AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #21 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har gutter som er veldig glade i og gode til å lese. Vi har alltid lest mye for dem, og de har sett meg lese mye. Jeg tror at det har noe å si; at bøker er synlige, at de ser at vi leser. Vi har også alltid hørt mye på lydbok! I bilen og ellers. Men de har måttet «se lyset» når det gjelder lesing! Finne de riktige bøkene/tegneseriene, og der funnet lesegleden. 8-åringen har lest tekstremsen på tv siden han var 7. Både lesehastighet og leseforståelse er høy (den minste hadde lesehastighet på 170 ord i minuttet og leseforståelse 100% i 2. klasse). Men dette er jo veldig individuelt! Akkurat som oss voksne finnes det lesehester og de som hater å lese. Hos oss var det det å finne det som fenget (i tillegg til det jeg nevnte med hva vi selv gjør) som var tingen, og da gikk det av seg selv; se finner gleden i historien i bøkene. Jeg vet andre som aldri finner noe som fenger, og hvor det å lese er en kamp hver dag; å lese er bare bokstaver og ord. Sliter han med språk tenker jeg lydbøker. Når det gjelder lesing er det flere andre foreslår her en god idé; litt lesing hver dag. 10 minutter kan være mer enn nok til å begynne med. Lykke til! Anonymkode: e1adf...80a Enig. Og tegneseriebøker kan være supert også, det finnes mange spennende tegneseriebøker! Min mellomste begynte først å lese mye da vi skaffet noen spennende tegneseriebøker - og En pingles dagbok (morsomme bøker). Det er ikke så farlig hva de leser, så lenge de leser! Anonymkode: 416bb...aef
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #22 Skrevet 15. april 2022 Har en 1 kl som ikke var noe interesser i å lese eller skrive men etter tre uker på skolen var koden knekt. Nå leser han enkle bøker selv og vi er på bibloteket hver 14 dag. Vi leser Enda bøker til han på sengen da det er noe han alltid har satt pris på. vi har klart å unngå nintendo o.l enn så lenge, (har storesøster som ikke spiller-og de hjelper nok mye) men spiller på ipad-men de begrenses. Vi bor i en gate med mange barn så de er mye ute og leker. vi bruker også mye lydbøker,kanskje de kunne vært en ide? Min eldste sønn lærte seg å lese med å lese Donald blader samt om reptiler-de viktigste er jo at de leser, ikke hva de leser. Anonymkode: 3d91d...c9c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #23 Skrevet 15. april 2022 Gutten min liker ikke å lese og synes det er kjedelig. På skolen har han vært litt bak, men det har ordnet seg nå og han ligger på samme nivå i lesing som resten. Han liker spilling/gaming og YouTube. Men han har begrenset tid. Hadde ikke vi begrenset han kunne han nok spilt hele dagene. Ellers liker han andre ting, Lego, fotball og utelek og fisking. Han elsker forresten matte og andre realfag. Han liker også talleker som sudoku og lignende. Han kan sitte å gjøre ekstraoppgaver i matte fordi han synes det er gøy. Jeg legger vekt på at han skal lese like godt som andre, men at han skal kose seg med en bok er nok ingen kampsak for meg. Folk er forskjellige, han koser seg med matteoppgaver... Anonymkode: b76cc...f79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå