Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
En undersøkelse i 18 land viser at det blir flere mord, kjønnssykdommer og aborter jo flere religiøse det er i et samfunn, det er forskeren Gregory S. Paul som legger frem disse resultatene i tidsskriftet Journal of Religion and Society, skriver Aftenposten. Han har funnet sammenhenger som viser at religiøse demokratier – altså moderne demokratier hvor en høy andel av befolkningen er religiøse – har flere sosiale problemer enn samfunn som i stor grad består av agnostikere og ateister.

Norge scorer bra i sammenligningen. Sammen med Japan og Frankrike og våre skandinaviske naboer er befolkningen her blant de minst religiøse, og vi har færrest sosiale problemer. I motsatt ende av skalaen ligger USA.

Med unntak av Japan, har alle landene i undersøkelsen kristendommen som største religion. Ingen av landene har islam som hovedreligion.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/03/448287.html

Dette kan jeg i grunnen godt forstå. Hvis kristne får en for sterk dominans på et sted så blir tabuer særlig rundt sex sterkere. Seksualundervisning og prevansjonsundervisning blir mer tabu og som resultat for man flere uønskede graviditeter og selvsagt økning i kjønssykdommer - og siden barn utenfor ekteskap mer tabu blandt kristne så vil aborttallet bli høyere. (bare ta president Bush og hans nye avholdenhetslære som har floppet)

Her kan man også se hvorfor kristendom er undertrykkende og unaturlig for folk flest. Kristendommen og de kristne har altid hatt et anstrengt forhold til sex. Dette kommer best til utrykk i saker som abort og prevansjon. Når abort og prevansjon blir forbudt eller tabutisert så vil dette selvsagt legge større bånd på menneskene. Man blir tvunget inn i en ramme. Samtidig vil det medføre flere uønskede svangerskap og aborter. Slik sett blir det dobbelt negativts når det i tilegg blir undertrykkende

Dette er paradokset med kristen seksual-moral. Man får motsatt effekt enn det intensjonen er

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og religion er eneste variabel her?

SS

Ja, hvorfor virker de som vil rakke ned på kristendommen så håpløst dumme?

Hvor er det blitt av de som det ble sammenlignet med?

Du får ha meg unnskyldt Gjest, men jeg tror at han kanskje ikke forstod et så vanskelig uttrykk.

Gjest TomKrus
Skrevet
Og religion er eneste variabel her?

SS

Nei, det er nok flere, og forskningen er publisert i et relativt annerkjent tidsskrift. Så dere skal ikke se bortfra at konklusjonene fra rapporten er litt tabloidiserte.

Men et interessant fenomen, for meg iallfall, er at religion ikke virker spesielt dempende på amoralsk adferd, derfor finner jeg det litt merksnodig at vi fortsatt klamrer oss til den som en moralsk rettesnor. Det virker som om vi har kommet opp med noe mer gangbart her oppe i nord, med en kombinasjon av norsk-sosialdemokratisk likhetstenkning og en sekularisering av Jesu sine humanistiske sider.

Dogmebastert moral vil aldri gå bra, da den vil komme i konflikt med utviklingen i samfunnet ellers, og vi ender opp med en herlig suppe av dobbeltmoral.

Skrevet
Dogmebastert moral vil aldri gå bra, da den vil komme i konflikt med utviklingen i samfunnet ellers, og vi ender opp med en herlig suppe av dobbeltmoral.

Moral vil aldri gå bra uansett, da moral og etikk ikke er gyldig.

Dog er det interessant å observere at venstresiden er innbitte motstandere av Kristendommen, samtidig som de med nebb og klør forsvarer Islam, og konsekvent behandler alle islamkritikere som potensielle rasister.

Politisk inkompetent de? :roll:

Skrevet

Tråden er ryddet for utenom snakk.

Remyline Moderator

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...