Gå til innhold

Har hostet og vært tungpustet i tre måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt oppmuntring nå.

Jeg har slitt med tung pust og hoste i tre måneder etter at jeg fikk korona. Våkner uten unntak hver natt og er oppe en time eller to før det roer seg. Har ofte rennende nese også. Pusten er stadig tung, og på dårlige dager føler jeg meg utmattet av å gå opp en bakke. Har vært hos lege og fått beskjed om at det ikke er annet å gjøre enn å vente. Men jeg blir jo sprø.

Har noen andre her hatt det slik? Hvor lang tid tok det før det var over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd astmamedisin, som f.eks Ventoline? Har du allergi i tillegg? 

Har ikke samme opplevelse etter å ha hatt korona (×2), men har slitt med hoste og tidvis tungpust i lang tid etter andre luftsveisinfeksjoner tidligere. 

Skrevet

Kanskje det bør bli tatt bilder av lungene dine, sånn at de kan sjekke om du har fått skader etter infeksjonen? Be legen om henvisning til røntgen (eller er det mr de bruker til å sjekke lungene inni?)

Skrevet
Pivot skrev (44 minutter siden):

Prøvd astmamedisin, som f.eks Ventoline? Har du allergi i tillegg? 

Har ikke samme opplevelse etter å ha hatt korona (×2), men har slitt med hoste og tidvis tungpust i lang tid etter andre luftsveisinfeksjoner tidligere. 

Ventoline hjelper litt! Har ingen allergier. Hvor lang tid har du hatt tungpust?

Skrevet
Million skrev (42 minutter siden):

Kanskje det bør bli tatt bilder av lungene dine, sånn at de kan sjekke om du har fått skader etter infeksjonen? Be legen om henvisning til røntgen (eller er det mr de bruker til å sjekke lungene inni?)

Det er gjort, og lungene er helt fine, heldigvis! Desto mer mystisk for meg at det ikke gir seg…

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vet ikke om dette er oppmuntring, men kan være en forklaring på hvorfor man ikke finner noe på lungebilder. Studier viser at blant annet micro clots  kan være årsaken til at noen  sliter med long covid. Dette er ikke noe man vil se/finne ved vanlig utredning eller oppdages på lungebilder , man må bruke mikroskop I Norge blir men verken utreder eller behandler for det, men land  som Sør Afrika og Tyskland har man  startet opp med dette.   

Det finnes flere linker om man søker på dette (  ikke alt kan linkes til her, slik som preprints, da forumet ikke godkjenner det som kilde)

står  noe her

https://www.medicalnewstoday.com/articles/long-covid-could-antiplatelet-therapy-help

https://www.thebodypro.com/article/microclots-hidden-cause-long-covid-symptoms

Det finnes en facbook gruppe, for de som sliter med long covid. kanskje du kan få  råd  oppmuntring der?

Endret av Lana01
Skrevet

Jeg har ikke fått påvist korona selv, men er nå på 5. uka med hoste hver eneste natt. Har prøvd alt som er av hostemedisin, men det hjelper maks et par timer, så er det på`n igjen. De siste dagene har jeg også hostet om dagen, og vært veldig tett i brystet, føles som jeg ikke får nok luft. Har vært på 2 forskjellige apotek for å kjøpe "hostesaft", men det har vært veldig utsolgt, så virker som om det er mange som sliter med dette om dagen. Har som sagt ikke fått påvist korona, og har ikke følt meg syk (annet enn hosten), men har tatt et par tester når jeg har fått beskjed om at jeg har vært i nærheten av smittede. Blir nok en tur til legen til uka for min del, for jeg klarer ikke det å ikke få sove noe særlig lenger. Så dessverre er det ingen oppmuntring til trådstarter, som tross alt har sliti mye lenger enn meg! Men litt skremmende å høre at du har vært hos lege og fått beskjed om at det ikke er noenting å gjøre...

Skrevet
CamillaCollett skrev (På 4/15/2022 den 12.10):

Ventoline hjelper litt! Har ingen allergier. Hvor lang tid har du hatt tungpust?

Det tar ofte flere uker, for min del, før plagene har gitt seg helt etter en kraftig infeksjon. (Er astmatiker). Ved alvorlige luftveisinfeksjoner har det tatt måneder før jeg har kommet meg helt igjen. Ble du hardt rammet av korona? 

Bra at røntgen er tatt og at det ikke er tegn til infeksjon/skader på lungene. Har du fått tilbud om å forsøke annen medisin/behandling? Ventoline er jo en anfallsmedisin. Kanskje du kunne forsøkt anfallsforebyggende astmamedisin i tillegg? Jeg ville også bedt om henvisning til en lungelege, for videre oppfølging/undersøkelser der, som spirometri. 

Skrevet

Har du fått det ordentlig utredet?

Skrevet

Et du vaksinert?

Skrevet
Pivot skrev (19 minutter siden):

Det tar ofte flere uker, for min del, før plagene har gitt seg helt etter en kraftig infeksjon. (Er astmatiker). Ved alvorlige luftveisinfeksjoner har det tatt måneder før jeg har kommet meg helt igjen. Ble du hardt rammet av korona? 

Bra at røntgen er tatt og at det ikke er tegn til infeksjon/skader på lungene. Har du fått tilbud om å forsøke annen medisin/behandling? Ventoline er jo en anfallsmedisin. Kanskje du kunne forsøkt anfallsforebyggende astmamedisin i tillegg? Jeg ville også bedt om henvisning til en lungelege, for videre oppfølging/undersøkelser der, som spirometri. 

Jeg ble ikke hardt rammet av korona i utgangspunktet. Legen min sier at det ikke finnes aktuell behandling og at det vil gå over. Han ser ikke noe poeng i videre utredning.

Rumle skrev (11 minutter siden):

Har du fått det ordentlig utredet?

Se over :)

Akvarium85 skrev (8 minutter siden):

Et du vaksinert?

Ja, rakk to doser før jeg ble syk.

Skrevet

Jeg fikk aldri påvist corona, men hadde influensa i høst. Jeg slet med hoste i 3mnd og cosylan virket bare delvis fordi jeg tok såpass mye over lang tid. Da jeg endelig gikk til lege, ble jeg utredet for astma, røntgen av lungene, fulle blodprøver++ og de fant ikke noe. Jeg ble satt på symbicort 2x morgen og kveld, og etter 4 uker ble hosten borte! Hør med legen om det kan være verdt et forsøk?

• Liker 1
Skrevet
CamillaCollett skrev (Akkurat nå):

Jeg ble ikke hardt rammet av korona i utgangspunktet. Legen min sier at det ikke finnes aktuell behandling og at det vil gå over. Han ser ikke noe poeng i videre utredning.

Se over :)

Ja, rakk to doser før jeg ble syk.

Men er h*n helt sikker på at det er relatert til korona? Andre ting kan jo skje samtidig.

• Liker 2
  • Opprett ny...