Gå til innhold

Kan foreldre hindre at barnebarn arver besteforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis besteforeldre vil at barnebarna skal Arve litt, men foreldrene til barnebarna ikke er enige i det, kan de hindre det på noen måte da?

Anonymkode: 3a560...961

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man har pliktarv til barn, utenom det kan de skrive testamente slik at barnebarna arver.

Anonymkode: ce58c...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Ugland i Grimstad arvet bestemora. Hoppet over en generasjon, og han fikk millioner. 

Anonymkode: e780f...d91

Gjest laPistola
Skrevet

De kan vel ikke hindre noe utenom pliktarven . Er barnebarna myndige? 

AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (1 minutt siden):

De kan vel ikke hindre noe utenom pliktarven . Er barnebarna myndige? 

Jeg mente hvis besteforeldrene vil at barnebarna skal arve. Men det er vil ikke pliktarv til barnebarn. Ja de er myndige. 

Skrevet

En kan ikke hindre sine barn i å få arv om noen oppgir det som ønske i sitt testamente. Det krever så klart at det er igjen noe etter at pliktdelsarven er gitt til avdødes barn.

Skrevet (endret)

Finnes det foreldre som ikke vil at barnebarna skal arve besteforeldrene?

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (Akkurat nå):

Finnes det foreldre dom ikke vil at barnebarna skal arve besteforeldrene?

Ja moren min. Bestemor nevnte det og da sa moren min at det kommer nok ikke til å skje nei.

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mente hvis besteforeldrene vil at barnebarna skal arve. Men det er vil ikke pliktarv til barnebarn. Ja de er myndige. 

Nei, det er ikke pliktarv til barnebarn, så barnebarna kan arve utover pliktarv ( som barna har krav på) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja moren min. Bestemor nevnte det og da sa moren min at det kommer nok ikke til å skje nei.

😳

Gjest laPistola
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (2 minutter siden):

Finnes det foreldre dom ikke vil at barnebarna skal arve besteforeldrene?

Som i alt? Selvsagt, det kommer jo an på situasjonen. Jeg arvet ingenting fra mine besteforeldre, det gikk til foreldrene mine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bestemor bør skrive testament!

Anonymkode: a0fe7...087

• Liker 3
Skrevet

Skriver besteforeldrene testamente, er det ikke noe barna får gjort for å forhindre at barnebarna arver. 

Barnebarn har ikke arverett så det må et testamente til for å utløse arv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som i alt? Selvsagt, det kommer jo an på situasjonen. Jeg arvet ingenting fra mine besteforeldre, det gikk til foreldrene mine. 

Men da hadde vel ikke besteforeldrene dine skrevet i testamente at de ville at du skulle arve noe?

Anonymkode: ccb98...1a8

• Liker 2
Skrevet

Dersom besteforeldrene ikke har skrevet testamente går alt til barna deres.

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt ikke alt. Pliktdelsarven kan de ikke bestemme at barnebarn skal arve.

Hvis dine besteforeldre ikke testamenterte noe til deg arvet så arvet du så klart ingenting.

Men hvis besteforeldrene til ts vil testamentere sine frie midler til h*n har de full anledning til det. 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da hadde vel ikke besteforeldrene dine skrevet i testamente at de ville at du skulle arve noe?

Nei, de hadde ikke skrevet testamentet i det hele tatt. Men hvis de VILLE at jeg skulle arve noe hadde det jo bare vært og dele? Om besteforeldrene mine hadde skrevet testamentet på at jeg skulle arve noe, så hadde det jo ikke gått på vilje. Og diktere et testamente er jo mer spesielt , men det er klart det er noen som prøver seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg arvet ingenting av min farmor, men siden min far var over 70 da hun døde, og har det bra økonomisk,  fordelte han arven til oss søsknene.

Anonymkode: 1a55d...fe4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Foreldrene dine arver en pliktdel av sine foreldre (dine besteforeldre), men alt utover det kan dine besteforeldre testamentere bort akkurat som de ønsker. 

Dersom den totale arven ikke er større enn pliktdelsarven, kan de velge å gjøre det allerede nå, som forskudd på arv, hvis de vil vite at dere får noe. Det kan være en låst konto til boligkjøp senere el.l.

Anonymkode: ed140...13a

Gjest laPistola
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (1 minutt siden):

Selvsagt ikke alt. Pliktdelsarven kan de ikke bestemme at barnebarn skal arve.

Hvis dine besteforeldre ikke testamenterte noe til deg arvet så arvet du så klart ingenting.

Men hvis besteforeldrene til ts vil testamentere sine frie midler til h*n har de full anledning til det. 

Ja. 
Svar på spørsmål « finnes det foreldre som ikke vil at barnebarna skal arve» oppfattet jeg som generelt, men selvsagt kan ts og andre sine besteforeldre skrive testamentet . HVs foreldrene vil og ikke vil spiller jo ingen rolle så lenge de har fått pliktsarven . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...