AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #41 Skrevet 15. april 2022 Blondie65 skrev (27 minutter siden): Nei, det gjør det ikke. Men kanskje du kan finne på noe som forhindrer hærverk i samarbeid med alarmselskapet? Kameraovervåking f.eks.? TS vet jo hvem det er som står bak dette Anonymkode: 972ea...5dd 2
Gjest Blondie65 Skrevet 15. april 2022 #42 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS vet jo hvem det er som står bak dette Anonymkode: 972ea...5dd Det handler om å få alarmer til å gå, lys til å bli slått på og ikke minst dokumentere overfor tafatt politi at det faktisk er vedkommende det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #43 Skrevet 15. april 2022 Blondie65 skrev (1 time siden): Det handler om å få alarmer til å gå, lys til å bli slått på og ikke minst dokumentere overfor tafatt politi at det faktisk er vedkommende det er snakk om. Jeg får inntrykk av at TS har mer enn nok bevis Anonymkode: 972ea...5dd 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #44 Skrevet 15. april 2022 Ta det høyere opp i systemene. Ta det også opp med lokalpolitikere og om mulig send også mail til justisministeren og andre som sitter i justiskomitteen. Dette handler om vold i nære relasjoner! Det er noe som liksom skal være på agendaen deres for tiden, spesielt etter at det har blitt begått 4 partnerdrap på meget kort tid. Antall drap i Norge går ned, men partnerdrap er på stedet hvil... Dette er et klassisk tilfelle av at man som kvinne ikke blir tatt alvorlig! https://www.dagbladet.no/nyheter/vurderer-anbefalt-kommisjon-tafatt-gjeng/75835800 Anonymkode: 5f0f2...e74 14 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #45 Skrevet 15. april 2022 Mer penger til politiet!!!! Nå!!! Anonymkode: 02140...227 1
Gjest Suzanne Skrevet 15. april 2022 #46 Skrevet 15. april 2022 (endret) Jeg har ikke satt advokat på saken. Jeg kan gjøre det ettersom jeg har "fri rettshjelp" i boks allerede. Jeg har nok bevis, skriftlig, over tid, bilder, trusler der han skriver at han ønsker å skade sønnen min, og alle jeg er glad i. Det hele handler om jeg er villig til å ta den helt ut, og opp videre i "systemet" (rettssystemet). Det er alltid en belastning å gjøre dette. Det tar mye energi. Jeg er i full jobb, er aleneforsørger, og har ansvar for mine syke foreldre. Jeg har egentlig nok med mitt. Det er derfor jeg lufter saken her. Det hjelper meg å lese alle kommentarene her. Jeg stoler på at noen av rådene hjelper meg. Takk. Endret 18. april 2022 av Suzanne for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #47 Skrevet 15. april 2022 Suzanne skrev (36 minutter siden): Jeg har ikke satt advokat på saken. Jeg kan gjøre det ettersom jeg har "fri rettshjelp" i boks allerede. Jeg har nok bevis, skriftlig, over tid, bilder, trusler der han skriver at han ønsker å skade sønnen min, og alle jeg er glad i. Det hele handler om jeg er villig til å ta den helt ut, og opp videre i "systemet" (rettssystemet). Det er alltid en belastning å gjøre dette. Det tar mye energi. Jeg er i full jobb, er aleneforsørger, og har ansvar for mine syke foreldre. Jeg har egentlig nok med mitt. Det er derfor jeg lufter saken her. Det hjelper meg å lese alle kommentarene her. Jeg stoler på at noen av rådene hjelper meg. Takk. Jeg forstår. Nå vet jeg ikke hvor lenge et forhold må vare for at det er vold i parforhold. Men hvis ditt forhold går innunder det, så får du gratis advokat. Bistandsadvokat er gratis. Går an å ringe til en å snakke med en og forklare alt, så vil de si til deg hvor sterk/svak sak du har. Jeg var og 100% aleine med mitt barn da jeg anmeldte min eks. Jeg ringte til bistandsadvokat og forklarte alt, fikk en tilbakemelding og fordøyde det. Fant ut det var viktig for meg å anmelde, selvom sjansen var stor for at den ble henlagt. Men for meg var det viktig å si ifra, få det dokumentert, slik at de da ser i fremtiden om andre skulle anmeldt «det har skjedd før». Og ikke minst sette grenser for meg selv og vise at man står opp for seg selv. Det var en ekstremt krevende situasjon og det tok lang tid. Men nå 1,5 år etter dom i lagmannsretten, ser jeg tilbake på den tiden at den var helt grusom, men fy fa*n så stolt av meg selv som tok den avgjørelsen. Hadde gjort det igjen. Ring til bistandsadvokat og drøft saken så får du et bilde over helheten❤️ Anonymkode: e7ba1...942 5 8 1
