Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når jeg diskuterer med enkelte folk hvilket land som er best å bo i og med tanke på styresett, så for å vinne debatten argumenterer de med men det er ikke lov for homofile å ha forhold/sex i det landet.  Det står derfor dårlig med menneskerettigheter. Og at de kan derfor aldri bo i det landet. 

Lurer på hvorfor er noen så utålmodige om at andre land skal bli helt som Norge.  Det er ikke så lenge siden at homofili ble så mye akseptert i Norge. 

Det er heller ikke sååå lenge siden kvinner startet å løpe maraton i Norge

Endret av Akryl
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akryl skrev (4 minutter siden):

Lurer på hvorfor er noen så utålmodige om at andre land skal bli helt som Norge.

Det her er typisk europeisk og amerikansk tankegang - alle land som våger seg på å ha annerledes kulturer - og lovgivning - skal ikke få lov til å praktisere det slik fordi det er ikke sånn vi gjør det her i Europa (eller i USA). 

• Liker 1
Skrevet

Hva vil du egentlig fram til? Jeg har ikke noe ønske om at noe annet land skal bli som Norge. Derimot synes jeg det er grunnleggende menneskerettighet å kunne leve slik man vil og elske hvem man vil, uten at myndighetene skal blande seg (forutsatt man ikke har et levesett som ikke skader andre). Norge er definitivt ikke best i klassen, men langt bedre enn mange andre land.

• Liker 1
Skrevet
Jdz skrev (1 minutt siden):

Hva vil du egentlig fram til? Jeg har ikke noe ønske om at noe annet land skal bli som Norge. Derimot synes jeg det er grunnleggende menneskerettighet å kunne leve slik man vil og elske hvem man vil, uten at myndighetene skal blande seg (forutsatt man ikke har et levesett som ikke skader andre). Norge er definitivt ikke best i klassen, men langt bedre enn mange andre land.

Det jeg vil frem til er når noen ikke lengre har argumenter, og for å vinne debatten så argumenterer de med rettighetene til homofile.  

Selv folk som normalt ikke er opptatt av homofile rettigheter i Norge. 

Husker jeg hadde debatt med en "rasist" og han har ikke noe til overs for homofile i Norge.  Jeg argumenterte med at Indonesia etter forholdene er bra muslimsk land og de har også demokrati. For å vinne debatten sa han:  nei men homofile har ikke lov til å ha sex der. Det kan ikke være sivilisert land

Skrevet
Akryl skrev (2 minutter siden):

Det jeg vil frem til er når noen ikke lengre har argumenter, og for å vinne debatten så argumenterer de med rettighetene til homofile.  

Selv folk som normalt ikke er opptatt av homofile rettigheter i Norge. 

Husker jeg hadde debatt med en "rasist" og han har ikke noe til overs for homofile i Norge.  Jeg argumenterte med at Indonesia etter forholdene er bra muslimsk land og de har også demokrati. For å vinne debatten sa han:  nei men homofile har ikke lov til å ha sex der. Det kan ikke være sivilisert land

Kjenner ikke lokale forhold i Indonesia så godt, men grunnlaget for diskusjonen hørtes veldig forenklet ut, med tanke på hvor store forskjeller det er innad i Indonesia. Det er nok stor forskjell på hvordan det er å leve som homofil i Aceh (sharialover) og på Bali(muslimsk minoritet) vil jeg tro.

Skrevet

Jeg har i alle fall ikke sørlig lyst til å bo i et land som ikke er et demokrati.

Skrevet

Ja, man må gjerne bo i et land som behandler spesifikke grupper mennesker som søppel, og så tenke at det er helt greit fordi det tross alt ikke rammer en selv. Det er ganske egoistisk, men faktisk lov å ikke bry seg om overgrep mot andre enn en selv. Ved å bo der vil man tilføre landet økonomiske fordeler, og da også støtte et slikt regime. Det er lov, det også. Men det er vel strengt tatt ikke helt moralsk uproblematisk, det heller.

Så bo i Kina om du vil, men ikke forlang at andre synes det høres like flott ut. Kunne sitert Arnulf Øverland her, men det blir vel kanskje litt for følelsesladet.

• Liker 2
Gjest Velvia
Skrevet
On 4/14/2022 at 11:38 PM, Elysion said:

Det her er typisk europeisk og amerikansk tankegang - alle land som våger seg på å ha annerledes kulturer - og lovgivning - skal ikke få lov til å praktisere det slik fordi det er ikke sånn vi gjør det her i Europa (eller i USA). 

Den annerledeskulturen du viser til i andre land er ofte vold og drap. Ikke bare i afrikanske land og land i øst-europa, men også USA hvor drap på fargede transkvinner er som dagligdags å regne.

Skrevet

Lurer litt på hvilket land, hvor homofili er forbudt du tenker er et bra land å bo i?

Russland? (Vet ikke akkurat reglene der)
Pakistan? Saudi Arabia? Somalia? Jemen? Eritrea? 

Det får da være grenser for hva styresmaktene skal legge seg opp i. 

Skrevet

Jeg synes vel ikke at å ønske at alle skal kunne leve med grunnleggende menneskerettigheter er å ønske at "alle skal bli som Norge". 

• Liker 1
Skrevet
Akryl skrev (På 14.4.2022 den 23.32):

Når jeg diskuterer med enkelte folk hvilket land som er best å bo i og med tanke på styresett, så for å vinne debatten argumenterer de med men det er ikke lov for homofile å ha forhold/sex i det landet.  Det står derfor dårlig med menneskerettigheter. Og at de kan derfor aldri bo i det landet. 

Lurer på hvorfor er noen så utålmodige om at andre land skal bli helt som Norge.  Det er ikke så lenge siden at homofili ble så mye akseptert i Norge. 

Det er heller ikke sååå lenge siden kvinner startet å løpe maraton i Norge

Altså, mitt kriterium er at jeg skal kunne bli oppdaget ha analsex i offentligheten med en gift dame mens jeg chugger en pils etter en fest. Been there, done that: ingen konsekvenser.

Jeg kan akseptere et forenklet forelegg, men der går grensen.

Poenget er at jeg ønsker å leve i et samfunn som har generell frihet, og ikke  har verdibaserte lover. Dine spesifikke verdier, skal ikke bestemme hva mine verdier skal være, og visa versa.

Det er derfor jeg i utgangspunktet anser at jeg tilhører republikansk side i USA og grunnen til at det frustrerer meg at disse er blitt kidnappet av ekstrem fundamentalistiske religiøse.

Republikanere, de som skulle vært de mest liberale og progressive menneskene, anser sine egne grunnverdier som skjellsord.

Behandlingen av individuelle mennesker, det være seg homofile, jøder, samer, sigøynere etc etc etc; (jeg tok et utvalg av alle grupper Staten Norge har drevet aktivt og gjennomgående overgrep mot), er en god pekepinn på om styresettet og hvor godt det er å leve et sted. Hvilket er grunnen til at jeg har lyst å flytte til Danmark, og jeg ikke reiser til Dubai…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...