Gå til innhold

Synes påskeferie med familien ble skikkelig slitsomt nå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ingenting - har lenge vært veldig sliten i hverdagen, og virkelig sett frem til påskeferie med familien lenge. Har mann og to barn på 6 og 9 år. Har gledet meg skikkelig til rolige feriedager og kvalitetstid sammen. Har også planlagt en del hyggelige aktiviteter og besøk av og hos både familie og venner. Alt ligger altså til rette for fine dager, vil jeg si. 

MEN, så føler jeg meg altså bare så utrolig irritert, sliten, lei og deppa hele tiden! 😳 Spesielt irritert på mannen, alt han gjør eller evt ikke gjør er feil 🙈 

Jeg er drittlei alle gjøremål, matlaging og husarbeid. Lei av å bli mast på, vil bare være i fred kjenner jeg. Føler meg uendelig sliten, og liksom... LEI av alt 😛

Jeg forstår ikke helt egne reaksjoner og hvorfor jeg ikke klarer å kose meg 🤷‍♀️ Alt er liksom bare feil, ønsker meg i grunn langt vekk... 

Noen som har noen råd om hvordan snu situasjonen og komme i bedre humør...? 😛

TS 

Anonymkode: e835c...836

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta et lite avbrekk for deg selv helt i fred. Et bad, en tur på cafe, en lang gåtur, besøk en venninne.. Høres ut som du trenger litt alenetid for å hente overskudd 😅 jeg elsker ungene mine og tid med dem, men det suger fort ut energi 

Anonymkode: ad989...541

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta et lite avbrekk for deg selv helt i fred. Et bad, en tur på cafe, en lang gåtur, besøk en venninne.. Høres ut som du trenger litt alenetid for å hente overskudd 😅 jeg elsker ungene mine og tid med dem, men det suger fort ut energi 

Anonymkode: ad989...541

Takk for svar. Du har nok rett, jeg trenger litt tid for meg selv tror jeg 🙈

Veldig rart det der i grunn; jeg også elsker å være med barna, og gleder meg alltid veldig til helger og ferier osv - men noen ganger renner liksom energien rett ut, jeg blir så fort sliten av å være med barna innimellom 😳 Sånn skikkelig sliten, altså... 

TS 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke PMS da? Jeg hadde ikke et snev av dette før, men nå i slutten av 30-årene har det blitt ekstremt. Akkurat slik du beskriver at du har det. Dessuten blir det forsterket veldig hvis jeg har behov for alenetid. Det kan starte over en uke før jeg venter mensen. 

Anonymkode: d24cc...b40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det også har noe med forventninger å gjøre. Man ser frem til ferien, det skal bli så koselig! Vi skal ha det så trivelig! Det bygges sånn opp. Men så blir det jo ikke bare kos, for folk er jo seg selv 😛 Smårollingen min er for eksempel minst like vanskelig å legge når det er helg/ferie, så jeg burde jo egentlig vite at blir litt stress.

Så... kanskje svaret er delvis forventningsstyring? Tenke at det blir ikke 100% kos, men kanskje 80%? Også, hvis mulig, legge inn noen lommer med fred så man takler de 20% med styr og kjas og mas og drama😉

Anonymkode: 3d2cd...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar. Du har nok rett, jeg trenger litt tid for meg selv tror jeg 🙈

Veldig rart det der i grunn; jeg også elsker å være med barna, og gleder meg alltid veldig til helger og ferier osv - men noen ganger renner liksom energien rett ut, jeg blir så fort sliten av å være med barna innimellom 😳 Sånn skikkelig sliten, altså... 

TS 

Egentid ja 😁

Her har jeg akkurat lagd tvillingene mine på 3 år (som er høyt og lavt fra kl 6) og skal til å ta meg ett langt bad og ett stort glass vin mens mannen og de større barna skal se en film.

Uten disse pustepausene i intense ferier/hverdag hadde jeg aldri hatt overskudd.

Anonymkode: 4e693...7e9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke planlagt noen avslappende dager. Du har planlagt aktiviteter og besøk. Og derved også forventninger. Ikke så rart det blir krøll da. Det er ikke farlig å ha en dag eller to med null planer. Faktisk er det kanskje det dere alle trenger.

