AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #1 Skrevet 15. april 2022 Hei har en baby som er veldig vanskelig å få øyekontakt med. Man må jobbe veldig for å fange oppmerksomheten hans og han flakker mye med blikket. Holdes han vendt utover er det nærmest umulig å møte blikket.Opplever å få best kontakt på stellebordet eller i babygymmen. Når man først får kontakt kommuniserer han med lyder og lager man grimaser så smiler han. Smiler flere ganger daglig men smilet sitter ikke så lett. Han liker veldig godt nærhet og skal helst bæres og sover kun inntil en av oss. Responderer på trøst fra oss som foreldre. skal sies at han plages mye med refluks og gulping. Han er på nedre del av vekstkurve og vi jobber hardt for å opprettholde vekten. Det som bekymrer meg er at jeg ser babyer på hans alder som gir mye mer kontakt og holder blikket lenge. Har vært på helsestasjon og er undersøkt av lege uten at man finner noe galt med synet hans. HS sier vi må gi det tid. Er det noen her som har liknende erfaringer og hvor der løste seg? Takk for svar Anonymkode: 590e6...22a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #2 Skrevet 15. april 2022 Slapp av Han er fortsatt kjempeliten. Gi det en mnd eller to til, så skal du se at det er en helt annen baby. Min første var også sånn. Han tok bare utviklingen i en litt annen rekkefølge. Anonymkode: f2638...3cd 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #3 Skrevet 15. april 2022 Er sikkert ikke noen grunn til å bekymre seg så veldig, alle barn utvikler seg i forskjellig tempo. Men du bør kanskje være litt ekstra oppmerksom på, eller prøve å trene litt på det med øyekontakt. Kjenner meg veldig igjen i alt du skriver, mitt barn både smilte, lo og pratet, men festet ikke blikket ordentlig og ga ikke øyekontakt, og vi hadde også problemer med å få i han mat, pga han kastet opp omtrent alt han fikk. Fikk beskjed om at det var ganske vanlig når de var så små, men etter noen måneder så var jeg overbevist om at det var noe som ikke stemte. Etter grundige undersøkelser av syn og hørsel osv, fikk han diagnosen autisme når han var 2 år. Anbefaler at dere får undersøkt magen og spiserøret til babyen hvis han har problemer med maten, vi fikk diverse hjelpemidler som gjorde matingen enklere. Men lykke til, håper dere finner ut av det😊 Anonymkode: 06fc3...11c 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #4 Skrevet 15. april 2022 Takk for svar. Kjenner veldig på bekymring for autisme da dette med god øyekontakt er en såpass viktig milepæl. Vet at det fortsatt er tidlig, men om han spesielle behov ønsker jeg at det skal oppdages og at han får hjelp så tidlig som mulig. Er jo ikke det at vi ikke får kontakt i det hele tatt, mer at man må jobbe sånn for den. Skulle tro den kom mer spontant. Anonymkode: 590e6...22a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå