Gå til innhold

Kan jeg vaske klær på langfredag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så klart du kan, sitter å plager naboer nå med Freddy Kallas for å overdøve naboungas skrik og skrål.

Anonymkode: aef9e...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulven skrev (4 timer siden):

Vaske klær og annet lite støyende husarbeid er helt ok, men ikke heng ut tøyet til tørk. 

Hæ? Hvorfor ikke henge ut tøy til tørk? Det bråker jo ikke? Dette var ikke logisk for meg 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, MissPierce said:

Er kjempe glad for at det noen få dager i året faktisk kan være litt ro og fred. Det er nok lyd og styr i hverdagen, at det er deilig med noen dager ro 😊

Kjekt om naboen hadde valgt å pigge opp badegulvet på juleaften liksom! 

Julaften er da ikke en helligdag engang. Pigg i vei!

Anonymkode: ccd2e...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hang akkurat ut klær til tørk på balkongen, hvorfor skulle Jesus bry seg egentlig?

Anonymkode: 81dcb...90d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helligdagsfreden må avskaffes! Pinlig at verden liksom skal stoppe opp for noe som er fantasi.

Anonymkode: cb95b...db6

På motsatt side så er det mange som setter pris på stillhet, ferie eller overtidsbetaling. Tror det er viktigere en historiene fra kristendommen for folk flest.

Anonymkode: 9c068...215

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tvillingsjel said:

Hæ? Hvorfor ikke henge ut tøy til tørk? Det bråker jo ikke? Dette var ikke logisk for meg 🤔

Det er en greie fra gammelt av. Og siden vi har temmelig mange gamle som fremdeles respekterer denne regelen, synes jeg vi kan unngå det akkurat disse få dagene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker klær og styrer på som vanlig, men her hører ingen hva jeg gjør så lenge jeg ikke har vinduet oppe, dessuten så er nesten ingen hjemme. 😄 Hamring og slikt venter jeg med til hverdagen av gammel vane, men ellers så har jeg både vasket klær og støvsugd i dag med terrassedøra åpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Avskaff dette tullet..🤦‍♀️

Anonymkode: 25bcb...bfe

Ja ikke sant, avskaff dette tullet for de av dere som ikke tror, så kan dere få lov til å jobbe som normalt når det er påske  :)

Dere ateister nyyyter rød-dagene dere også, så klapp igjen.

Anonymkode: 30fdc...dd9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en nabo som er veldig religiøs og veldig patriotisk og veldig glad i tradisjonelle regler. Da jeg lot flagget henge ute på verandaen litt for lenge på 17 mai så kom han og tok det ned for meg. Bråker jeg på en søndag eller en annen religiøs rød dag så får jeg en melding om at jeg visst har glemt hvilken dag det er. 

Gidder ikke lage dårlig stemning på trass. Når det betyr mere for ham at jeg ikke henger ut tøy, enn det betyr for meg å henge ut tøy. Så skal han få viljen sin. 

Men må du vaske tøy og henge ut så gjør du det 

Anonymkode: 66b66...53f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (6 timer siden):

Vaske klær og annet lite støyende husarbeid er helt ok, men ikke heng ut tøyet til tørk. 

Joda. Man kan fint henge det ut. Kun religiøse som bryr seg, så det gjør ikke noe.

Anonymkode: 6ef52...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på å vaske/ henge opp tøy som noe som forstyrrer helligdagsfreden.. bor i blokk, men det er ganske lydtett. Jeg vasker når det er fullt i kurven, om det er på en tirsdag eller søndag er det samme!

Blir noe helt annet med f.eks snekring og diverse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tull.

Anonymkode: d2baa...e22

Kommer an på hvor en bor. Her er det veldig klar regel på at det ikke er lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Det kan virke forstyrrende for forbipasserende kirkegjengere.. var forklaringen da det var forslag om å fjerne den regelen her jeg bor. Så det ble nedstemt og regelen består, så ingen blir forstyrret hvis de går forbi og ser opp på verandaen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På motsatt side så er det mange som setter pris på stillhet, ferie eller overtidsbetaling. Tror det er viktigere en historiene fra kristendommen for folk flest.

Anonymkode: 9c068...215

Folk skjønner visst ikke slik lenger. Sukk! Hverdagen er stress og mas og litt fred i helger og høytider er veldig kjærkomment. Og så er mange slik i dag at man skal ikke pynte, man skal ikke lage ekstra god mat og man skal ikke slappe av . Man skal peise på hele uka og hele året til man stuper. Hva slags liv er det vi lager oss? 

Anonymkode: e0b0f...e45

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Julaften er da ikke en helligdag engang. Pigg i vei!

Anonymkode: ccd2e...59d

Det er etter loven forbudt å støye på helligdager fra 00–24. I tillegg skal det være helligdagsfred etter klokken 16.00 på påskeaften, pinseaften og julaften.

Så etter kl.16 så kan du ikke det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Folk skjønner visst ikke slik lenger. Sukk! Hverdagen er stress og mas og litt fred i helger og høytider er veldig kjærkomment. Og så er mange slik i dag at man skal ikke pynte, man skal ikke lage ekstra god mat og man skal ikke slappe av . Man skal peise på hele uka og hele året til man stuper. Hva slags liv er det vi lager oss? 

Anonymkode: e0b0f...e45

Denne forstod jeg ikke.

Jeg tok unna alt av klesvask og mye husvask på torsdag. I går ryddet jeg mange skap og skuffer, og i dag har jeg en liste over ting som skal vaskes. Vi har også tatt unna mye utendørs den siste uka.  

Jeg har god tid, koser med meg en god podcast på øret, og det er mange timer igjen av dagen da jeg har fri. 

Det gjør at jeg møter neste uke helt ajour. I stedet for å stupe inn i hverdagen og måtte vaske klær på kveldstid, eller lete etter ting i rotete og overfylte skuffer. 

Anonymkode: 698e1...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ateist selv, men respekterer «helligdagsfreden» likevel.

Hadde det ikke vært for de som tror på jesus hadde det ikke vært så mange fridager nå på våren, og jeg liker ekstra fridager på våren🙃

Anonymkode: d265f...e3c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langfredag er en av årets helligste dager. Jeg vasket ikke klær i går. Å henge ut klær i går var uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...