Gå til innhold

Ulcerøs kolitt/Crohns

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står mellom diagnosene som nevnt ovenfor, legene er ikke sikre i sin sak enda. Jeg har spurt overalt (føles det som ihvertfall) om det finnes spesifikke dietter å forholde seg til ved disse diagnosene. Noen sier jeg skal spise ditt og holde meg unna datt, mens andre sier tvert om at jeg skal spise datt og holde meg unna ditt. Sukk... :tristbla:

Finnes det noen der ute som virkelig har peiling på dette? Jeg har selvfølgelig "følt meg frem" med diverse matvarer, men jeg skulle gjerne hatt en så komplett diett som mulig.

Skrevet

Hei :)

Jeg har egentlig ikke så mye peiling på dette selv, men har en bekjent som har ulcerøs kolitt. Han har fått beskjed om at han bare må prøve seg frem med maten. Det er visst vanskelig å sette opp en bestemt diett fordi folk reagerer forskjellig på forskjellige ting.

Skrevet

Dette tror jeg legene vet lite om. Selv har jeg UC men er også laktoseintolerant. Dette sider legen ikke har noen sammenheng, men det er jeg overbevisst om at det er. Fikk diagnosene bare med et til to års mellomrom. Jeg tror du må føle deg frem her, siden det er lite forsket på dette med mat og UC og Chron. Håper du får medisiner som roer tarmen din, og da skal du klare å spise det meste. Tror jeg.

Gjest fast bruker i.i.
Skrevet

Min erfaring er at man etter en tid selv finner ut hva som er bra og ikke bra for en. Det sa legene til meg også. Men jeg tror likevel det er noen felles matvarer som fungerer relativt dårlig på kropper som har disse sykdommene:

kaffe

alkohol

sterkt krydret mat

mye sukker

mye fett

Selv har jeg ingen problemer med laktose, men dersom du har det, vil jeg sterkt anbefale å bruke kalsiumtilskudd fast. Jern og folat er også noe mange mangler, men du må selvsagt få sjekket ut om du mangler dette før du tar det i ekstra doser :)

Skrevet

Tanten min har masse peil på dette tror jeg... Hun har brukerkonto her, kan høre om hun gidder å skrive noen ord

Skrevet

Hei!

Jeg har også Ulcerøs kolitt og laktoseintoleranse, som en annen over her. For mindre enn ei uke siden hadde jeg en avtale med en ernæringsfysiolog, og vi snakket om kosthold generelt. Hun sa at ikke fantes noen spesielle kostråd for UC og Crohns, men at generelle råd gjaldt. Det vil si et variert kosthold. For min del kunne hun anbefale mye fiber, spise frukt og grønnsaker som jeg tåler (og kokte grønnsaker er bedre enn ingen grønnsaker), prøve syrnede melkeprodukter (som det gjerne er lite laktose i) og spise lite, men ofte!

Dessuten anbefalte hun at jeg skulle ta tran og omega 3, samt fettløselige vitaminer (fordi jeg også har skleroserende kolangitt i forbindelse med UC).

I perioder med diare er det derimot lurt å spise lettfordøyelig mat som loff, ris, bananer og unngå melk, feit og sterkt krydret mat.

Ellers er det bare å prøve seg fram, selv merker jeg at jeg tåler feit og sterkt krydret mat dårlig uansett, samt mat med kunstige søtningsstoffer og tungt fordøyelige grønnsaker som rå gulrot og kålrot, og dessuten tung mat som biff o.l.

Lykke til :klem:

Hilsen meg :)

Skrevet

Hm, ok. Tante sier dette i tekstmelding:

Det beste er å gå inn på LMF (Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer) sine nettsider. Der er det forskjellige fora for de forskjellige diagnosene. Masse bra hjelp å få!

Skrevet
Dette tror jeg legene vet lite om. Selv har jeg UC men er også laktoseintolerant. Dette sider legen ikke har noen sammenheng, men det er jeg overbevisst om at det er. Fikk diagnosene bare med et til to års mellomrom. Jeg tror du må føle deg frem her, siden det er lite forsket på dette med mat og UC og Chron. Håper du får medisiner som roer tarmen din,  og da skal du klare å spise det meste. Tror jeg.

Står fast på et medikament, Colazid 3000 milligram hver dag som vedlikeholdsdose. Ved utbrudd øker jeg dette til 6750 mg, samt at jeg starter opp med en hestekur kortison.

Jeg har også skjønt at det er lite forsket på dette, og det forundrer meg litt, siden det tydeligvis er en del som får denne/disse diagnosen(e).

En får bare fortsette å finne ut hva som duger og ikke for en selv! :sprettoy:

Skrevet
Hm, ok. Tante sier dette i tekstmelding:

Det beste er å gå inn på LMF (Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer) sine nettsider. Der er det forskjellige fora for de forskjellige diagnosene. Masse bra hjelp å få!

Hils snille tanta di og si takk fra meg! :ler:

Skrevet
Hei!

Jeg har også Ulcerøs kolitt og laktoseintoleranse, som en annen over her. For mindre enn ei uke siden hadde jeg en avtale med en ernæringsfysiolog, og vi snakket om kosthold generelt. Hun sa at ikke fantes noen spesielle kostråd for UC og Crohns, men at generelle råd gjaldt. Det vil si et variert kosthold. For min del kunne hun anbefale mye fiber, spise frukt og grønnsaker som jeg tåler (og kokte grønnsaker er bedre enn ingen grønnsaker), prøve syrnede melkeprodukter (som det gjerne er lite laktose i) og spise lite, men ofte!

