Gå til innhold

Svigermor og barnebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke egen familie som kan være alene i 2 minutter sammen med mitt barn. Min svigerbror har et barn som er 6 år og vårt barn er 3 år. Svigermor prioriterer alltid vår nevø for far er helt fraværende. Vi får sjeldent barnevakt og hjelp. Får bare beskjed at «dere kan ikke sammenligne dere med de som har alle foreldrene sine rundt seg». Nevøen vår har alle sine besteforeldre nært og de stiller opp hele tiden. Hun har han på overnatting 4 dager i uken og vår datter kanskje 1 gang i måneden. Hun syns han er veldig slitsom og er utslitt av å ha han så mye på overnatting. 
jeg kan med ærlighet si at jeg er sjalu over at hans mor får så mye hjelp fra alle besteforeldrene og vi har bare en som er «tilgjengelig». Kjenner også ekstra godt på det at jeg ikke har egne foreldre som fungerer normalt. Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? Har vurdert å søke ekstra besteforeldre, men redd familie skal bli fornærmet.

Anonymkode: 0e68d...111

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville søkt ekstra besteforeldre. Er grusomt å stå i en slik situasjon. Her har vi trukket oss unna svigermor selv pga hun alltid kommenterer noe negativt, største frekkasen som finnes, men jeg er godt fornøyd med ekstra besteforeldre. 

Anonymkode: 6852b...1fe

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Har du behov for barnepass 4 netter i uken?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv ikke behov for barnepass 4 netter i uka. Mener likevel det er unødvendig av min nevø’s mor å «oppta» bestemoren så mye. Det resultere jo i at bestemor er sliten, lei og ikke vil ha oss på besøk. Hadde vært fint å hatt noen som kan hente i barnehagen hvis vi jobber overtid, hvis vi må reise på sykehus/legetimer og andre ting. Når ho ikke har nevøen vår så vil ho ha barnefri og ønsker ikke oss på besøk. Ofte har hun han på overnatting og gir ansvaret til oss. Da må vi hente i barnehagen, gå ut å leke, lage mat og stelle. Hun er lei han i lengre perioder og gir ansvaret til oss. Vi er ofte sliten og blir utslitt av å måtte ta ansvar for et så krevende barn på toppen av alt. Beklager hvis dette er rotete skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Forsto jeg det riktig nå? Det er svogeren din som er fraværende, og ikke DIN mann? Det er svigerinnen din som ber din svigermor om barnevakt 4 netter i uken?

Og forstår jeg det riktig at svigermor sier ja til å passe nevøen din, men blir sliten, og ber mannen din om å hente og passe nevøen i stedet? Og han sier ikke nei? Og det er DU som må gjøre jobben, og blir sliten? Og ender opp med å trenge avlastning fordi mannen din gir deg masse ekstraarbeid med å passe en ekstra unge?

Anonymkode: 8c3e7...177

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke egen familie som kan være alene i 2 minutter sammen med mitt barn. Min svigerbror har et barn som er 6 år og vårt barn er 3 år. Svigermor prioriterer alltid vår nevø for far er helt fraværende. Vi får sjeldent barnevakt og hjelp. Får bare beskjed at «dere kan ikke sammenligne dere med de som har alle foreldrene sine rundt seg». Nevøen vår har alle sine besteforeldre nært og de stiller opp hele tiden. Hun har han på overnatting 4 dager i uken og vår datter kanskje 1 gang i måneden. Hun syns han er veldig slitsom og er utslitt av å ha han så mye på overnatting. 
jeg kan med ærlighet si at jeg er sjalu over at hans mor får så mye hjelp fra alle besteforeldrene og vi har bare en som er «tilgjengelig». Kjenner også ekstra godt på det at jeg ikke har egne foreldre som fungerer normalt. Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? Har vurdert å søke ekstra besteforeldre, men redd familie skal bli fornærmet.

Det er vel åpenbart at guttens foreldre sliter med noe. For bestemoren har jo det meste av den daglige omsorgen? Så her er det mer til historien enn du forteller. 

Anonymkode: 10d0e...1a2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

For en lei situasjon, men her ville jeg forsøkt å svelge den vonde følelsen. At barnet deres bar barnevakt en gang i måneden høres supert ut. Det er mer enn det vi har. At svigermor passer nevøen deres fire netter i uka hadde bekymret meg mer enn å gjøre meg sjalu. Hva gjør at de ikke mestrer hverdagen med barnet sitt? Det er jo svigermor som har hovedansvaret for dette barnet. Sjalusi er en vond følelse som bare spiser krefter. Har barnet ditt det fint? Har barnet ditt en god relasjon med sin farmor? Hvis ja, er alt fint tenker jeg. Det er jo du og mannen din som er foreldre OG som mestrer det daglige ansvaret det er å ha barn. Hvis jeg måtte velge å leve som din svoger eller deg, ville jeg ha valgt deg. ❤️

Anonymkode: 8f552...f4f

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forsto jeg det riktig nå? Det er svogeren din som er fraværende, og ikke DIN mann? Det er svigerinnen din som ber din svigermor om barnevakt 4 netter i uken?

Og forstår jeg det riktig at svigermor sier ja til å passe nevøen din, men blir sliten, og ber mannen din om å hente og passe nevøen i stedet? Og han sier ikke nei? Og det er DU som må gjøre jobben, og blir sliten? Og ender opp med å trenge avlastning fordi mannen din gir deg masse ekstraarbeid med å passe en ekstra unge?

Anonymkode: 8c3e7...177

Du har forstått det helt riktig. Min svoger ville aldri ha barn så han tar ikke ansvar for barnet sitt. Moren «brukte» barne for å kunne bli kjæreste med min svoger. dette funket selvfølgelig ikke

AnonymBruker
Skrevet

Er barnet deres på overnatting én gang i måneden? Det er faktisk ganske ofte. Vi har et barn på 2 år som er eneste barnebarn på begge sider, og som aldri har vært på overnatting alene. Vi har også veldig lite barnevakt. Vi får i grunn bare litt hjelp når det er krise. I tillegg sliter mannen min psykisk for tiden og kan ikke bidra med noe som helst, så jeg er praktisk talt alenemor. Allikevel syns jeg ikke det er så veldig problematisk. Jeg sover greit om natta og elsker å være med barnet mitt. 

Som andre er inne på, så er det på ingen måte normalt at et barnehagebarn sover hos bestemor 4 netter i uka, så det er åpenbart at det er noe som er veldig galt her. Det er ikke noe du skal være misunnelig på eller tenke at svigermor "brukes opp" som barnevakt, for antakelig er hennes bidrag helt nøyaktig for at barnet skal ha et godt liv. Jeg regner med at barnet deres har et godt liv allerede? 

Slik jeg forstår det er svigermor mor til den fraværende faren? I så fall er det jo også naturlig at hun prøver å kompensere for hans mangler.

Anonymkode: 43fae...384

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du vil belaste svigermor med enda en unge hun må passe på?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes barnevakt en gang i måneden er ganske ofte jeg da. Så ofte har vi aldri hatt barnevakt, ikke i nærheten en gang. Ellers bør du ikke synse for mye om at moren til din nevø "opptar" bestemoren så mye. Bestemor er voksen og kan selv ta ansvar for hva hun vil bruke tiden sin på og når hun er for sliten, det trenger du faktisk ikke bry deg om i det hele tatt. For øvrig høres det ikke normalt ut å overnatte hos bestemor fire dager i uken så jeg tenker som andre har nevnt at det ligger mer bak her som det er veldig spesielt å være misunnelig på. Du ser bare overnattingen og ser ikke hva de sliter med i bakgrunnen. Jeg forstår at du ønsker at ditt barn også skal ha hyppig og nær kontakt med bestemor, men du kan ikke bestemme hva hun skal prioritere. Jeg tenker at du må akseptere situasjonen slik den er og dessuten innse at barnevakt på månedlig basis tross alt er mye mer enn mange kan drømme om så det er på ingen måte synd på dere. Hvis dere ønsker å søke etter en reservebestemor så gjør det uten å ha dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: f3e43...9e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn sover der 1 gang i måneden kanskje. Da må vi også sove der for nevøen vår sover der. Guttens far er svigermors sønn. Selvfølgelig vil hun kompensere for at far er fraværende, men det går på bekostning av absolutt alt annet. Hvis svigermor plages med vår nevø, går det gjerne ut over vårt barn og oss. Hvis hun er sliten av han, så er det fordi vi er på besøk. Ikke fordi han andre nærmest bor der. 
barnemoren har masse familie her som stiller opp, ho jobber turnus så har relativt mye fri, drar på fest hver gang det er og kjører på roadtrips min 1 gang i uka. I mitt hodet er dette helt feil prioritering av energi og tid når man har to barn. 
Samme uken som jeg fødte vårt barn. fikk vi beskjed at vi måtte passe nevøen vår for barnemoren var reist på ferie i 2 uker og bestemor hadde lovet å sitte barnevakt, men hun reiste også på ferie.  Det har også skjedd flere ganger at barnemoren og det andre barnet reiser på ferie, sier de blir borte 1 uke og blir borte i 3 uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet absolutt hva som ligger bak. Barnemor brukte graviditeten og barne for å bli kjæreste med min svoger. Han ble psykisk syk etter dette og er totalt fraværende. Barnemor er psykisk syl, går på antidepressiva og er sliten straks hun må bruke energi på egne barn. Jeg mener at når hun har egen familie som gladelig stiller opp. Kan ikke han overnatte der oftere da? Min svigermor klarer aldri si nei og utsetter alle sine planer og ønsker 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vårt barn sover der 1 gang i måneden kanskje. Da må vi også sove der for nevøen vår sover der. Guttens far er svigermors sønn. Selvfølgelig vil hun kompensere for at far er fraværende, men det går på bekostning av absolutt alt annet. Hvis svigermor plages med vår nevø, går det gjerne ut over vårt barn og oss. Hvis hun er sliten av han, så er det fordi vi er på besøk. Ikke fordi han andre nærmest bor der. 
barnemoren har masse familie her som stiller opp, ho jobber turnus så har relativt mye fri, drar på fest hver gang det er og kjører på roadtrips min 1 gang i uka. I mitt hodet er dette helt feil prioritering av energi og tid når man har to barn. 
Samme uken som jeg fødte vårt barn. fikk vi beskjed at vi måtte passe nevøen vår for barnemoren var reist på ferie i 2 uker og bestemor hadde lovet å sitte barnevakt, men hun reiste også på ferie.  Det har også skjedd flere ganger at barnemoren og det andre barnet reiser på ferie, sier de blir borte 1 uke og blir borte i 3 uker. 

Og fortsatt skjønner du ikke at denne nevøen har så dårlige foreldre at svigermor MÅ stille opp for at han skal ha et godt liv? Barnevernet hadde jo hentet han tvert om ikke bestemoren stilte opp. Og så er DU misunnelig. Her må du snu tankegangen din!

Anonymkode: 43fae...384

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner følelsen. Hadde ikke en eneste barnefri helg og mannen var ukependler, mens min mor reiste for å passe min brors barn hvis en av dem skulle på forretningsreise, de skulle med venner på hyttetur, vintur til Frankrike, you name it. Jeg er bitter den dag i dag, "barna" er i 30 åra nå...

Anonymkode: 20cc5...021

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...