AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Litt inspirert av den andre tråden om førsteklassingen som sliter med lesingen. Jeg er selv bonusmamma til en gutt som har slitt med lesingen i 1. og 2. klasse. Han har nå fått litt mer teken, men har fortsatt ingen interesse av lesing. Alt som har med bokstaver og lesing å gjøre er et ork, og alt han har lyst til er iPad. Han vil ikke engang spille spill med læring på fritiden, for det er "sånne skolespill". Han vil heller ikke bli lest for, det er også kjedeligere enn iPad. Jeg vet at det er vanskeligere å få gutter enn jenter til å lese. Men det er vel noen som finner glede i det? Da jeg var på denne alderen og hadde ferie, så satt jeg gjerne for meg selv og leste og hadde stor glede av det. Jeg leste f.eks. Hakkespettbøkene og brukte dem ute i skogen etterpå der jeg så etter ting. Iblant leste jeg også tegneserier. Dette virker helt fremmed nå. Når jeg snakker med mannen min om det, sier han bare at det er slik gutter er nå, de vil bare sitte på iPad og spille sammen. Så jeg sitter med følelsen av at jeg bare er gammeldags. Er det fullstendig utopisk å se for seg en gutt sitte og lese og ikke stønne høylytt eller kaste fra seg boken etter fem minutter? (Ser at flere i den andre tråden tok opp når på året man er født. Han er født tidlig på året). Anonymkode: ed75a...0d8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Jeg var som deg; ei jente som elsket å lese. Jeg elsket også å skrive og tegne. Jeg har gutter på 8 og 10 år (og 5 år). Det har hjulpet å ta de to eldste med på biblioteket hvor de har fått velge seg ut bøker, det finnes også masse flotte tegneserier som Nordlys, Ragnarok, Spilledåsen, Amuletten og Utstøtt. Men for 10-åringen er det stort sett gaming, filmer og kompiser som gjelder. For 8-åringen går det mest i å spille fotball i hagen og å se på fotballfilmer på YouTube (han sliter sosialt og har nesten ingen venner). Men man kan disiplinere dem ved å ha en fast avtale på at de SKAL lese 15 minutter på hverdagene. Ellers får de ikke se på skjerm på kvelden. Anonymkode: 34126...730 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Har gutt på 11 som elsker å lese, han leser alltid på senga før han legger seg til å sove. Han skriver små historier selv også, i en kladdebok. Han elsker også gaming, bare så det er sagt. Men noen er glad i å lese bøker også. Anonymkode: a2340...c4b 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg var som deg; ei jente som elsket å lese. Jeg elsket også å skrive og tegne. Jeg har gutter på 8 og 10 år (og 5 år). Det har hjulpet å ta de to eldste med på biblioteket hvor de har fått velge seg ut bøker, det finnes også masse flotte tegneserier som Nordlys, Ragnarok, Spilledåsen, Amuletten og Utstøtt. Men for 10-åringen er det stort sett gaming, filmer og kompiser som gjelder. For 8-åringen går det mest i å spille fotball i hagen og å se på fotballfilmer på YouTube (han sliter sosialt og har nesten ingen venner). Men man kan disiplinere dem ved å ha en fast avtale på at de SKAL lese 15 minutter på hverdagene. Ellers får de ikke se på skjerm på kvelden. Anonymkode: 34126...730 Takk for svar! Det høres kjent ut. Her er gutten heller ikke veldig god sosialt, og har ikke funnet en fritidsaktivitet han trives med og kan opprettholde. Det er derfor en bekymring at han forsvinner inn i spillverdenen (eller YouTube) på fulltid. Jeg har terpet litt på mannen og at han må opprettholde lesingen på kvelden. Så får jeg kanskje bare akseptere at lesing blir tvang, og ikke lystbetont (enn så lenge). TS Anonymkode: ed75a...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har gutt på 11 som elsker å lese, han leser alltid på senga før han legger seg til å sove. Han skriver små historier selv også, i en kladdebok. Han elsker også gaming, bare så det er sagt. Men noen er glad i å lese bøker også. Anonymkode: a2340...c4b Så hyggelig å høre! Lærte han raskt å lese da han begynte på skolen? TS Anonymkode: ed75a...0d8
