Gå til innhold

Lang rekke med blomsterkasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal lage blomsterkasser ute på plattingen. Den vil bli totalt ca 8-10 meter lang og vil ramme inn terrassen, hvor hver kasse er 80 cm lang. Jeg vil gjerne plante flerårige planter/blomster oppi. Er det noen som har forslag til hvilke stauder som kan brukes? Vil jo gjerne at det skal se harmonisk ut, og syns det er vanskelig å planlegge da den blir så lang. Det er sol der på formiddagen og frem til tidlig ettermiddag.

Anonymkode: 82279...500

Skrevet (endret)

Det er ofte litt vanskelig å få stauder til å overvintre i norsk klima når de står i kasser. Dette fordi kassen står over bakken, og blir skikkelig bunnfrossen. Det luner bedre for plantens røtter i jorda, i bakken. Du bør satse på å dekke til kassene godt om høsten med sekkestrie, for eksempel. Mye regn om høsten fryser hele jordklumpen i kassene til en stor frossen isklump, og dersom denne holder seg helt til våren, vil plantene slite om våren når sola begynner å varme dem i toppene. Isen i jorda gjør at plantene ikke kan trekke vann med røttene, og toppene som står i solen tørker inn og dør. Man bør derfor vanne ofte med lunkent vann om våren, inntil alt er tint opp. 

En vintergrønn staude jeg kan anbefale er rhododendron, en busk, som blomstrer fantastisk tidlig på sommeren. Slutten av mai, ut i juni, om jeg husker rett. De finnes i utallige sorter, noen dvergbusker, andre blir kjempestore. Du kan ha dverg-sortene i kassene. De beholder de grønne bladene vinteren gjennom. Blomstrer med enten hvite, gule, rosa, lilla eller røde blomster. Mye å velge i :)  Jeg har hatt flere rhododendron, og de er en tøff plante som tåler mye. OBS! De skal ha såkalt surjord. Dette får du kjøpt i egne sekker på hagesentere. Rhododendronen er en såkalt surjordsplante, som du kan ha noen egne kasser til. Er kassene store, kanskje du får plass til noen andre mindre surjordsplanter rundt i utkanten av de kassene med surjord i.

Jeg kan også anbefale en annen staude, en blomst (ikke busk) som tåler absolutt alt! Vanlig blomsterjord. Den heter storstjerneskjerm og er lett grårosa eller sterkt rosa. Flotte blomster. Vokser overalt og sprer seg lett. Finnes en mindre variant som heter bare stjerneskjerm også. Min erfaring med denne er at denne klarer du ikke å drepe 😄 Du trenger ikke kjøpe så mange, for de strør frø rundt seg etter avblomstring og året etter har du fullt av dem, så du må tynne ut og luke.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Storkenebb er flerårig og tåler det meste. Den er også bunndekkende og fyller kassene fort. Jeg hadde valgt en herdig variant av storkenebb og så fylt inn med sommerblomster innimellom for noe som blomstrer hele sesongen. 

Anonymkode: cd831...055

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mynte. Den blir ikke veldig høy, men lukter godt og blomstrer. Den er også fin for pollinerende insekter. Og så er det ikke mulig å ta liv av den. 

Anonymkode: 1c974...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje alunrot kan vurderes? Den trives godt i krukke, og det er den eneste planten jeg klarer å få til å overleve vinteren. 
https://spirea.no/2019/09/03/alunrot-trives-best-i-krukker/

Ifølge lenken er det visst sånn at de trives godt i skyggen, men de mørke typene tåler generelt sett sola bedre enn de lyse. De kommer i alle slags tenkelige farger, og er lett å kombinere. Avhengig av hvor du bor i landet, og hvor de plasseres, kan de være vintergrønne. 

Anonymkode: a0a9a...a04

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje alunrot kan vurderes? Den trives godt i krukke, og det er den eneste planten jeg klarer å få til å overleve vinteren. 
https://spirea.no/2019/09/03/alunrot-trives-best-i-krukker/

Ifølge lenken er det visst sånn at de trives godt i skyggen, men de mørke typene tåler generelt sett sola bedre enn de lyse. De kommer i alle slags tenkelige farger, og er lett å kombinere. Avhengig av hvor du bor i landet, og hvor de plasseres, kan de være vintergrønne. 

Anonymkode: a0a9a...a04

Det var et godt forslag jeg glemte å nevne! Ja, alunrot er veldig tøff og jeg hadde den i herdighets-sone 3-4.

Jeg hadde den mørkt vinrøde som vises på øverste bildet i linken din. Min sto i opphøyd bed da, men den var veldig tøff og overlevde alle vinterne så lenge jeg bodde der. Bladene sto røde hele vinteren, men var ganske slappe av kulda og lå litt ned mot bakken, men kom seg igjen på våren. Den visnet altså ikke helt ned om vinteren som mange planter gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Markjordbær overlever alt hos meg. Du kan også prøve marikåpe, akeleie, herdige iris, og bispelue, avhengig av klimasone. 

Anonymkode: 8838c...632

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...