n_97 Skrevet 15. april 2022 #48 Skrevet 15. april 2022 Hvis du ikke har gjort det, så påklag alltid henleggelsene. Har du råd, snakk med et privat sikkerhetsfirma. Siden det er barn involvert, be om en samtale med barnevernet eller liknende instans om avlastning og hvilke tiltak de kan tilby. 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #49 Skrevet 15. april 2022 Suzanne skrev (13 timer siden): Har jobbet i media selv, og ønsker ikke oppmerksomhet rundt meg selv. Av samme grunner som jeg ikke ønsker søksmål. Det vil bare slå tilbake på meg. Jeg er redd han kan finne på å drepe meg til slutt Det er jo ennå større grunn til å stå frem. Gjør det for deg selv og vis de andre som gjennomgår det samme at dette skal frem i lyset. Få Norge med deg i kampen! Jeg støtter deg! Anonymkode: a9858...024 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #50 Skrevet 15. april 2022 Jeg hadde nok vurdert hjelp andre steder dersom staten ikke gjør oppgaven sin. Mitt liv er viktigere. Anonymkode: 29554...9e4 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #51 Skrevet 16. april 2022 Suzanne skrev (16 timer siden): Hvilken ledelse? Ledelsen i lokalpolitiet? Sentralpolitiet? Politmesteren? Politidirektoratet? Staten v politikerne? Henleggelse av straffesaker kan påklages til statsadvokaten. De har omgjort lignende henleggelser før, ref. medias sak om hun som måtte flytte fordi hun ble stalket av en psykisk syk mann. Anonymkode: 0709c...b88 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #52 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Henleggelse av straffesaker kan påklages til statsadvokaten. De har omgjort lignende henleggelser før, ref. medias sak om hun som måtte flytte fordi hun ble stalket av en psykisk syk mann. Anonymkode: 0709c...b88 Min sal ble henlagt. Men etter klage til statsadvokaten så tok de den opp igjen og der ble dom i saken til slutt. Man må alltid klage! Anonymkode: e7ba1...942 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #53 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Min sal ble henlagt. Men etter klage til statsadvokaten så tok de den opp igjen og der ble dom i saken til slutt. Man må alltid klage! Anonymkode: e7ba1...942 Hjelper det å klage til statsadvokaten hvis naboen har blitt anmeldt flere ganger for trusler, men det gjøres ingenting med det? Anonymkode: 972ea...5dd
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #54 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hjelper det å klage til statsadvokaten hvis naboen har blitt anmeldt flere ganger for trusler, men det gjøres ingenting med det? Anonymkode: 972ea...5dd Det vet ikke jeg. Jeg vet ikke hva bevis som er i saken og hva de har etterforsker. Men slik jeg tolket ts, så var saken henlagt pga dårlig kapasitet. Klager man sammen med advokat så er det godt mulig den blir tatt opp igjen. Så lenge det er bevis, så kan alt klages på. De trenger bare vite om den som er anmeldt er skyldig eller ikke. Trusler er straffbart det og. Anonymkode: e7ba1...942 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #55 Skrevet 16. april 2022 Minner om denne saken, når noen først er besatt på å ta deg så er det lite de kan gjøre tydeligvis https://www.nrk.no/vestland/xl/kvinna-i-bjornafjorden-har-i-to-ar-blitt-forfolgt-av-framand-mann.-no-ma-ho-flytta-fra-bygda-1.15482676 Anonymkode: f0526...1a4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #56 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Minner om denne saken, når noen først er besatt på å ta deg så er det lite de kan gjøre tydeligvis https://www.nrk.no/vestland/xl/kvinna-i-bjornafjorden-har-i-to-ar-blitt-forfolgt-av-framand-mann.-no-ma-ho-flytta-fra-bygda-1.15482676 Anonymkode: f0526...1a4 Grusom sak. Stakkars dame. Rettssystemet er slik, det som kommer frem i salen er ikke nok til å ta ut tiltale. Men rart han ikke fikk konsekvenser på brudd på besøksforbud. Det burde straffes, når det er 100% sikkert bevist. Men de andre tingene er ikke straffbart, selvom det er grådig skummelt å oppleve. Anonymkode: e7ba1...942 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #57 Skrevet 16. april 2022 Du skriver du bor på bakkeplan. Har du egen inngang? Min ex dukket stadig opp, men da jeg fikk boligalarm med stort kamera utenfor døra hjalp det. Voldsalarm er også lurt. Den fungerer som en mobil på høytaler så politiet kan snakke direkte til voldsmann. Anonymkode: a6478...673 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #58 Skrevet 16. april 2022 Kjære TS. Jeg jobber selv i politiet og blir både trist og opprørt av å lese historien din. Dessverre er politiets kapasitet sprengt mange steder, og det fører til at ufattelig mange saker henlegges nettopp på grunn av manglende kapasitet. Når det er sagt: Saker med alvorlig/gjentatt vold, trusler og brudd på besøksforbud skal prioriteres. For meg høres det ut som du har gjort mye riktig så langt. Noen konkrete råd fra meg er følgende: - Anmeld hvert eneste brudd på besøksforbudet. Ring gjerne politiet direkte når han møter opp/ringer/tar kontakt på annen måte. Har de ledig patrulje, kan de sende en. Gjentatte brudd på besøksforbud er pågripelsesgrunn og SKAL prioriteres. Når det blir anmeldt i ettertid er det nok enklere å henlegge enn hvis du ringer i det han kontakter deg - da har strengt tatt politiet en plikt til å gripe inn og stoppe ham. - Fortsett å anmelde alle trusler og lignende. Vær konkret på tid, sted og innhold. Legg ved dokumentasjon. Vet ikke hvor mange ganger du har vært fysisk på politistasjonen eller om du stort sett sender inn skriftlige anmeldelser? Personlig oppmøte kan gi saken et ansikt og vise bedre den fortvilelsen du opplever. - Snakk med påtalejuristen i saken(e). Det er han/hun som henlegger saken. Dette kan også bidra til å ansvarliggjøre og gi deg en tydeligere stemme. Det er vanskeligere å avvise en fornærmet man har hørt fortvilelsen til enn en man «bare» har lest noe fra. - Klag på henleggelser. Her kan det kanskje lønne seg å få hjelp av en advokat med erfaring innen strafferett. Da kommer argumentene klart og tydelig frem, og advokaten kan vise til hvorfor henleggelsen ikke kan begrunnes med manglende kapasitet. Klagen behandles av statsadvokaten med ansvar for det aktuelle distriktet. Får du tydelig frem omfanget og alvorligheten av det du er utsatt for, samt de plagene og utryggheten du må tåle nå, kan det godt være de omgjør henleggelsen. Dette var det jeg kom på nå. Nå har vi selvfølgelig bare hørt din side av saken og vet ikke hvilke vurderinger som er gjort rundt henleggelsene. Slik du forklarer saken er det imidlertid vanskelig for politiet å begrunne at de ikke skal hjelpe deg videre. Anonymkode: 0709c...b88 12 2 15
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #59 Skrevet 16. april 2022 Har ingen gode råd, men ønsker deg lykke til, TS. Du er tøff! Blir veldig opprørt over at man skal måtte føle seg utrygg i eget hjem over lang tid, det sliter på en. ☹️ Anonymkode: 73bd5...9af 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #60 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjære TS. Jeg jobber selv i politiet og blir både trist og opprørt av å lese historien din. Dessverre er politiets kapasitet sprengt mange steder, og det fører til at ufattelig mange saker henlegges nettopp på grunn av manglende kapasitet. Når det er sagt: Saker med alvorlig/gjentatt vold, trusler og brudd på besøksforbud skal prioriteres. For meg høres det ut som du har gjort mye riktig så langt. Noen konkrete råd fra meg er følgende: - Anmeld hvert eneste brudd på besøksforbudet. Ring gjerne politiet direkte når han møter opp/ringer/tar kontakt på annen måte. Har de ledig patrulje, kan de sende en. Gjentatte brudd på besøksforbud er pågripelsesgrunn og SKAL prioriteres. Når det blir anmeldt i ettertid er det nok enklere å henlegge enn hvis du ringer i det han kontakter deg - da har strengt tatt politiet en plikt til å gripe inn og stoppe ham. - Fortsett å anmelde alle trusler og lignende. Vær konkret på tid, sted og innhold. Legg ved dokumentasjon. Vet ikke hvor mange ganger du har vært fysisk på politistasjonen eller om du stort sett sender inn skriftlige anmeldelser? Personlig oppmøte kan gi saken et ansikt og vise bedre den fortvilelsen du opplever. - Snakk med påtalejuristen i saken(e). Det er han/hun som henlegger saken. Dette kan også bidra til å ansvarliggjøre og gi deg en tydeligere stemme. Det er vanskeligere å avvise en fornærmet man har hørt fortvilelsen til enn en man «bare» har lest noe fra. - Klag på henleggelser. Her kan det kanskje lønne seg å få hjelp av en advokat med erfaring innen strafferett. Da kommer argumentene klart og tydelig frem, og advokaten kan vise til hvorfor henleggelsen ikke kan begrunnes med manglende kapasitet. Klagen behandles av statsadvokaten med ansvar for det aktuelle distriktet. Får du tydelig frem omfanget og alvorligheten av det du er utsatt for, samt de plagene og utryggheten du må tåle nå, kan det godt være de omgjør henleggelsen. Dette var det jeg kom på nå. Nå har vi selvfølgelig bare hørt din side av saken og vet ikke hvilke vurderinger som er gjort rundt henleggelsene. Slik du forklarer saken er det imidlertid vanskelig for politiet å begrunne at de ikke skal hjelpe deg videre. Anonymkode: 0709c...b88 Anmeld, klag... Når man har gjort det flere ganger uten å få hjelp, gir man opp rett og slett, føler seg maktesløs. Man står helt alene. Redd for reaksjon fra den man har anmeldt. Så det er ikke bare bare å anmelde. Naboen som har truet meg lever sine beste dager. Jeg, derimot, lever i frykt og har fått en angstlidelse. Hvorfor skal det være sånn? Anonymkode: 972ea...5dd 1 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå