Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søker jobber nå, og det er en stilling jeg har så veldig lyst på! Jeg er godt kvalifisert, men har ingen erfaring innenfor yrket. Har lyst til å ringe arbeidsgiver for å vise interesse utover det at jeg søker. Men hva sier man, eller spør man om? 😅

Anonymkode: f7642...666

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det.

Anonymkode: 76ee2...fc9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har noe du lurer på må du ikke finne på å ringe. 

Anonymkode: 06697...b5a

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke vet hva du skal spørre om så ikke ring. Jeg er arbeidsgiver og de som ringer bare for å ringe får ikke stjerne i boka for p si det sånn. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Søker jobber nå, og det er en stilling jeg har så veldig lyst på! Jeg er godt kvalifisert, men har ingen erfaring innenfor yrket. Har lyst til å ringe arbeidsgiver for å vise interesse utover det at jeg søker. Men hva sier man, eller spør man om? 😅

Anbefaler deg å ringe. Du kan fortelle hvem du er og at du har søkt. Videre kan du spørre litt om hva de er på jakt etter, arbeidsoppgaver ol.. At du synes dette høres interessant ut osv.
Dersom du gir et godt inntrykk på tlf samtalen har du større sjans for å bli kalt inn til intervju. 
snakker av erfaring og har fått fast jobb. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 2
Skrevet

Jeg pleier ofte å ringe, og har fått positiv respons på det. Enten før jeg sender søknad, eller så kan du sende etter bare for vise interesse for stillingen. Jeg har hvertfall bare fått positiv respons på å ringe og ikke bare skrive Mail eller tekstmeldinger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du har fin stemme og virker hyggelig, kan det gjøre inntrykk på sjefen. Hvis det er privat sektor, kan du i bestefall bli innkalt til intervju med det samme. 

Skrevet
Byou skrev (4 minutter siden):

Jeg pleier ofte å ringe, og har fått positiv respons på det. Enten før jeg sender søknad, eller så kan du sende etter bare for vise interesse for stillingen. Jeg har hvertfall bare fått positiv respons på å ringe og ikke bare skrive Mail eller tekstmeldinger.

Har også bare fått positiv respons da de liker at søker viser interesse og er litt på. I disse dager er det mange om beinet som igjen gjør at det kan være vanskelig å bli lagt merke til av arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet
Akryl skrev (3 minutter siden):

Hvis du har fin stemme og virker hyggelig, kan det gjøre inntrykk på sjefen. Hvis det er privat sektor, kan du i bestefall bli innkalt til intervju med det samme. 

Gir en et godt inntrykk kan du bli kalt inn til intervju i offentlig sektor også. De liker at søker viser interesse. Det kan være over 50 søkere på en stilling.. da er det greit å ta den telefonsamtalen. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det kan være lurt ja, kjenner en som driver butikk, og når hun lyser ut stillinger så får hun 100 nav søknader av folk som egentlig ikke ønsker jobben, men som må søke så og så mange jobber i uka for å få penger fra nav. Så hvis du ringer inn, så blir hvertfall søknaden din lest.

Anonymkode: b1c8e...f1e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnnePåLande said:

Anbefaler deg å ringe. Du kan fortelle hvem du er og at du har søkt. Videre kan du spørre litt om hva de er på jakt etter, arbeidsoppgaver ol.. At du synes dette høres interessant ut osv.
Dersom du gir et godt inntrykk på tlf samtalen har du større sjans for å bli kalt inn til intervju. 

Er ikke dette ting man kan uttrykke i søknaden? Arbeidsgivere har vel viktigere ting å bruke tiden sin på enn å sitte i telefonen med (potensielt) hundrevis av søkere. Jeg har aldri ringt og har de siste gangene alltid blitt kalt inn til intervju. 

Anonymkode: c9ec2...acb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke dette ting man kan uttrykke i søknaden? Arbeidsgivere har vel viktigere ting å bruke tiden sin på enn å sitte i telefonen med (potensielt) hundrevis av søkere. Jeg har aldri ringt og har de siste gangene alltid blitt kalt inn til intervju. 

Forstår tankegangen. Casen for meg at jeg ikke har noen CV å skryte av, mye hull dessverre. Men jeg har en vinnende personlighet, og det er vanskelig å få godt frem i en søknad synes jeg. I mange jobber jeg søker på står det at personlige egenskaper vektlegges osv. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er slik en blir lagt merke til. Gjør du et godt inntrykk kan du gjerne bli invitert på intervju. 
Har gode erfaringer med å vise interesse. Det er mange søkere om beinet. Ringer du vil de finne frem søknaden din og lese den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår tankegangen. Casen for meg at jeg ikke har noen CV å skryte av, mye hull dessverre. Men jeg har en vinnende personlighet, og det er vanskelig å få godt frem i en søknad synes jeg. I mange jobber jeg søker på står det at personlige egenskaper vektlegges osv. 

ts

Du taper ingenting på å ta den telefonsamtalen.  

AnonymBruker
Skrevet
AnnePåLande skrev (5 timer siden):

Byou skrev (5 timer siden):

Hva slags bransje jobber dere i? Tror det har litt å si om det er lurt å ringe eller ikke. 

Anonymkode: 864c4...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ring - med mindre du har et spørsmål (om en ikke-triviell ting) som du ikke finner svar på i stillingsutlysningen eller på bedriftens nettside. 

Anonymkode: bd17d...dbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ts

Ring! Masse lykke til 😊

Anonymkode: c0fb1...74a

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ring med mindre du har noe konkret og relevant å spørre om, som ikke opplyses i annonsen og vil være avgjørende for om du søker. I motsetning til hva folk over her sier så gir det ikke noe godt inntrykk av folk som ringer bare for å ringe, eller spør om ting som allerede er nevnt i annonsen. 

Anonymkode: b3ee1...7a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnnePåLande skrev (9 timer siden):

Nei nei. Alt det du ramser opp her står jo i utlysningen. Å spørre om informasjon man allerede har fått, gir IKKE et godt inntrykk. At man er interessert er jo åpenbart, ellers hadde man ikke søkt. Skal man ringe må man ha noe konkret å komme med. 

Anonymkode: 00602...856

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et rekrutteringsbyrå så skjønner jeg det hvis man lar være å ringe. De er veldig skjematiske og lite personlig investert i stillingen.

Da jeg fikk jobb nå som 1 av 40 søkere så dro de fram at de blant annet så på det som veldig positivt at jeg ringte for å presentere meg. Men, det skal sies at det var en stilling i bank som innebærer mye kundekontakt, så man er nødt til å være uredd og frampå på et vis. Jeg sa rett og slett at jeg ble så engasjert at jeg måtte bare ringe og si hei og at jeg hadde sendt en søknad. Vi snakket litt om stillingen og hva jeg jobbet med i min daværende jobb. Fikk jobbintervju ganske kjapt etterpå.

Det handler vel også mye om hva slags person du møter på når du ringer og hva de faktisk jobber med.

Anonymkode: ff4e3...c0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...