Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i midten av 30-årene, og sparer så mye jeg klarer til EK. Dette gjør at jeg rett og slett omtrent ikke bruker penger på noe annet enn det mest nødvendige, og resten går inn på sparekonto. Det har nå kommet til en punkt hvor jeg får dårlig samvittighet av å bruke penger. 

Jeg spiser aldri ute, drar aldri ut på byen, aldri kino/teater/konsert, aldri opplevelser osv. 

Og jeg reiser omtrent aldri heller. Og dette er nå dilemmaet. En venninne har spurt om vi skal dra til Spania i sommer, og jeg har veldig lyst! Men samvittigheten gnager. Å bruke flere tusen kroner. Jeg unner jo meg selv å ha det fint i ferien, men likevel klarer jeg ikke å legge fra meg skyldfølelsen. 

Men også, jeg er i midten av 30-årene og livet løper fra meg. Det er nå jeg skal ha det gøy og nyte fritiden. Men det er vanskelig å tenke slik når jeg ikke eier egen bolig enda. 

Har noen det på samme måte? Hvordan kan jeg snu tankegangen rundt dette? Ønsker ikke å reise på ferie med dårlig samvittighet. 

Anonymkode: b7403...8fd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra og kos deg...det er forskjell på å overbruk og bruke med sunn fornuft.

Ta det med en som har opplevd 1 dødsfall og 2 kreft situasjonen i familien..livet er for kort til å ikke gjøre noe...hadde vi hatt råd hadde vi tatt 2 uker til syden i år...for vi vet aldri hva som skjer neste år...

Hva om noe skjer...og du sitter med masse penger...som du kanskje ikke får brukt.

Dra til Spania og kos deg...og hold deg heller til et budsjett om det vil føle deg litt bedre.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er inntekten din da og hvor mye sparer du? Jeg skjønner tankegangen din, jeg kvier meg også for å bruke penger, men ikke så mye som deg tror jeg. Sparer 5000 i mnd med en inntekt på under 300.000. Har samboer så det gjør det litt lettere, men tjener under 400.000 han også.

Jeg tenker at hvis du har rundt medianinntekt (550.000) eller ikke så langt under så burde du ha nok til å spare óg bruke penger på morro.

Anonymkode: 26170...962

AnonymBruker
Skrevet

TS, hør her. Venninna mi var akkurat sånn før. Hun sa: "Når jeg har spart nok og kjøpt en leilighet, skal jeg begynne å bruke penger på andre ting, reise" osv. 

Så, hun har kjøpt seg en leilighet. Tror du at hun reiser nå? Nei, nå sier hun: "Hvorfor skal jeg reise nå, når jeg har så høyt boliglån? Jeg må bruke pengene på å bli kvitt det". 

😂 

Anonymkode: a095d...d9a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er inntekten din da og hvor mye sparer du? Jeg skjønner tankegangen din, jeg kvier meg også for å bruke penger, men ikke så mye som deg tror jeg. Sparer 5000 i mnd med en inntekt på under 300.000. Har samboer så det gjør det litt lettere, men tjener under 400.000 han også.

Jeg tenker at hvis du har rundt medianinntekt (550.000) eller ikke så langt under så burde du ha nok til å spare óg bruke penger på morro.

Anonymkode: 26170...962

Tjener 470.000. Har mastergrad og mye lån. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS, hør her. Venninna mi var akkurat sånn før. Hun sa: "Når jeg har spart nok og kjøpt en leilighet, skal jeg begynne å bruke penger på andre ting, reise" osv. 

Så, hun har kjøpt seg en leilighet. Tror du at hun reiser nå? Nei, nå sier hun: "Hvorfor skal jeg reise nå, når jeg har så høyt boliglån? Jeg må bruke pengene på å bli kvitt det". 

😂

Det er akkurat sånn jeg tenker også. 
Men håper at jeg ikke vil tenke sånn når jeg har fått kjøpt meg leilighet😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er utrolig viktig at du klarer å finne en balanse mellom det å "leve" og det å "spare". Synes du er flink som tenker på sparing og EK, men samtidig så har du bare fått dette ene livet her på jorden (så vidt jeg vet), og da synes jeg du skylder deg selv å leve litt også, men det er tydelig at du sliter med å finne balansen. Hva med å sette opp skikkelig budsjett for hver mnd, og bestemme deg for å sette av en viss sum av "overskuddet" til sparing, men at du også lager den en konto som heter "fornøyelser/leve/nårtid", eller noe slikt? Du trenger ikke bruke av denne kontoen hver mnd, men at dette er en konto med penger du har satt av spesifikt til det som omhandler det å leve. Reise på ferie, gå på kino med venner, spise ute, spandere på deg selv noe godt, nytt osv.

Du er heller ikke lovet morgendagen, men samtidig så skal vi mest sannsynlig leve en stund til, så det gjelder å finne en balansen 🙂 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (54 minutter siden):

Dra og kos deg...det er forskjell på å overbruk og bruke med sunn fornuft.

Ta det med en som har opplevd 1 dødsfall og 2 kreft situasjonen i familien..livet er for kort til å ikke gjøre noe...hadde vi hatt råd hadde vi tatt 2 uker til syden i år...for vi vet aldri hva som skjer neste år...

Hva om noe skjer...og du sitter med masse penger...som du kanskje ikke får brukt.

Dra til Spania og kos deg...og hold deg heller til et budsjett om det vil føle deg litt bedre.

Frk Midnattsol skrev (41 minutter siden):

Jeg tenker at det er utrolig viktig at du klarer å finne en balanse mellom det å "leve" og det å "spare". Synes du er flink som tenker på sparing og EK, men samtidig så har du bare fått dette ene livet her på jorden (så vidt jeg vet), og da synes jeg du skylder deg selv å leve litt også, men det er tydelig at du sliter med å finne balansen. Hva med å sette opp skikkelig budsjett for hver mnd, og bestemme deg for å sette av en viss sum av "overskuddet" til sparing, men at du også lager den en konto som heter "fornøyelser/leve/nårtid", eller noe slikt? Du trenger ikke bruke av denne kontoen hver mnd, men at dette er en konto med penger du har satt av spesifikt til det som omhandler det å leve. Reise på ferie, gå på kino med venner, spise ute, spandere på deg selv noe godt, nytt osv.

Du er heller ikke lovet morgendagen, men samtidig så skal vi mest sannsynlig leve en stund til, så det gjelder å finne en balansen 🙂 

Disse kommentarene bør også leses av dem som sliter med angst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er flink til å spare selv, men når det kommer til ferier og andre ting jeg VIRKELIG har lyst til, så tenker jeg bare "treat yo self" og forteller meg selv gjentatte ganger at dette har jeg fortjent. 😄

Anonymkode: 26c39...06e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Har kommet fram til at jeg unner meg ferie og materielle ting jeg ikke klarer å slutte å tenke på😆Hverdagsluksus dropper jeg. Kultur, restaurant, kafé osv. 

Anonymkode: 64134...b3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjenner meg igjen. Har kommet fram til at jeg unner meg ferie og materielle ting jeg ikke klarer å slutte å tenke på😆Hverdagsluksus dropper jeg. Kultur, restaurant, kafé osv. 

Det var en fin «regel». Skal prøve å tenke sånn :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo unne deg litt hverdagsluksus( kafe restaurant kultur) noen ganger i måneden da! Blir asosial ellers. Dessuten kan det føre til en bedre betalt jobb!  Og blir det slutt på singellivet vil pengebruken endres drastisk uansett!

Anonymkode: fd4a8...83e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det handler om hva du ønsker å prioritere, og man kan endre prioriteringer underveis. Skal man ha egen bolig så må man spare og da må man vente med å unne seg ting som andre rundt deg unner seg. Dersom man vil vente med egen bolig for å reise på ferier så kan man gjøre det.

Anonymkode: c49f7...21d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tenker det handler om hva du ønsker å prioritere, og man kan endre prioriteringer underveis. Skal man ha egen bolig så må man spare og da må man vente med å unne seg ting som andre rundt deg unner seg. Dersom man vil vente med egen bolig for å reise på ferier så kan man gjøre det.

Anonymkode: c49f7...21d

Lønner seg å prioritere ferie og fritid så lenge man er singel og ikke bundet til noen. Og heller vente med boligkjøp til man har funnet den rette!

AnonymBruker
Skrevet

Livet er ikke til å nyte da.

Du er ikke alene. Jeg sparer å som deg. Er i 30 årene. Bruker lite penger, annet enn på det absolutt nødvendige. Noen ganger unner jeg meg en liten kinder maxi sjokolade. Ikke mer enn det.

Du må bare fortsette spare til grava.

Anonymkode: 87b67...48a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er ikke alene. Jeg sparer å som deg. Er i 30 årene. Bruker lite penger, annet enn på det absolutt nødvendige. Noen ganger unner jeg meg en liten kinder maxi sjokolade. Ikke mer enn det.

Dette stemmer veldig godt, ganske kjipt at en må leve sånn i Norge. Vet om noen nå døde minstepensjonister som måtte bære kisten selv i begravelsen.

Anonymkode: 213b9...856

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Lønner seg å prioritere ferie og fritid så lenge man er singel og ikke bundet til noen. Og heller vente med boligkjøp til man har funnet den rette!

Personen er i midten av 30 årene. Det spør nå hvor stor sannsynlighet det er å finne noen. Nytter ikke bo i en leid leilghet til 50 år

Skrevet

Du bør jo få kjøpt deg hus, og tenke på barn også om du ønsker det.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er livet til da?

Anonymkode: d0dfb...8bc

Skrevet

Om du har lyst og det bare er samvittigheten som stopper deg så syntes jeg du burde gjøre det.

Det er dine penger så det er jo egentlig ingen grunn til å få dårlig samvittighet. Når du kommer hjem igjen kan du jo bare fortsette som før, du mister ikke kontroll ved å bruke litt penger i perioder.

Når du blir gammel og mimrer om gamle dager vil du tenke og snakke om ting du har opplevd som yngre så du kan kanskje se på slike turer som en investering i fremtiden på samme måte som EK.

Boligen vil kanskje komme et par måned senere enn det den ville gjort om du holder deg til ekstrem sparing hver måned men du er ung nå og livet er herlig🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...