Dessuten anbefalte hun at jeg skulle ta tran og omega 3, samt fettløselige vitaminer (fordi jeg også har skleroserende kolangitt i forbindelse med UC).

I perioder med diare er det derimot lurt å spise lettfordøyelig mat som loff, ris, bananer og unngå melk, feit og sterkt krydret mat.

Ellers er det bare å prøve seg fram, selv merker jeg at jeg tåler feit og sterkt krydret mat dårlig uansett, samt mat med kunstige søtningsstoffer og tungt fordøyelige grønnsaker som rå gulrot og kålrot, og dessuten tung mat som biff o.l.

Lykke til :klem:

Hilsen meg :)

Skulle egentlig bare sitere noe fra deg, men fant ut at nei, det fikk jeg ikke til gitt! :sjenert:

Jeg har holdt meg unna frukt og grønt i størst mulig grad jeg, fordi jeg har fått veldige mavesmerter når jeg har forsøkt å spise dette. Men selvfølgelig, noe må jeg jo få i meg! Det er dette med å prøve å feile da...

:roll:

Har også drukket en del Biola, dette synes jeg har gått greit.

Synes forøvrig det er kjempeinteressant å "dele" erfaringer med dere, og kanskje få tips fra dere! :klappe:

Gjest Fruktfat
Skrevet

svigerfar har m.a crohns, og han kan ikke ete fet mat, met om det er fordi han nesten ikke har tarmer igjen som kan fordøye det, eller om det er pga sykdommen, vet jeg ikke.

han eter lite og OFTE, mye syrnede melkeprodukter.

Skrevet

Ang frukt og grønt så spiser jeg aller mest bananer da, og ellers "enkle" ting som vannmelon o.l. Grønnsakene damper jeg som regel, da blir de enklere å fordøye enn hvis de er rå, så det går jo an å prøve. Damper f.eks. gulrot, broccoli og squash, tåler det godt da. Agurk, paprika og tomat går bra rå, men mais fordøyer kroppen min absolutt ikke :roll:

Ellers har jeg "hørt" (vet ikke hvor eller fra hvem) at sitrus ikke er godt for såre tarmer, så det holder jeg meg unna. Epler tåler jeg dårlig, i tillegg til at det kan gi luftplager. Biola skal være godt for tarmen, nå finnes også biola basert på juice (appelsin/mango og eple/pære) for oss som har laktoseintoleranse.

Husk at i dårlige perioder kan alle oppleve å få forbigående laktoseintoleranse, så da kan det være lurt å kutte ned på søt melk, brunost og prim.

Skulle nesten ønske det fantes et register der jeg kunne se hvordan jeg ville reagere på forskjellige matvarer, det er veldig slitsomt å gå rundt og lure sånn. Føler at jeg blir litt hemmet, tyr til "sikre" matvarer og må jobbe med å få til et variert kosthold. Men så lenge jeg føler meg bra er det det minste jeg kan gjøre ;)

Skrevet

Så godt å se at andre lurer på det samme som meg, og lever i samme uvisse... (ikke bra selvsagt, men bedre enn å være den eneste som lurer...).

Jeg og har en diagnose mellom UC og Crohns.

Har ikke fått noen kostholdsråd, bortsett fra å være forsiktig med for mye rå frukt og grønnsaker.

Selv har jeg ikke merket noe særlig forskjell om jeg spiser det ene eller andre...

Skrevet

Ellers har jeg "hørt" (vet ikke hvor eller fra hvem) at sitrus ikke er godt for såre tarmer, så det holder jeg meg unna. Epler tåler jeg dårlig, i tillegg til at det kan gi luftplager. Biola skal være godt for tarmen, nå finnes også biola basert på juice (appelsin/mango og eple/pære) for oss som har laktoseintoleranse.

Det om sitrus har jeg hørt også. Og slikt som eksempelvis epler, rå grønnsaker, erter, løk og andre ting som vanligvis "trigger" tarmene holder jeg meg også unna ved utbrudd.

Jeg har heldigvis ikke merket noe intoleranse for laktose eller noe, men jeg prøver å være forsiktig da. Det er trasig og måtte lete nesten i blinde for å finne ut av disse tingene, men som en klok sjel skrev oppi her et sted, vi reagerer jo forskjellig på ting.

:plystre:

Gjest Ingrid78
Skrevet

Jeg har Crohns. Og har prøvd meg på det meste. Det som fungerer på en, fungerer ikke alltid på en annen. Som for eksempel at hvis jeg spiser biola, blir jeg mye verre, mens jeg leser andre her som blir bedre. Og jeg kan spise masse frukt og grønt, både ukokt og kokt, uten problemer. Det er egentlig ingen spesiell diett som hjelper. Kun utprøvning. Men noen ting er ganske vanlig å reagere på. Som alkohol, kaffe, cola, sterke krydder, fett, sitrus osv. Det er rett og slett fordi det inneholder mye syre, og blir sterkt for tarmen å ta. Jeg anbefaler deg å ta omega 3. Enten en vanlig dagsdose, eller en dobbel hver dag. Dette fordi omega 3 er betennelsesdempende i tarmen. Det har ihvertfall hjulpet meg mye.

Skrevet

Ja, tanten min har også prøvd masse og kommet frem til det som funker for henne. Er masse hun ikke spiser, men hun er flink og lager ting fra bunnen av etc (f.eks. mandelbrød).

Gjest gjesten
Skrevet

Hei!

Jeg har også en bekjent som har UC. Har fikk beskjed av sin lege, at så lenge han tålte sterkt krydret mat, så var det kjempefint - da var det bare å spise masse av det.

Så de lærde strides kanskje om dette som så mye annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...