AprilLudgate Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 (endret) IPad og Nintendo Switch scorer høyt her hos 8årig gutt. Men, vi har lest for ham siden han var bitteliten og hatt «fokus» på bokstaver osv. Riktignok fattet han interesse for det også. Her leser vi mye sammen - og han velger seg bøker han liker selv. Det er ikke bøkene jeg velger Vi har også vært mye på bibliotek. Det praktiske nå er at lekser består av lesing i 10-15 min. En periode skulle de leses for, nå leser han selv. Innfør det Lesing eller skriving i bok, 10 min i starten - så 15. Men å forvente at barn skal sitte med nesen i en bok over tid er nok for mye forlangt ja. Ellers tenker jeg du kan ta feil med å bekymre deg over at han faller inn i spillverden. Det er faktisk mye å lære der, og sosialt samspill selv om ikke vi drev med det slik. Endret 14. april 2022 av Fløff 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så hyggelig å høre! Lærte han raskt å lese da han begynte på skolen? TS Anonymkode: ed75a...0d8 Tja, jeg vet ikke om han var noe raskere enn andre, men det gikk ganske bra. Anonymkode: a2340...c4b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 Vår eldste gutt brukte litt tid på å knekke lesekoden, begynte ikke å lese før litt ut i andre klasse. Men når han først gjorde det gikk det fort fremover. I følge lærer var han den med best leseforståelse i tredje og fjerde klasse. Han leser gjerne bøker selv. Begynte med slike som er en mellomting mellom tegneserie og bok (mange bøker i den sjangeren nå). Vi har alltid lest for han på kvelden, og hender vi fortsatt gjør for kos. På sommerles kommer han alltid på ganske høye level. Jeg elsker selv bibliotek og bokhandlere, så det har smittet litt (og har brukt mye penger på bøker) 😅 Abonnerte forresten på Donald Junior og Donald som ikke føles som press for å lese, men gjør det gøy. Lillebror er litt som storebror og har også tatt litt tid å knekke lesekoden, han har gjort det nå, men ikke automatisert lesingen ennå. Lærer var ikke bekymret ennå, hun sa det var vanlig det tok tid. Han er også glad i bøker og leser gjerne tegneserier selv. Vi er nok en over gjennomsnittet nerdete familie da 🙈 Gutta er også glade i Gaming og YouTube (som nesten alle på den alderen(?)) Anonymkode: 486a8...41e 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 Fløff skrev (3 minutter siden): IPad og Nintendo Switch scorer høyt her hos 8årig gutt. Men, vi har lest for ham siden han var bitteliten og hatt «fokus» på bokstaver osv. Riktignok fattet han interesse for det også. Her leser vi mye sammen - og han velger seg bøker han liker selv. Det er ikke bøkene jeg velger Vi har også vært mye på bibliotek. . Takk for svar. Vi skal kanskje gå litt mer på biblioteket Fløff skrev (4 minutter siden): Ellers tenker jeg du kan ta feil med å bekymre deg over at han faller inn i spillverden. Det er faktisk mye å lære der, og sosialt samspill selv om ikke vi drev med det slik. Jeg er enig i at det selvsagt er ting å lære gjennom spill også. Når han spiller med gutter fra skolen, avbryter vi ikke, for han har utbytte av sosialt samspill uansett. Men jeg ser også spillets begrensninger, og det går på bekostning av andre ting. Han har et veldig lite utviklet språk, og jeg merker at han også er dårlig på sosiale interaksjoner (øyekontakt, føre samtale). Kan legge til at jeg er yngre enn far, og selv en generasjon som vokste opp med chat og sosiale medier, så jeg var tidlig vant til å være sosial på den måten, men jeg ser også en del problemer med det. Guttene som nå er 8-10 har vært prøvekaniner i et digitalt eksperiment vi ikke helt vet utfallet av. TS TS Anonymkode: ed75a...0d8 2 1
AprilLudgate Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Vi skal kanskje gå litt mer på biblioteket Jeg er enig i at det selvsagt er ting å lære gjennom spill også. Når han spiller med gutter fra skolen, avbryter vi ikke, for han har utbytte av sosialt samspill uansett. Men jeg ser også spillets begrensninger, og det går på bekostning av andre ting. Han har et veldig lite utviklet språk, og jeg merker at han også er dårlig på sosiale interaksjoner (øyekontakt, føre samtale). Kan legge til at jeg er yngre enn far, og selv en generasjon som vokste opp med chat og sosiale medier, så jeg var tidlig vant til å være sosial på den måten, men jeg ser også en del problemer med det. Guttene som nå er 8-10 har vært prøvekaniner i et digitalt eksperiment vi ikke helt vet utfallet av. TS TS Anonymkode: ed75a...0d8 Jo…..men om du er bonusmamma er jo ikke dette ditt bord. Du kan godt stimulere positivt til lesing, men noe mer utover det blir å ta en foreldrerolle. Om han har mange tegn på autismespekter (siden du nevner blikkontakt, sosiale interaksjoner og språk osv) så er dette noe skolen/barnehagen tidligere tar opp med foreldrene og visa versa.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 Fløff skrev (19 minutter siden): Jo…..men om du er bonusmamma er jo ikke dette ditt bord. Du kan godt stimulere positivt til lesing, men noe mer utover det blir å ta en foreldrerolle. Om han har mange tegn på autismespekter (siden du nevner blikkontakt, sosiale interaksjoner og språk osv) så er dette noe skolen/barnehagen tidligere tar opp med foreldrene og visa versa. Jeg vurderte å ikke nevne at jeg er bonusmamma her, grunnet akkurat dette. Far har diskutert dette mye med meg, fordi han er rådvill og gjerne vil ha mine innspill. Hos mor er det ikke noen særlige rammer. Jeg tar ikke noen beslutninger, men jeg har blitt bedt om å bidra og hjelpe ham. Skolen ba om utredning i 1. klasse, som er foretatt, og han har ifølge spesialist ingen diagnose. Men han henger etter språklig, og dette må følges opp hjemme. Derfor var jeg interessert i erfaringer med gutter på samme alder og hvor vanlig det er med å måtte fremtvinge lesingen. TS Anonymkode: ed75a...0d8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #12 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vurderte å ikke nevne at jeg er bonusmamma her, grunnet akkurat dette. Far har diskutert dette mye med meg, fordi han er rådvill og gjerne vil ha mine innspill. Hos mor er det ikke noen særlige rammer. Jeg tar ikke noen beslutninger, men jeg har blitt bedt om å bidra og hjelpe ham. Skolen ba om utredning i 1. klasse, som er foretatt, og han har ifølge spesialist ingen diagnose. Men han henger etter språklig, og dette må følges opp hjemme. Derfor var jeg interessert i erfaringer med gutter på samme alder og hvor vanlig det er med å måtte fremtvinge lesingen. TS Anonymkode: ed75a...0d8 Er han også sjekket for dysleksi? Ikke alle får leseglede, men som noen nevner her, gå på biblioteket og finn bøker om temaer som kanskje fenger. Kan han tenkes å like lydbøker? Det stimulerer også språkutviklingen, om ikke leseferdighetene. Min eldste har alltid lest godt, men leser i en alder av 12 fremdeles ikke bøker uten bilder. For tiden er det manga-bøker det går i hos oss, om noe skal leses. Anonymkode: 7ff43...98a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #13 Skrevet 14. april 2022 Min gutt på 9 er glad i å lese bøker, og har lest mye fra han gikk i 2. klasse. Han leser imidlertid mest på sengen når han har lagt seg. Han er også VELDIG glad i gaming (😅), så det er (dessverre) ikke sånn at han selv velger lesing foran det. Men når han har lagt seg, vet han at gaming uansett er uaktuelt, og da kan han fint lese i en halvtime eller enda lenger, og rett som det er kommer det latterhikst fra rommet hans av morsomme