Gå til innhold

Sykt barn, når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 11 år som begynte med hoste og feber på mandag. Hadde feber i et par dager, og så hatt temp på ca 37,8 i et par dager. Trodde hun var i bedring. Men, hun hoster voldsomt, og i dag har hun plutselig feber på over 38 igjen. Ser på henne at hun ikke er frisk. 
Når ville dere kontaktet lege?

Anonymkode: 4b9ca...cf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

37,8 er ikke feber.. Det du skisserer høres ikke veldig alvorlig ut, hadde nok personlig ikke kontaktet lege. Hvis jeg var bekymret over hosten hadde jeg tatt en tlf til legevakten for å høre om det var noe jeg kunne gjøre eller gi for å lindre. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Lonelily skrev (Akkurat nå):

37,8 er ikke feber.. Det du skisserer høres ikke veldig alvorlig ut, hadde nok personlig ikke kontaktet lege. Hvis jeg var bekymret over hosten hadde jeg tatt en tlf til legevakten for å høre om det var noe jeg kunne gjøre eller gi for å lindre. 

Nei, det vet jeg. Men, stusser litt når hun på dag 5 plutselig får feber på 38,5 igjen. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du bør heller ringe legevakten om du lurer på noe enn å spørre fremmede folk på et nettforum som du ikke aner fagbakgrunnen til! Legevakten er der for å svare på spørsmål når fastlegens kontor er stengt!

Anonymkode: 2607d...d23

• Liker 1
Skrevet

Feber i seg selv er ikke farlig. Det du skal gå etter er allmenntilstand. Hvis barnet er vanskelig å få kontakt med, virker sløvt eller dehydrert så skal man ta kontakt med lege. Hvis allmenntilstanden er god ville jeg personlig ikke tatt kontakt med lege for 38.5 og hoste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
snurk skrev (17 minutter siden):

Feber i seg selv er ikke farlig. Det du skal gå etter er allmenntilstand. Hvis barnet er vanskelig å få kontakt med, virker sløvt eller dehydrert så skal man ta kontakt med lege. Hvis allmenntilstanden er god ville jeg personlig ikke tatt kontakt med lege for 38.5 og hoste.

Hvor mange dager med feber venter dere før dere tar kontakt med lege?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke ringt lege for kun feber, men nedsatt almentilstad over flere dager, nedsatt matinntak og væskeinntak, da hadde jeg ringt etter noen dager. Lav feber over noen dager går helt fint.

Anonymkode: c8d1b...897

AnonymBruker
Skrevet

Barn kan ha feber i mange dager, ville absolutt ikke stressa med det om hun er i sånn ok form ellers (altså syk, men ikke veldig redusert, får i seg litt mat og nok drikke). Det tar den tiden det tar..

Anonymkode: 5783f...69b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kontakter ikke legevakten/lege før barna har over 40 i feber, ikke kan svelge og/eller sliter med å puste. Bare 39 i feber lar jeg de bare sove ut og gir smertestillende så de får i seg mat/drikke.      De gangene jeg faktisk har dratt avgårde har de alltid hatt behov av antibiotika eller blitt lagt inn med lungebetennelse (3 år)   

Anonymkode: 4bd37...bea

AnonymBruker
Skrevet

Går det ikke noe influensa for tiden som kan være ganske langdryg?

Som andre sier, allmenntilstanden er mye viktigere enn temperaturen.  Om du er engstelig og ønsker et medisinsk råd, ringer du legevakten. 

Anonymkode: 6891f...e2d

• Liker 4
Skrevet

Ikke noe å ringe legevakten for. Høres ut som influensa. Gi paracet!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Influensaen som går nå er tøff. Min 15-åring var sengeliggende i 3-4 dager. 1,5 uke senere orker han fortsatt ikke gå på ski. 

Anonymkode: 4bd37...bea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med feber rundt 38-39 ville jeg kontaktet lege etter en uke dersom barnet er i grei forfatning og får i seg væske og litt mat. Har barnet dårlig allmenntilstand derimot avgjør den når jeg kontakter lege.

Anonymkode: ac35e...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...