Ibenholt Skrevet 3. november 2005 #1 Skrevet 3. november 2005 Jeg bruker altfor mye penger folkens, og jeg lurte på om noen hadde tips om hvordan jeg skal klare å lære meg å spare? Jeg har store planer om å bli flinkere. Jeg har en lønn på 2000 i mnd. Jeg er student, bor hjemme og har derfor ikke studielån. Jeg har en tendens til å bruke opp lønna mi på null komma niks, og har ingenting igjen å leve for på 3 uker. Får mat hjemme, men det hjelper ikke så mye når jeg er aktiv og sosial, noe som krever penger hele tiden (filmer, kino, snacks, buss, bensin til bil osv) I tillegg til at jeg betaler mobilregning selv. Hva skal jeg gjøre? Tusen takk for hjelp. Visste ikke hvor jeg skulle legge dette innlegget, så det ble her.
Gjest Violetta Skrevet 3. november 2005 #2 Skrevet 3. november 2005 Skriv opp alt du bruker i en måned, og evaluer hva du faktisk trenger. Det må da ikke være så dyrt å være sosial?
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2005 #3 Skrevet 3. november 2005 (endret) Sett opp et budsjett for å se hvor pengene forsvinner. Trenger du egentlig å kjøpe blad hver eneste uke eller sjokolade hver gang du er på kino(bare eksempel). Det er lettere å se hvor pengene forsvinner når du har det foran deg. Bruker du kort? Slutt med det. Ta f.eks. ut 500kr i uka og si til deg selv at "dette skal vare ut hele uka!" Om du i tillegg har kort som ikke er gratis å bruke så forsvinner det fort endel kr i gebyrer hver mnd. Opprett en sparekonto og sett endel av lønna inn på den med en gang den kommer. Da slipper du å sløse bort alt på f.eks. en shoppingrunde (skremmende lett å miste kontrollen over hva som er på kontoen om man bruker kort), og innen du har flyttet penger over til lønnskontoen igjen så er kanskje ikke den buksa så fryktelig fristende lenger slik at du likså godt kan la pengene så hvor de er. (Nå er dette bare eksempler. Sier ikke at du drar på byen og shopper bort hele lønna di.) Ta en titt i Stipend og Legathåndboken. Kan være at du finner noe du kan søke på der. Endret 3. november 2005 av Hawkeye
vixen Skrevet 3. november 2005 #4 Skrevet 3. november 2005 Aldri hatt det problemet. Å ha litt penger i bakhånd har alltid vært en trygghet for min del. Forslag; Putt halve lønna på egen konto med en gang du får den så må du lære deg og leve på halvparten...
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #5 Skrevet 3. november 2005 Synes nå egentlig ikke at 2000 i måneden er mye i det hele tatt jeg da, selv om du ikke betaler kost og losji. I mobilregning går jo fort en del. Jeg tror nok jeg hadde prøvd å jobbe litt mere, er jo ikke mye du jobber med den lønna. Når det gjelder sparetips bruker i alle fall jeg innmari mye penger på mat på skolen. Er altfor sårlig til å smøre matpakke og ta med kaffe på termos. Lunsj og middag, pluss kaffe og andre drikke blir jo en del til sammen på en måned...
Gjest Turi Skrevet 4. november 2005 #6 Skrevet 4. november 2005 Når jeg har dårlig råd, innfører jeg ukelønn, som beskrevet over. Det er mye bedre å være blakk 3 dager i uka og få penger igjen etter det, enn å være blakk tre uker i strekk. Og det er lettere å være sparsom når man har 500 kroner enn når man har 2000 på konto. Men jeg ville ikke tatt ut pengene, min erfaring er at kontanter brukes fortere enn penger på kort. Opprett to kontoer (skandiabanken er strålende til slikt, du kan opprette hvor mange konti du vil med like betingelser - og uten gebyrer for å flytte penger mellom dem), og overfør 1500 dit når du får lønn. Så overfører du tilbake 500 kroner hver fredag (lettere å være blakk onsdag-fredag enn fredag -søndag). Ellers bør du spleise når du leier filmer, kjøpe snacks på dagligvare istedet for på kiosken, smøre matpakke på skolen, ha med vann på flaske istedet for å kjøpe, kjøpe vanlig kaffe i stedet for latte på kafe, og om du fester - innta alkohol på vorspiel i stedet for ute på disco.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #7 Skrevet 4. november 2005 Også kjøper du kinogodt, snacks og brus på matvarbutikk istedenfor kiosk. Det er noen kroner å spare på det også. Kanskje kan du kutte antall kinobesøk og heller foreslå at dere leier en film og ser hjemme? Å speise på en video er mye billigere enn flere kinobilletter.
Gjest jamsi Skrevet 4. november 2005 #8 Skrevet 4. november 2005 Synes nå egentlig ikke at 2000 i måneden er mye i det hele tatt jeg da, selv om du ikke betaler kost og losji. I mobilregning går jo fort en del. Jeg tror nok jeg hadde prøvd å jobbe litt mere, er jo ikke mye du jobber med den lønna. Når det gjelder sparetips bruker i alle fall jeg innmari mye penger på mat på skolen. Er altfor sårlig til å smøre matpakke og ta med kaffe på termos. Lunsj og middag, pluss kaffe og andre drikke blir jo en del til sammen på en måned... ← Ja, jeg er i grunnen enig i denne, 2000 er ikke store beløpet selv om du får dekket mye hjemme. Desto viktigere er det at du har kontroll over mobilregningen, ta en sjekk på nettsiden for å få et overblikk over forbrukt ringetid. Kutt ut unødvendige ting, det finnes en del magasiner til utlån på biblioteket - både KK og Se og Hør og andre blader. Og det er gratis. Prøv å sette av litt penger hver måned til en annen konto, 100 kr. pr. mnd blir 1200 på et år. Og istedet for å unne deg en cola e.l. hver dag så kan du ha fredag som en kosedag.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #9 Skrevet 4. november 2005 Også kjøper du kinogodt, snacks og brus på matvarbutikk istedenfor kiosk. Det er noen kroner å spare på det også. Kanskje kan du kutte antall kinobesøk og heller foreslå at dere leier en film og ser hjemme? Å speise på en video er mye billigere enn flere kinobilletter. ← Det er faktisk mulig å låne film på biblioteket også nå, det blir større og større utvalg og du har en uke på deg til å levere filmen tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #10 Skrevet 4. november 2005 I tillegg til at jeg betaler mobilregning selv. ← Sjekk på www.telepriser.no om du kan bytte til en billigere teleleverandør.
Pauline Skrevet 5. november 2005 #11 Skrevet 5. november 2005 Synes nå egentlig ikke at 2000 i måneden er mye i det hele tatt jeg da, selv om du ikke betaler kost og losji. I mobilregning går jo fort en del. Jeg tror nok jeg hadde prøvd å jobbe litt mere, er jo ikke mye du jobber med den lønna. ← Enig med denne. 2000 eller 500 i uka ¨år jo sykt fort. Hadde ellers latt være å kjøpe mat og brus "ute".Dvs. På skolen ellr andre steder. Mye penger å spare på det. Du sikrer deg i hvertfall en mye bedre økonomi i framtida ved at du ikke har studielån nå. Det betyr at du har noen tusen mer å leve for i måneden side. Det er i allfall en trøst når du er blakk nå.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2005 #12 Skrevet 5. november 2005 Jeg vil bare si èn ting: uansett student/arbeidstaker/fattig/rik: Det å spare og legge unna penger man ikke kan bruke er overmåtelig kjipt! Jeg bruker alltid alt jeg har.
Kittykat Skrevet 6. november 2005 #13 Skrevet 6. november 2005 Jeg vil bare si èn ting: uansett student/arbeidstaker/fattig/rik: Det å spare og legge unna penger man ikke kan bruke er overmåtelig kjipt! Jeg bruker alltid alt jeg har. ← Kjipt kanskje, men da har man ihvertfall spart opp penger hvis det er et eller annet man trenger. Som f eks en ny vaskemaskin/oppvaskemaskin eller f eks et nytt kjøkken. Så det er alldeles ikke lurt å bruke opp alt man har. Det er veldig lurt å ligge noe til side for sparing.
Gjest Turi Skrevet 6. november 2005 #14 Skrevet 6. november 2005 Syns ikke tiden er inne for å spare når du bor hjemme (dvs. ikke noe kan ryke som koster mye penger) og du har så lite penger til rådighet. Du bør fokusere på å fordele pengene så de holder hele måneden, og du må lære deg å prioritere hva som er viktig for det. Å passe på bruken av telefonen, inklusive sms-bruk, er nok et bedre råd enn å bytte abonnement (om du ikke har et sinnsykt dyrt et da). Bruk hustelefonen når du er hjemme, for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå