Humle Brumle Skrevet 15. april 2022 #1 Skrevet 15. april 2022 Har klær som trengs å rett å slett kastes. Kan man kaste det i sånne innsamlingsbokser som røde kors, Fretex osv.? Hvis ikke hvor kaster jeg det?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #2 Skrevet 15. april 2022 Du kan levere til gjenvinning hos hm, og få rabattkuppong👍🏻 Anonymkode: 093b1...96b 1
lemoncake Skrevet 15. april 2022 #4 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan levere til gjenvinning hos hm, og få rabattkuppong👍🏻 Anonymkode: 093b1...96b Kan man? Det visste jeg ikke. 👍😊
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #5 Skrevet 15. april 2022 I min kommune skal det til Fretex. Fretex vil egentlig ikke ha ødelagt tøy, men kommunen sier at Fretex har forpliktet seg til å ta det i mot. Det skal ikke i restavfall. Anonymkode: ce8da...063 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #6 Skrevet 15. april 2022 Ødelagte klær Sorteres som Tekstiler, klær og sko i ↴ Greit å vite Ødelagte tekstiler leveres til en tøyinnsamlingsboks eller nærmeste gjenvinningsstasjon. Skill gjerne i ulike poser, og merk posen med ødelagte tekstiler. Mange er usikre på hva de gjør med ødelagte tekstiler og informasjonen kan variere fra ulike aktører. Om ødelagte tekstiler havner i restavfallet kan de lage problemer på anlegg og skape store klimagassutslipp fra forbrenning (spesielt da mesteparten av tekstilene inneholder plast). I tillegg mister vi muligheten til å bruke tekstilene videre. Derfor leverer du fortsatt ødelagte tekstiler til tøyinnsamlingsbokser eller til gjenvinningsstasjonen, om ikke kommunen din har valgt en annen løsning. Det er ressurskrevende og miljøbelastende å produsere tekstiler. Uansett hva tekstilene er laget av, er det beste å levere de til gjenbruk når du ikke lenger trenger de. Tekstiler kan gå til ombruk, repareres, redesignes eller få nytt liv som noe helt annet. På denne måten utnytter vi materialene så lenge vi kan. Anonymkode: 6c7a5...1ef 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #7 Skrevet 15. april 2022 Så lenge de er tørre og luktfrie kan du pakke det i en pose merket «ødelagte tekstiler» og legge det i en kontainer for klesgjenvinning. Anonymkode: 2b344...e8d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #8 Skrevet 15. april 2022 Sjekk Sortere-appen eller nettsidene til avfallsselskapet, så finner du ut hva som gjelder der du bor. Anonymkode: bf49f...b1f
Humle Brumle Skrevet 15. april 2022 Forfatter #9 Skrevet 15. april 2022 Takk for svar, ser ut som jeg kan levere det inn til innsamlingsbokser
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #10 Skrevet 15. april 2022 Jeg mener jeg så en video fra Fretex (?) hvor de sa de ikke ville ha ødelagte klær? Anonymkode: 6ffc8...9ca
Humle Brumle Skrevet 15. april 2022 Forfatter #11 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg mener jeg så en video fra Fretex (?) hvor de sa de ikke ville ha ødelagte klær? Anonymkode: 6ffc8...9ca Det er et innlegg lengre opp i tråden som sier at de vil ikke ha det men at de forplikter seg til å ta det i mot. 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #13 Skrevet 15. april 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Så lenge de er tørre og luktfrie kan du pakke det i en pose merket «ødelagte tekstiler» og legge det i en kontainer for klesgjenvinning. Anonymkode: 2b344...e8d Hva menes med luktfrie? Nye og nyvaska klær lukter jo også. Anonymkode: 20afb...6ea
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #14 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan levere til gjenvinning hos hm, og få rabattkuppong👍🏻 Anonymkode: 093b1...96b Uansett merke? Anonymkode: 14cb6...dac 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #15 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ødelagte klær Sorteres som Tekstiler, klær og sko i ↴ Greit å vite Ødelagte tekstiler leveres til en tøyinnsamlingsboks eller nærmeste gjenvinningsstasjon. Skill gjerne i ulike poser, og merk posen med ødelagte tekstiler. Mange er usikre på hva de gjør med ødelagte tekstiler og informasjonen kan variere fra ulike aktører. Om ødelagte tekstiler havner i restavfallet kan de lage problemer på anlegg og skape store klimagassutslipp fra forbrenning (spesielt da mesteparten av tekstilene inneholder plast). I tillegg mister vi muligheten til å bruke tekstilene videre. Derfor leverer du fortsatt ødelagte tekstiler til tøyinnsamlingsbokser eller til gjenvinningsstasjonen, om ikke kommunen din har valgt en annen løsning. Det er ressurskrevende og miljøbelastende å produsere tekstiler. Uansett hva tekstilene er laget av, er det beste å levere de til gjenbruk når du ikke lenger trenger de. Tekstiler kan gå til ombruk, repareres, redesignes eller få nytt liv som noe helt annet. På denne måten utnytter vi materialene så lenge vi kan. Anonymkode: 6c7a5...1ef Hvordan skal man gjøre det uten bil? Anonymkode: 14cb6...dac 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #16 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan skal man gjøre det uten bil? Anonymkode: 14cb6...dac Bær posene med armene og gå med føttene til nærmeste innsamlingsboks. Eventuell gå med de samme føttene på en buss som tar deg nærmere til en innsamlingsboks. Oppsummert; man bruker armer og beina. Anonymkode: 2688a...ea8 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #17 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Bær posene med armene og gå med føttene til nærmeste innsamlingsboks. Eventuell gå med de samme føttene på en buss som tar deg nærmere til en innsamlingsboks. Oppsummert; man bruker armer og beina. Anonymkode: 2688a...ea8 🤣🤣 Så hvis jeg har mange gamle klær, skal jeg gå flere ganger? Det gidder jeg ikke. Anonymkode: 14cb6...dac
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #18 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 🤣🤣 Så hvis jeg har mange gamle klær, skal jeg gå flere ganger? Det gidder jeg ikke. Anonymkode: 14cb6...dac Har du ingen uff-containere i nærheten av f eks en matbutikk? Bare ta med en klespose hver gang. Jeg blir så satt ut av hvor makelige folk er. Du forstår vel etter å ha lest informasjonen det ble linket til ovenfor at klær i restavfall skaper masse merarbeid og kan ødelegge kvernene de har på søppehåndteringen? Anonymkode: 6c7a5...1ef 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #19 Skrevet 15. april 2022 Har du en HM butikk i nærheten så tar de imot utslitte klær. Max 2 bæreposer om gangen. Tror også Kappahl har begynt å ta imot. Sjekk det opp!! Anonymkode: d4a7c...47f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #20 Skrevet 15. april 2022 Hvis klærne er av plast så kaster jeg de i restavfallet. Anonymkode: 48ecf...829 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå