Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som samsover eller har samsovet: hvor plasserer dere babyen i senga?

Jeg så akkurat et bilde hvor babyen lå i midten av voksensenga, med hodet sitt ca i høyde med mors skulder. Jeg trodde man la babyen i foreldrenes hodehøyde eller en-to centimeter over 🙈

Anonymkode: 7e9e6...2c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kasta mannen ut av senga, dytta sengen inntil veggen (så er det bare to "stup" fra senga"). Baby ligger i ca skulderhøyde eller ammehøyde. Bytter på om hun ligger innerst eller ytterst utifra ammingen og pupp bytte 😊

Anonymkode: 08f51...90e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår baby ligger i bedside crib ved siden av mor

Anonymkode: ca9ea...ffd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med nr 1 sov babyen i midten, eller i mellom meg og veggen- alt etter hvilken side jeg ammet sist. 

Med nr 2 sov far med toåringen, mens babyen lå med meg. Om babyen lå innerst eller ytterst var avhengig av hvor jeg ammet sist. 

For meg var det gull verdt at far flytta ut av senga de første ukene. For med nr 1 kjente jeg at jeg ble provosert av å se far sove -mens jeg var våken og ammet. Far gjorde absolutt alt han kunne, og bysset og bar når det var nødvendig. Men babyen skulle ofte bare ha mat, og der dugde jo kun jeg. 

Og den stuptrøtte og smålige delen av meg syntes det var blodig urettferdig at han fikk sove. Og at han slapp melkespreng og blødende pupper. 🙈 

Så da han flyttet ut av senga i starten med nr 2, så kjente jeg at jeg var mindre sint på ham. Og dermed ble alt mye enklere. 

Man er ikke alltid helt rasjonell i ammetåka altså! 

Anonymkode: ffb83...13c

• Liker 1
Skrevet

Jeg sover i dobbeltseng alene med babyen min nå, pappaen sover et annet sted enn så lenge. Baby ligger med egen liten dyne ved siden av meg med hodet på høyde med puppen min, for å enkelt kunne amme liggende gjennom natten. Når babyen sover godt, så sniker jeg meg 20 cm bakover så jeg ikke skal være i fare for å legge meg over ansiktet til den lille :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt barna mellom hodeputene våre, så høyt det lot seg gjøre. 

Anonymkode: 99714...7be

AnonymBruker
Skrevet

Han ligger i ca skulderhøyde på meg. Har på meg en skjorte så jeg ikke fryser,  dyna til ca magen til baby. 

Storebroren på 3 år kommer alltid inn i løpet av natta, så han har egen dyne.

Anonymkode: b0ea8...dd6

AnonymBruker
Skrevet

Ved puppen..

Anonymkode: 4c657...222

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved puppen..

Er dere ikke redde for å ligge den ihjel?

Anonymkode: 7d38e...048

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han ligger i ca skulderhøyde på meg. Har på meg en skjorte så jeg ikke fryser,  dyna til ca magen til baby. 

Storebroren på 3 år kommer alltid inn i løpet av natta, så han har egen dyne.

Anonymkode: b0ea8...dd6

Trygg samsoving = baby har egen dyne

Anonymkode: 66415...44c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men en periode var han mer eller mindre påkoblet puppen hele natta, så hadde ikke så mye valg. 
begynte ikke å samsove før babyen var ca 6 mnd da, etter å ha våknet minst 1 gang i timen hele natta de siste 2 månedene. 
Med nr 2 dro jeg barnet tilbake i bedsidecrib så lenge vi brukte det. Nå ligger hun i ca hodehøyde i den ene halvdelen av dobbeltsenga hvis det er nødvendig(stort sett egen seng). Ligger helt inntil fram til hun har sovnet, så legger jeg meg over i min del. 

Anonymkode: 30eec...ded

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til dere som samsover eller har samsovet: hvor plasserer dere babyen i senga?

Jeg så akkurat et bilde hvor babyen lå i midten av voksensenga, med hodet sitt ca i høyde med mors skulder. Jeg trodde man la babyen i foreldrenes hodehøyde eller en-to centimeter over 🙈

Anonymkode: 7e9e6...2c0

Med de to første: Høyt oppe ved hodeputene våre. Også la vi oss lenger ned i sengen.

Med minste: sov alene i dobbeltsenga med baby. Baby innerst mot veggen, jeg på motsatt side ytterst. 

Alltid egen dyne og unngå å ha baby inntill deg.

Anonymkode: c0f39...65d

AnonymBruker
Skrevet

Alle fagpersoner vi har snakket med ang. Samsoving er at de aldri har hørt om mødre som har ligget ihjel babyene sine. Såfremt det gjøres trygt (ifølge rådene på ammehjelpen).

Dette var barnelege, barnepleiere og jordmødre.

Anonymkode: 23078...7da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men en periode var han mer eller mindre påkoblet puppen hele natta, så hadde ikke så mye valg. 
begynte ikke å samsove før babyen var ca 6 mnd da, etter å ha våknet minst 1 gang i timen hele natta de siste 2 månedene. 
Med nr 2 dro jeg barnet tilbake i bedsidecrib så lenge vi brukte det. Nå ligger hun i ca hodehøyde i den ene halvdelen av dobbeltsenga hvis det er nødvendig(stort sett egen seng). Ligger helt inntil fram til hun har sovnet, så legger jeg meg over i min del. 

Skjønner, det er krevende periode. Selv var jeg dritredd for å samsove og våknet i panikk mange ganger hvor jeg trodde babyen lå inntil meg under dynen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trodde jeg skulle være det og sov selvfølgelig veldig lett i starten, men lå med puter og støttet opp så jeg lå på siden men litt lent mot ryggen så jeg ikke skulle tippe. Dyne bare til midt på magen og baby med egen dyne og støtte rundt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skjønner, det er krevende periode. Selv var jeg dritredd for å samsove og våknet i panikk mange ganger hvor jeg trodde babyen lå inntil meg under dynen.

Var livredd selv, derfor jeg ikke begy te før(hadde spart meg for 6 mnd med minimalt med søvn)… med nr 2 hadde jeg sett at det gikk bra, så starta med samsoving med en gang (ved behov)men hun trengte ikke ligge inntil med puppen i munnen for å sove, og sover stort sett godt i egen seng, så der er det mye lettere å ligge slik jeg føler det er tryggere

AnonymBruker
Skrevet

Mannen sover på annet rom så jeg og baby har dobbeltsenga. Dytta den i ett hjørne. Vi roterer rundt igjennom natta pga mye gulp og våte flekker på madrassen. Baby har egen dyne og plassering i forhold til meg avhenger av siste gulpeflekk og hvilken pupp jeg ammet med sist. Når baby sovner ruller jeg litt til siden så det er litt avstand 

Anonymkode: 42555...e37

AnonymBruker
Skrevet

Trygg samsovings-regler sier vel at baby ikke skal ligge i midten, men på siden av ene forelderen, men noe ved siden av senga så den ikke kan falle ut.. 

Jeg har baby i bedside crib på min side og de gangene hun har måttet sove i senga har hun sovet på min side med sin egen dyne og med hode i ca. min skulderhøyde, men jeg har lagt meg så langt unna/nærme mannen som mulig da.. Vært usikker selv på hvor høyt men om hun lå høyere ble jeg redd for at puta mi skulle kvele henne for jeg flytter mer på puten enn på meg selv og dynen når jeg sover (og den tar jo mer plass sånn sidelengs)

Her tar jeg alt på natt så lenge da så det gjør ikke noe om baby ligger kun tilgjengelig for meg...

Anonymkode: e6f4b...1b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og baby sover alene i dobbelseng som er inntil veggen.. egen liten babydyne.. planer om å skaffe meg ammetopp i ull slik at dynen min kan være under høyden til baby .. 

før greide jeg ikke å sove hvis det var det minste lysinnslipp i rommet.. nå må jeg ha på lyset på gangen og døra åpen. Sover ofte med lyset fra tlf på også 😂

Anonymkode: e66d3...41c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2022 den 21.32):

Dette er biologi - barnet ligger i ammehøyde. Armen ligger over barnets hode som beskyttelse og knærne ligger under barnet, skaper en C-kuvøse til barnet. Slik har kvinner sovet med babyer i flere tusen år. Så nei.

Anonymkode: 30732...fda

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...