Gå til innhold

Oppvarming før styrketrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser enkelte begynner å løfte vekter før de varmer opp. Noen tar en økt på tredemølla etter de har løftet. Jeg føler jeg får mest ut av styrketrening når jeg har varmet opp godt først. Avslutter med å tøye ut etter styrketreningen. 

Er det noe riktig og galt her? 

Anonymkode: 464bb...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg går rett på. Man varmer bedre opp ved å aktivere musklene i øvelsene man skal ta, bare med lettere belastning i starten. En kardioøkt gjør at du blir varm, og mer peppet. Men kan også føre til skader da selve musklene ikke er varme. 

Uttøying er noe jeg kjører som egne øvelser innimellom. Har ingenting for seg å kjøre det etter hver økt, med mindre man synes det er komfortabelt. 

Anonymkode: e7496...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått beskjed av min PT og ta 15 min oppvarming på Elippsemaskinen før styrketreningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg varmer også opp på ellipsemaskin før vekter og så blir det en runde på tredemølla på slutten av økta.

Anonymkode: c6421...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører 5-10 minutter på enten mølle/sykkel/romaskin, og så 15 min dynamisk oppvarming. Da går det i blant annet knebøy, scapula pushups, pullups, og denne:

67C67EBD-D9B4-467A-9466-CFF0C6597221.png

Anonymkode: 5d5d8...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser enkelte begynner å løfte vekter før de varmer opp. Noen tar en økt på tredemølla etter de har løftet. Jeg føler jeg får mest ut av styrketrening når jeg har varmet opp godt først. Avslutter med å tøye ut etter styrketreningen. 

Er det noe riktig og galt her? 

Det fornuftige er å alltid ha med noen oppvarmingssett i øvelser som trener muskler som ikke er brukt i styrkeøkta enda. Generell oppvarming på mølle og ellipsemaskin er ikke nødvendig, men mange liker det.

Det ufornuftige er å tøye hardt statisk før styrke, eller å kjøre lengre kondisjonsøkter rett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar. 

Får jeg ikke varmet opp ordentlig så blir økten min dårligere. Klarer ikke å løfte like mye og dårligere utholdenhet 🤔 Jeg varmer opp såpass at jeg er god og varm i hele kroppen. Men godt mulig noen enkle rep i styrkeøvelsen funker også. Skal prøve. 

Tøying på slutten synes jeg bare er digg. Samt roer kroppen ned etter treningen. Men kanskje prøve å tøye ut før styrketreningen. 

Hørt at noen påstår man får bedre effekt av styrketrening hvis man trener litt cardio etterpå. Kan det stemme? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. 

Får jeg ikke varmet opp ordentlig så blir økten min dårligere. Klarer ikke å løfte like mye og dårligere utholdenhet 🤔 Jeg varmer opp såpass at jeg er god og varm i hele kroppen. Men godt mulig noen enkle rep i styrkeøvelsen funker også. Skal prøve. 

Tøying på slutten synes jeg bare er digg. Samt roer kroppen ned etter treningen. Men kanskje prøve å tøye ut før styrketreningen. 

Hørt at noen påstår man får bedre effekt av styrketrening hvis man trener litt cardio etterpå. Kan det stemme? 

Ts

Hvis du skal tøye før styrketrening bør du velge dynamiske varianter. Statisk tøying reduserer prestasjon.

Oppvarmingssett er absolutt nødvendig når du når et visst nivå. Jeg skjønner at nybegynnere kanskje ikke ser behovet, men prøv å gjennomføre 130 kg benkpress uten å først ha hatt noen sett med stigende belasting for å komme inn i øvelsen. Det er ikke gunstig.

Utholdenhetstrening etter styrketrening gir ikke bedre effekt av styrketreningen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (15 timer siden):

Hvis du skal tøye før styrketrening bør du velge dynamiske varianter. Statisk tøying reduserer prestasjon.

Oppvarmingssett er absolutt nødvendig når du når et visst nivå. Jeg skjønner at nybegynnere kanskje ikke ser behovet, men prøv å gjennomføre 130 kg benkpress uten å først ha hatt noen sett med stigende belasting for å komme inn i øvelsen. Det er ikke gunstig.

Utholdenhetstrening etter styrketrening gir ikke bedre effekt av styrketreningen 😊

Takk 🙏

Prøvde i dag lett oppvarming hele kroppen, så noen lette øvelser på overkroppen samt dynamisk tøying før jeg trente overkroppen. Funket gull det 😀

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Takk 🙏

Prøvde i dag lett oppvarming hele kroppen, så noen lette øvelser på overkroppen samt dynamisk tøying før jeg trente overkroppen. Funket gull det 😀

Ts 

Supert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...