ting han leser om 😆 Vi har vært mye på biblioteket med ham gjennom hele oppveksten, og han har alltid fått velge bøker 100 % selv. Vi har heller aldri tvunget ham til å lese ferdig en bok han ikke likte, har alltid vektlagt at lesing skal være gøy og lystbetont. Han koser seg veldig med bøker av David Walliams og Tom Fletcher, og i høst leste han noen bøker som het Brakfis som han også likte godt. Han er forøvrig født sent på året, uten at jeg egentlig ser at det har hatt noen betydning for noe som helst. (Det er f.eks også gutter i klassen hans som er født tidlig på året som neppe har lest noe særlig mer avansert enn et Donald-blad) Jeg ser imidlertid at vi antakelig har vært ganske «heldige» med ham, når jeg snakker med andre gutte-foreldre i klassen, blir de alltid imponert over hvor mye og hvor avanserte bøker han ofte leser. Så mannen din har nok dessverre også rett i at gutter flest ikke leser så mye i dag. Anonymkode: 03642...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #14 Skrevet 14. april 2022 8-åring her. Ikke veldig glad i å lese selv (da må det være helt enkle tekster og mye bilder), men liker godt å bli lest for. Han har (hjemme hos oss) lite skjermtid, og må da underholdes av andre ting. Ser jo også at det er barn i den alderen, også gutter, på jobb som liker å lese, og velger seg ut tykke bøker på biblioteket. De er i mindretall, men de finnes. Anonymkode: 0ffae...4ad
GammelKaktus Skrevet 14. april 2022 #15 Skrevet 14. april 2022 Har en på nesten 11 som lærte å lese veldig raskt og er veldig god til å lese. Altså det er null problem for han å lese raskt og få med seg alt men han velger ikke å lese bok foran noe annet. Han vil heller skrelle poteter med meg enn å lese, men når han først leser så glemmer han at det er kjedelig og kan faktisk sitte med boka til den er ferdig. Men det er ikke noe han finner på selv, eller han kan fint lese engelske bøker for de er mer underholdende da vi har en del som omhandler diverse hobbyer han har. Men å sitte ned å lese norske bøker er ikke det han liker best, det blir rett og slett for lite utfordrende for han. Når han begynte i første klasse så sa jeg at han må lese 30 minutter hver dag uansett hvilken dag det er, så kan han gjøre det han ønsker etterpå, har funket bra det. Jeg har alltid likt å lese men jeg var barn lenge før internett og gaming ble normalen, hadde jeg vokst opp i dag så hadde jeg nok kun åpnet bøker under tvang og holdt meg til gaming og nett.. 😄
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #16 Skrevet 14. april 2022 Jeg har en gutt på 8 som er veldig glad i å lese. Han går på Steinerskolen, så de starta vel egentlig ikke med noe særlig lesetrening før nå i tredje klasse, men han knakk lesekoden raskt og leser gjerne bøker/blader selv før han skal sove på kvelden. Vi har lest bøker for han siden han var liten og selv om han leser selv nå, blir han gjerne med når vi leser for småsøsken før de skal legge seg. Han hører også en god del på lydbok. Det skal sies at han er også glad i gaming og sitter gjerne en hel dag med minecraft hvis han får lov til det. Han har ikke fri tilgang på skjern/pc, men selv om han ikke sitter på skjerm velger han ikke bøker på dagtid. Det er mer en kveldsaktivitet før leggetid. Han tar derimot gjerne med seg en lydbok mens han bygger lego eller gjør andre ting på dagtid. Anonymkode: 12d36...b6c
AprilLudgate Skrevet 15. april 2022 #17 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vurderte å ikke nevne at jeg er bonusmamma her, grunnet akkurat dette. Far har diskutert dette mye med meg, fordi han er rådvill og gjerne vil ha mine innspill. Hos mor er det ikke noen særlige rammer. Jeg tar ikke noen beslutninger, men jeg har blitt bedt om å bidra og hjelpe ham. Skolen ba om utredning i 1. klasse, som er foretatt, og han har ifølge spesialist ingen diagnose. Men han henger etter språklig, og dette må følges opp hjemme. Derfor var jeg interessert i erfaringer med gutter på samme alder og hvor vanlig det er med å måtte fremtvinge lesingen. TS Anonymkode: ed75a...0d8 Ah OK, men dette blir jo noe annet. Kan jeg spørre hvor han ble utredet? Om han ikke har vært innom BUP så bør det gjøres. Det hørtes litt kortfattet ut å få full utredning av PPT, evt barnehabilitering på sykehus og BUP på så kort tid - men det kan jo ha vært korte ventelister i deres kommune. Ja…..angående lesing: Kan han motiveres positivt (men ikke så superpedagogisk) ? For eksempel «lesing 10 min hver dag i 2 uker = få noe man liker». Altså ikke fjerne goder som straff, men innføre gulrot. Det høres veldig utfordrende ut med mor som ikke setter noen grenser eller legger tilrette for samarbeid om disse tingene. Kan de to ha møte med skolen sammen med lærer om hvordan følge opp hjemme? Dette avhenger jo av læreren, men som sagt: hos oss er 10-15 min lesing hver dag lekser. I valgfri bok. Jeg er overbevist om at han vil fatte interesse om boka er noe som passer ham. Ta ham med på Outland, avtal å finne en tegneserie han synes er kul. Så leser dere den sammen med ham som en kosestund i starten. Barnet litt liker lesing og er flink på det, men han foretrekker andre ting som tegning/gaming/fysisk aktivitet. Han leser KUN selv av eget initiativ om det er noe veldig gøy, og lenge var det relatert til hans spesifikke interesser som dinosaurer (i tidlig alder), pokemon (bhg/1.klasse), og nå går det i andre ting. Og så er tegneserier gøy - for eksempel liker han mye fra Intet nytt fra hjemmefronten selv om det var ment for voksne. Nå har hun nettopp gitt ut barnebok. Ta en tur på bibliotek som har fyldig utvalg
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #18 Skrevet 15. april 2022 Jeg har gutter som er veldig glade i og gode til å lese. Vi har alltid lest mye for dem, og de har sett meg lese mye. Jeg tror at det har noe å si; at bøker er synlige, at de ser at vi leser. Vi har også alltid hørt mye på lydbok! I bilen og ellers. Men de har måttet «se lyset» når det gjelder lesing! Finne de riktige bøkene/tegneseriene, og der funnet lesegleden. 8-åringen har lest tekstremsen på tv siden han var 7. Både lesehastighet og leseforståelse er høy (den minste hadde lesehastighet på 170 ord i minuttet og leseforståelse 100% i 2. klasse). Men dette er jo veldig individuelt! Akkurat som oss voksne finnes det lesehester og de som hater å lese. Hos oss var det det å finne det som fenget (i tillegg til det jeg nevnte med hva vi selv gjør) som var tingen, og da gikk det av seg selv; se finner gleden i historien i bøkene. Jeg vet andre som aldri finner noe som fenger, og hvor det å lese er en kamp hver dag; å lese er bare bokstaver og ord. Sliter han med språk tenker jeg lydbøker. Når det gjelder lesing er det flere andre foreslår her en god idé; litt lesing hver dag. 10 minutter kan være mer enn nok til å begynne med. Lykke til! Anonymkode: e1adf...80a
Molly85 Skrevet 15. april 2022 #19 Skrevet 15. april 2022 Les Harry Potter og lignende sammen med ham. Ikke sammenlign for mye med deg selv. Du likte å lese for deg selv, mdns han har vansker, og ingen liker å gjøre ting de ikke får til. Ikke prøv å erstatte spilling med bøker, suppler heller. Gaming er stort blant både jenter og gutter i den alderen.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #20 Skrevet 15. april 2022 Mine gutter har elsket å lese i den alderen - men skjermen trekker gjerne mer, så vi har begrenset skjermtiden. Da finner de fram bøkene selv. Men våre gutter er flinke til å lese, jeg ser det kanskje kan være annerledes med barn som ikke er like flinke, og hvor lesing ikke blir lystbetont. Anonymkode: 416bb...aef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå