Gå til innhold

Ville dere flyttet ? Distanserte naboer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet fra leilighet i byen til stor enebolig i villastrøk. Med første øyekast virket det nye livet som en innertier, men nå når det har gått noen år så ser jeg flere negative aspekter. Hvilket jeg tror bidrar til en følelse til at hvertfall jeg ikke trives så godt her.

Vi er altså et par som flyttet med ett barn , nå har vi to. 

Arkitekturen er bygget opp slik at folk har store hager på baksiden, men det daglige «hei», hvordan går det, «smalltalk» blir totalt borte. Hverken meg eller mannen er veldig glad i å renne ned folk med smalltalk men hvertfall jeg innser at i et nabolag der man nesten ikke er på hils - selv med naboer på samme alder med barn , så blir det litt for distansert. Vi har oppsøkt lekeplasser i helgene men det er få/ ingen der da. Å dra ut på lekeplass på ettermiddagen etter at ungene har vært lange dager i bhg og vi på jobb orker vi ikke da vi ønsker å spise middag + roe ned før kvelden de få timene man har til det . 

innspill? Er det håp? 

Anonymkode: 2cb97...fe5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke barn i samme bhg? Kan du bli kjent med de voksne på den måten? 

Anonymkode: 4ae60...8ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere bodd der lenge? Andre arenaer dere treffer naboer, ved henting/levering f.eks?

vi bor i enebolig i boligfelt, lite kontakt med naboer. Men de få gangene i løpet av et år at vi treffer på dem så sier vi hei eller slår av en prat. 
En gang rulla ballen under verandaen til naboen og det ble slik at jeg måtte hente den og vi slo av en prat. En annen gang løp det ene barnet til naboer med jevngamle barn og begynte å skli i sklia deres, jeg kom etter og de lekte en stund mens vi voksne pratet. Nå når covid er omtrent over tenkte jeg å arrangere en familiedag på lekeplassen med griller, kubb og yatzy med store terninger. Da kan man grille og prate. Vi har bodd her i 5 år.

Anonymkode: 2b9bd...2f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

har bodd her ca i 3 år. Covid slo inn ikke lenge etter vi flyttet så det har preget mye - ikke minst med tanke på at barnehagen tidligere hadde foreldresamlinger osv - hvilket vi da ikke har fått mulighet til å være med på. De få møtene jeg har vært på i bhg har vært utrolig positivt med omtrent 100% hyggelige og åpne foreldre som det var lett å prate med. Noen av de er naboer (dog litt lenger nedover i gata).

De nærmeste naboene (som jeg skulle ønske jeg hadde et mer naturlig forhold til.)  har barn i andre bhg, (er mange bhg her..) og/ eller har skolebarn. 

Anonymkode: 2cb97...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Virker litt overkill å flytte bare fordi nabolaget ikke er sosialt nok, spesielt nå rett etter covid.

Anonymkode: 6d4dc...22e

• Liker 13
Skrevet

Jeg tror jeg hadde ventet litt, som AB skriver over her, det er rett etter covid. La sommeren komme og det sosiale få komme tilbake igjen 😊

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ønsker kontakt med andre voksne i nærområdet bør du ta verv. Sitt i su i bhg feks, da er det naturlig å slå av en prat med de andre representantene. Når barnet begynner på en aktivitet, så sitt på tribunen eller venterommet. 

Vær ute i gata og sykle, eller tegn med kritt, plutselig kommer det andre og henger seg på.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir lettere når de begynner på skolen, da begynner de jo ofte med barna i samme gate.  

Mn flytter man til et villastrøk må man forvente "høye hekker". Jeg kommer derfor til å lete etter en mindre enebolig i et litt tettere nabolag for jeg liker den samhørigheten det gir å se folk "over postkassa". 

Anonymkode: f6ffc...66c

Skrevet

Det ER ikke så sosialt når barnet bare går i bhg

Men, det dere KAN gjøre, dere som har stor hage, er å lage et opplegg i hagen. Med feks husker, klatrestativ, hytte, og masse gøy for barn. litt som en lekeplass. inviter på besøk. ha stor kanne med kaffe framme og sitteplass for foreldre. barna leker og foreldre får puste litt. Da vil barnet få venner og mange fine minner. 

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er ofte litt sånn at store hager gjør at man oppholder seg på egen eiendom og ikke ute på felles lekeplass. Fordelen med stor hage er at det er god plass til å invitere venner som ikke nødvendigvis bor i nabolaget på besøk og ha sosiale samlinger med familie. Så dere må bare tenkte nøye på hva som er viktig for dere. 

Det mest sosiale stedet jeg har bodd var i et område med rekkehus. Små hager og barn som brukte felles lekeplasser og voksne som snakket over de lave hekkene. Ulempen er jo at man kan risikere å få en dårlig nabo eller at nabolaget består av eldre uten barn. 

Men jeg ville også latt sommeren gå og finne ut hvordan det er når korona er litt mer over. Vær flink til å si hei og smile og hvis dere har naboer med barn på samme alder, inviter til leking og kaffe.

• Liker 2
Skrevet

Hvis ungene er på samme alder, går det vel an å invitere dem over til å leke med dine? Selv om dere knapt nok er på hils i utgangspunktet. Kan ikke tenke meg til at noen tar det ille opp.

AnonymBruker
Skrevet

Høres deilig ut! Barna får venner på skolen og kommer til å løpe ned dørene deres når den tid kommer.

Anonymkode: 7acbc...d2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på nabolag.

Jeg elsker det å være på hils med naboene, uten å være omgangsvenner med dem, og ville ikke likt å hatt det annerledes. 

I dag har jeg sittet ute stort sett hele dagen, og jeg har hilst på fire naboer fra min egen terrasse.

Bare 10 sekunder med ordveksling: Hei, god påske!  Nydelig dag i dag. Kos dere videre.  

Det betyr så mye.

Men jeg sier som de andre, gi det litt tid.  Utesesongen har knappest begynt, og det vil sikkert bedre seg litt utover nå.  

Summeer skrev (5 timer siden):

Vær ute i gata og sykle, eller tegn med kritt, plutselig kommer det andre og henger seg på.

Dette er et veldig godt forslag 🙂

Anonymkode: d0484...a3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...