Gå til innhold

Vet alle som jobber innenfor NAV alt om meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høres sikkert sykt paranoid ut men lurer oppriktig på om det er slik at ALLE som jobber i NAV har rett til å se personlige opplysninger om en enkelperson? Eller er det kun saksbehandler som har rett til innsyn? Jeg har en psykisk diagnose som av en eller annen grunn noen på jobben har fått vite helt uten at jeg har nevnt det selv.. Så er noen som har sagt det uten at jeg vet hvem som har sagt det. Denne personen som har fått vite det tror jeg kjenner noen som jobber i NAV. Nå er jeg bekymret for at taushetsplikten er blitt brutt men jeg vet ikke hvem på NAV som eventuelt har brutt den hvis det er det som har skjedd.. Hva ellers kan være grunnen?

Kjenner jeg er litt lei meg nå for dette var en diagnose jeg ikke ville skulle komme ut i omgangskretsen, men nå blir det vel et samtaleemne på jobb..

Anonymkode: 2880b...c65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er kun folk som har deg som klient som kan se dine NAV papirer på lik linje som det gjøres på sykehus.

Men, NAV ansatte har jo blitt anmeldt for å snoke i andres journaler de ikke skulle ha kikket på. Du kan jo be NAV om tilgangsloggen på din journal for slik at de kan sjekke om uvedkommende har snoket.

Anonymkode: 83a5a...20a

• Nyttig 1
Skrevet

Jobber i NAV og kan svare på dette med sikkerhet. Alle som jobber i nav har ikke tilgang til alt om deg, men alle som jobber i nav har tilgang til relevant informasjon om deg. 

F.eks vil jeg kunne se at det finnes sak om sykepenger, dagpenger om alle  men ikke nødvendigvis ha tilgang til å kunne åpne de dokumentene eller å se hva saken inneholder. Det avhenger hva jeg arbeider med og hvilke tilganger jeg har.

Tilganger er kun gitt for å utføre arbeid og helt spesifikt vil jeg ikke kunne se kommunikasjon i saker jeg ikke har noe med.

Men, alle som jobber i samme ytelse har samme tilganger. Så jeg vil kunne se hva alle min kolleger ser, i teorien. Men om jeg søker opp mennesker i hytt og pine vil det plukkes opp. Det er datasystemer som plukker opp hvis vi søker om noe som er ugreit. Og da kan jeg måtte forsvare mitt søk. 

Jeg har ikke selv vært borti at det har vært et problem, og usikker hvordan det fungerer. Men jeg vil jo se for meg at systemene gir en alarm dersom en som arbeider med pensjon er inne på en som er 20 år, eller dersom en som arbeider med arbeidssøkende er inne på personopplysninger til noen som ikke er arbeidssøkende eller mottar aap/dagpenger. Dette vet jeg ikke helt sikkert altså, kun antagelser. Men jeg vet at det er algoritmwr som skal varsle dersom jeg gjør uberettiget oppslag på personer. Og det får alvorlige konsekvenser dersom det plukkes opp.  Når det er sagt tror jeg nok jeg kunne slått opp alle klienter/brukere til mine kolleger uten at det ville medført noe 

AnonymBruker
Skrevet

Ok takk for svar :) 

Ts

Anonymkode: 2880b...c65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...