedratt, løyet til og ført bak lyset. Klart det setter seg. Det er ydmykende, krenkende, og ikke minst VONDT at den man elsker behandler en sånn. 

Det neste er kanskje å våge å føle på det. Tillater du deg selv å føle på hvor vondt, og sårt og kanskje til og med skamfullt det føles? Det er IKKE din skam, men skammen kan kjennes likevel. 

Og deretter våge å snakke med din nye partner om det, ikke for at han/hun/hen skal tilpasse seg deg, og plages av at du har dine plager, men fordi man snakker med partneren sin om sår man har opplevd. 

Opplever du at sammenligningen går på loop? Det er noe med å lære å leve med at man ikke har kontroll. Du kan bli bedratt igjen, det har verken du eller jeg noen garanti for at ikke skjer med oss. Men som du sier, man må lære å leve med den uvissheten. 

Igjen: Det er utrolig stygt gjort det eksen din gjorde mot deg. Tillat deg å ha det vondt for det. Bare ved å la følelsen komme ut kan du komme videre. Ikke la den sette seg fast inni deg. ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde mye vondt i forholdet til eksen, kunne gråte over ting flere år etter bruddet. Jeg har ikke gått i terapi for det. Det var ikke snakk om utroskap, men likevel en situasjon der jeg opplevde meg sveket.

I begynnelsen var det vanskelig å stole på den nye kjæresten og åpne seg opp for ham og også fortelle litt om bruddet med eksen. Han hadde også sine egne issues. Ettervert har vi blitt mer trygge på hverandre, og jeg har øvd meg på å tåle det som er usikkert i et forhold. Hos oss er det han som er redd for utroskap/brudd, mens jeg er mer redd for andre typer svik. En del av min helbredelse er å finne mitt verd i andre ting som betyr noe for meg, som hobby. 

Anonymkode: 7075b...18b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte tid på å stole på mannen min. Det jeg innså hjalp var at han alltid gjorde det han sa han skulle (om det var å ta oppvasken, møte meg på kvelden, osv). Han ga meg aldri noen grunn til å ikke stole 100% på han.

Han har også alltid vært helt åpen, og vi kan kommunisere om absolutt alt. Jeg sa tidlig litt om hva jeg hadde vært gjennom, spesielt om jeg reagerte rart på noe. Og så jobbet jeg med meg selv.

Tok meg nesten et år før jeg virkelig slappet av, men det gikk til slutt. Jeg opplevde psykisk vold.

Anonymkode: febf1...fe8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...