Gå til innhold

Irritable tarm syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg har irritabel tarm syndrom. Jeg har ikke vært til lege ennå (bare lest på nettet), og symptomene stemmer ganske godt. Jeg lurte på om noen andre her på KG har det og har vært til lege? Hvordan blir diagnosen stilt?

Skrevet

For å få stilt en slik diagnose må du først gå til legen din, som henviser deg til sykehuset. På sykehuset gjennomgår du en rekke undersøkelser, før legene eventuelt kommer fram til noen diagnose.

Ellers vil jeg oppfordre deg til å snakke med legen din snarest, dersom du kjenner at noe er "feil i systemet". Som oftest går mageproblemer over av seg selv, men det kan også være av kronisk etc, så det er like greit å ta en tur til legen først som sist.

Skrevet

Fikk det påvist da jeg var 10 år eller noe sånt.. Men husker ikke helt hva som ble gjort.. Det eneste jeg vet er at dem ikke tok sånn at man stikker kamera langt inni tarmen. var visst ikke nødvendig. Hvilke symptomer har du da?

Skrevet

Det kan være lurt å bestille time for å, sitat meya84: stikke et sånt kamera opp i tarmene, sitatslutt. :ler:

Dette kalles en scopi, du får henvisning gjennom fastlegen din og scopien kan være med på å finne ut om du har irriterte tarmer eller ikke. Sørg bare for å få gjort det mens du har disse symptomene, dersom disse kommer og går. Ellers kan det bli vanskelig for legene å se hva det kan være. Det verste med det er tømmingsregimet du må gjennom på forhånd... :sjenert:

Uansett, lykke til!

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg er en av de heldige med irritabel tarm... :roll:

Jeg gikk igjennom alt av undersøkelser, men det er vanligvis ikke nødvendig... I min familie har det vært mye magekreft og derfor ville de være helt sikre.

Colioskopi (kamera opp i rumpa) er ikke spesielt ille. Det er ganske vondt når de skal rundt svingene i tarmen for vi med irritabel tarm har ofte mer følsom tarm enn andre.

Jeg ville tatt meg en tur til legen så får han bestemme om de skal ta undersøkelser på deg eller ikke. Vanligvis kan de finne ut av irritabel tarm ved å høre på dine symptomer...

Skrevet

Da jeg var hos min lege etter gjentatte mageproblemer over lang tid sa han at irritabel tykktarm egentlig ikke er en diagnose, kun et samlebegrep for lidelser man ikke finner ut av når man har utelukket alt annet.

Gjest gjest 0
Skrevet

Det kan jo i og for seg stemme det

De som får denne diagnosen reagerer unormalt på bla mat i forhold til andre. Og Da er det jo nærliggende å tro at de har en mye mer følsom tarm.

Skrevet

:ler: coloskopi var det det het ja!

Jeg har alltid hatt en haug med matvarer jeg har tålt dårlig..men når jeg var 16-17 retta det seg plutelig mye av seg selv..hadde ikke så mye plager så lenge jeg holdt meg uann "verstingene" melk,grøst is osv..

Men så når jeg fikk utmattelsessyndromet som 18 åring ble det MYE verre igjen :overrasket: Nå reagerer jeg på¨masse jeg ikke reagerte på før jeg ble syk... har gått på ekstreme mengder antibiotika så derfor mistenker jeg at jeg nå har candida i tillegg.. Men følger jeg diett blir magen mye bedre :)

Skrevet
Det kan jo i og for seg stemme det

De som får denne diagnosen reagerer unormalt på bla mat i forhold til andre. Og Da er det jo nærliggende å tro at de har en mye mer følsom tarm.

Ja, foreksempel :)

For de med "irritabel tykktarm" kan det hjelpe å holde seg unna melk ihvertfall.

Skrevet

Har også slitt med magen i et halvt års tid, eller egentlig lenger, i ca et år har jeg blitt kvalm etter jeg har spist frokost. Ikke hver gang, men mange ganger.

Var til legen, han klemte litt her å der, og konkluderte med at det var virus på tynntarmen!!!(??)

Jeg skjønner ikke hvordan han bare kan konkludere med det men.

Nå er det på'n igjen, med kvalme bølger etter spesielt frokost, og diffuse magesmerter iblandt.

Så om dette ikke gir seg må jeg vel bare bite i det sure eplet og dra til legen på nytt. Jeg HATER å gå dit. Men må man så må man, akkurat som om man må på do :ler:

Mange begynner å hinte om magesår.. men de behandler vel ikke det uansett(?)

tralllalalalalalaaaaaaaa

Snart helg.

FRI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

herlig..

Gjest gjest 0
Skrevet

Magesår tror jeg nok du ville merket...

De jeg kjenner som har hatt magesår har hatt sterke magesmerter. Ofte stråler smertene ut i andre deler av kroppen også. Min venninne får stort sett bare slike magesår smerter når hun spiser, veldig fet, krydret eller sterk mat. I tillegg er cola døden for magen hennes.

Skrevet

En del kan få diagnotisert irritabel tykktarm etter å ha først bekymret seg for magesår. Men med irritabel tykktarm mener jeg at man har mer varierende avføring enn ved magesår.

Og hvis du har magesår ville du ikke hatt diffuse magesmerter! Du vil virkelig ha vondt i magen! Jeg har hatt magekatarr, og kastet opp blod fordi magesyren hadde etset så mye på halsen (mye halsbrann), men det var ikke ordentlig sår. Da hadde jeg virkelig vondt. Jeg får lett smerter og ubehag igjen ved for mye Cola, kaffe, juice, Tapas etc - men jeg får ikke diare eller treg mage.

De behandler magesår. Som regel har du en bakterieinfeksjon, og du vil få en antibiotikakur. Ellers må man ta syredempende tabletter en periode (og være bevisst på hva man spiser..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...