Anonymkode: a4e4d...5f6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har ikke PMS da? Jeg hadde ikke et snev av dette før, men nå i slutten av 30-årene har det blitt ekstremt. Akkurat slik du beskriver at du har det. Dessuten blir det forsterket veldig hvis jeg har behov for alenetid. Det kan starte over en uke før jeg venter mensen. 

Anonymkode: d24cc...b40

Hm, har virkelig ikke tenkt på det siden jeg har hormonspiral og aldri har mensen lenger... Man får vel ikke PMS da...? Jeg hadde nemlig sterk PMS når jeg var en del yngre, og ikke hadde spiral, og det føles faktisk veldig likt slik jeg har det nå! 🙈

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det også har noe med forventninger å gjøre. Man ser frem til ferien, det skal bli så koselig! Vi skal ha det så trivelig! Det bygges sånn opp. Men så blir det jo ikke bare kos, for folk er jo seg selv 😛 Smårollingen min er for eksempel minst like vanskelig å legge når det er helg/ferie, så jeg burde jo egentlig vite at blir litt stress.

Så... kanskje svaret er delvis forventningsstyring? Tenke at det blir ikke 100% kos, men kanskje 80%? Også, hvis mulig, legge inn noen lommer med fred så man takler de 20% med styr og kjas og mas og drama😉

Anonymkode: 3d2cd...a87

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har jo ikke planlagt noen avslappende dager. Du har planlagt aktiviteter og besøk. Og derved også forventninger. Ikke så rart det blir krøll da. Det er ikke farlig å ha en dag eller to med null planer. Faktisk er det kanskje det dere alle trenger.

Anonymkode: a4e4d...5f6

Tror absolutt dere er inne på noe her ja.... 🤔

TS 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Egentid ja 😁

Her har jeg akkurat lagd tvillingene mine på 3 år (som er høyt og lavt fra kl 6) og skal til å ta meg ett langt bad og ett stort glass vin mens mannen og de større barna skal se en film.

Uten disse pustepausene i intense ferier/hverdag hadde jeg aldri hatt overskudd.

Anonymkode: 4e693...7e9

Takk for innspill, og dette er helt klart kjempe viktig! Jeg er egentlig dårlig på å ta egentid 🤔

ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hm, har virkelig ikke tenkt på det siden jeg har hormonspiral og aldri har mensen lenger... Man får vel ikke PMS da...? Jeg hadde nemlig sterk PMS når jeg var en del yngre, og ikke hadde spiral, og det føles faktisk veldig likt slik jeg har det nå! 🙈

Ts 

Pms kan du få uansett hvilket hormonpreperat du bruker. De med mye/ekstrem pms kan merke godt til det for det. Hos noen blir det verre med alderen og.  Eller kanskje du bare merker det bedre no enn før?

Anonymkode: 7aebf...4f3

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har det slik, så trenger jeg å roe helt ned å få noe tid for meg selv. Hadde aldri orker det kjøret du har lagt opp til i ferien. Det kan høres hyggelig ut, men det blir for mye når man er så sliten. Du har ikke lagt opp til avslappende dager når du har planlagt aktiviteter og diverse besøk. Kutt ut det meste av dette og bare slapp av. Ta dagene som de kommer å la unger aktiviserer seg mye selv. 

Anonymkode: 3867e...0c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts 

Kan hvordan du har det henge sammen med når du fikk spiral? Det høres nesten ut som en mild depresjon («som» er et viktig ord her, i fall noen tror det slenges ut diagnoser her;) Hormonspiral gir mer bivirkninger av den typen enn f.eks ppiller..

Anonymkode: 79dfa...9a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av og til så føler jeg at ingen er glad i meg og alt er bare dritt. Og så neste dag, så kommer blødningene, også "Åja... 🙄" Benk deg i sofaen eller i sengen med en god film og slow down! Plei deg selv ❤️ Hybelkaninene har det ikke travelt 😊 Hvile og egentid må også få plass i kalenderen 🐣

Anonymkode: 8fbde...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...