Akryl Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Jeg mener det er en unnskyldning og de sier det for å ikke få dårlig samvittighet for at de ikke har råd til bolig. Boligprisene har gått opp. Alle som kjøpte for 20, 15,10,5, 3 år siden har tjent på boligen i form av verdi økning. Det gjelder storbyer og jeg kan ikke uttale meg for alle småsteder. Unntaket er sameiet/borettslag som har måttet ta store lån for renovasjon, reprasjon. Men slike boliger er uansett som å kjøpe katta i sekken. Irriterer meg når unge folk ber om råd om de bør leie eller kjøpe, og disse folka gir råd om å leie. Dette er også tips til dere unge folk. 3
Lovis Fenja Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 (endret) For 10-20 år siden var det lurt å kjøpe. Og sannsynligvis er det det enda. Men de som ikke ser risikoen er de som er for unge til å ha fått med seg krisen etter jappetiden på 80-tallet. Eller ikke har hørt om alle de i Stavangerområdet som har tapt penger på bolig i samme tidsrom som østlandet gikk så det suste. Det vil si de som kun ser på Oslo og omegn de siste 20 årene. Ingen trodde at renta ville gå opp heller, og har lån til pipa. Lurer på hvordan det vil gå fremover. Endret 14. april 2022 av Lovis Fenja 10 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Må si meg enig at sameie/borettslag virker helt jævlig. Fellesgjeld man aldri blir kvitt (betaler man ned alt, så kan de jo ta opp lån igjen til diverse ting). De som kjøpte bolig på 90 tallet og tidligere har sett enorm verdistigning, noen oppimot 1500%. Anonymkode: e2954...71b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 Jeg kjøper ikke bolig for at det skal lønne seg, jeg kjøper bolig fordi jeg skal bo og leve. Anonymkode: 2c69b...84c 15 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 Er det noen som har dårlig samvittighet fordi de ikke har råd til å kjøpe? Har heller ikke hørt noen råde folk til å ikke kjøpe bolig - i hvilke miljø skjer det? Anonymkode: 4b276...e89 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Men hva gjør du med verdistigningen på en leilighet du har tenkt å bo i? Anonymkode: 9aee7...3ba
Akryl Skrevet 14. april 2022 Forfatter #7 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men hva gjør du med verdistigningen på en leilighet du har tenkt å bo i? Anonymkode: 9aee7...3ba Du tjener opp formue/egenkapital som kan komme til bruk. Det gir flere mulighet og mer frihet. Hvorfor ikke bo og "tjene penger" samtidig. Som evig leietaker gjør du bare de andre mer rikere. Til slutt vil leien øke så mye, du må betale og gjøre huseier rikere. 4
Akryl Skrevet 14. april 2022 Forfatter #8 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er det noen som har dårlig samvittighet fordi de ikke har råd til å kjøpe? Har heller ikke hørt noen råde folk til å ikke kjøpe bolig - i hvilke miljø skjer det? Anonymkode: 4b276...e89 Jo i diverse nettfora 1
Akryl Skrevet 14. april 2022 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg kjøper ikke bolig for at det skal lønne seg, jeg kjøper bolig fordi jeg skal bo og leve. Anonymkode: 2c69b...84c Du bor og lever enten som leietaker eller eier. Så best å gjøre det som lønner deg isteden for å gjøre andre rikere. Veldig rask må man nesten betale det samme enten det er boliglån eller leie til huseier. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 Akryl skrev (4 minutter siden): Jo i diverse nettfora Det har jeg aldri sett. Anonymkode: 4b276...e89 2
Akryl Skrevet 14. april 2022 Forfatter #11 Skrevet 14. april 2022 Lovis Fenja skrev (1 time siden): For 10-20 år siden var det lurt å kjøpe. Og sannsynligvis er det det enda. Men de som ikke ser risikoen er de som er for unge til å ha fått med seg krisen etter jappetiden på 80-tallet. Eller ikke har hørt om alle de i Stavangerområdet som har tapt penger på bolig i samme tidsrom som østlandet gikk så det suste. Det vil si de som kun ser på Oslo og omegn de siste 20 årene. Ingen trodde at renta ville gå opp heller, og har lån til pipa. Lurer på hvordan det vil gå fremover. Ja, så lenge man har råd til å betjene lån med renteøkninger vil det lønne seg å kjøpe. Leien har også økt mye. Så leietakere vil heller ikke få det lett.
Akryl Skrevet 14. april 2022 Forfatter #12 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har jeg aldri sett. Anonymkode: 4b276...e89 Ikke min skyld at du ikke har sett. Du ser jo også i denne tråden at noen antyder at man bør leie.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #13 Skrevet 14. april 2022 Jeg er enig i at det generelt lønner seg å eie bolig i Norge. Føler "alle" er enige i det? Men det finnes jo unntak, som for eksempel om du flytter fra sted til sted veldig ofte. Flere steder i utlandet kan det også lønne seg å heller investere i fond enn å kjøpe bolig. For noen er valget om å ikke kjøpe bolig en prioriteringssak. Ikke alle økonomiske valg handler om å tjene mest mulig penger. For eksempel kan ønsket om å være fleksibel og gjeldsfri kan være en viktig prioritet for noen. Anonymkode: 6e577...55f 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #14 Skrevet 14. april 2022 Akryl skrev (6 minutter siden): Ikke min skyld at du ikke har sett. Du ser jo også i denne tråden at noen antyder at man bør leie. Hvem i denne tråden antyder det? Anonymkode: 4b276...e89 2
Akryl Skrevet 14. april 2022 Forfatter #15 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvem i denne tråden antyder det? Anonymkode: 4b276...e89 Sikter til den slags kommentarer. Se sitat under Men hva gjør du med verdistigningen på en leilighet du har tenkt å bo i?
enkefru Skrevet 14. april 2022 #16 Skrevet 14. april 2022 Mulig noen sullemikker påstår det, men har ikke sett noen innenfor økonomi/eiendom etc si noe slikt… Var vel en nå… Silje Sandmel (?) som sa noe om at om en hadde kortidsperspektiv (max 3 år), så kunne det lønne seg å leie, slik markedet er akkurat nå, i Oslo
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #17 Skrevet 14. april 2022 Akryl skrev (12 minutter siden): Sikter til den slags kommentarer. Se sitat under Men hva gjør du med verdistigningen på en leilighet du har tenkt å bo i? Atte hæ? Hvordan klarer du å tolke dette til en antydning om å ikke kjøpe? Anonymkode: 4b276...e89 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #18 Skrevet 14. april 2022 Kjøpte du bolig i Norge i 1899, gikk det 90 år før prisene igjen var like høye, som et eksempel på at å kjøpe bolig ikke nødvendigvis alltid vil forbli lønnsomt. Men dertil at man frarådes til å kjøpe er vel sjeldent - i og med man kjøper og selger i samme marked så et det kun man har tenkt å kjøpe seg ned i boligmarkedet i fremtiden (fra en dyr bolig til en billigere/mindre), eller flytte fra et billig til et dyrere boligmarked. I sånne tilfeller kan man risikere et faktisk kronetap om prisene på boliger generelt synker. Anonymkode: 743ab...332 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #19 Skrevet 14. april 2022 1 hour ago, Akryl said: Du tjener opp formue/egenkapital som kan komme til bruk. Det gir flere mulighet og mer frihet. Hvorfor ikke bo og "tjene penger" samtidig. Som evig leietaker gjør du bare de andre mer rikere. Til slutt vil leien øke så mye, du må betale og gjøre huseier rikere. Pluss at man får igjen på skatten når man eier og har lån. Så er det den følelsen av å betale ned en annen sitt boliglån, den er så kjip. Jobber i et blodhardt yrke og var så kjipt å betale 150000 i måneden for en sliten toroms i en annen sin lomme. Nå betaler jeg samme sum i boliglån, og alt går til meg selv. Aldri mer leie. Anonymkode: 9ac88...96e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #20 Skrevet 14. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Pluss at man får igjen på skatten når man eier og har lån. Så er det den følelsen av å betale ned en annen sitt boliglån, den er så kjip. Jobber i et blodhardt yrke og var så kjipt å betale 150000 i måneden for en sliten toroms i en annen sin lomme. Nå betaler jeg samme sum i boliglån, og alt går til meg selv. Aldri mer leie. Anonymkode: 9ac88...96e 15000* 😜 Anonymkode: 9ac88...96e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå